日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Sociology
Course Code DE209
Theme・Subtitle Pythonを用いたID-POS分析(基礎)
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.5
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMS2430
Language Japanese
Class Registration Method Lottery Registration(定員:5人/ Capacity:5)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 社会学部以外の学部生の抽選登録用.社会学部生の抽選登録は DE208

【Course Objectives】

The rapid development of generative AI has significantly expanded the potential for digital transformation (DX) in business. At the same time, programming and data analysis have become increasingly accessible and easier to learn for beginners. In this class, students will explore the latest DX examples in the retail industry and develop practical data analysis and Python programming skills. By leveraging real-world data from actual companies, students will tackle tasks such as identifying challenges in familiar product categories and proposing solutions, with the goal of cultivating analytical skills that can make an immediate impact in the workplace.

【Course Contents】

This class examines a wide range of cutting-edge retail DX cases, from global companies like Amazon and Walmart to domestic retailers. On the practical side, students will learn fundamental data analysis methods using real-world ID-POS data (purchase history data) from a drugstore chain. In the first half of the course, students will acquire essential skills in ID-POS data analysis, Python programming, and data visualization. In the latter half, they will participate in a group-based data analysis project, identifying challenges and proposing solutions for products or categories based on actual data. Additionally, students will have the opportunity to present their findings directly to the management team of the drugstore chain. With comprehensive support from instructors and teaching assistants, even beginners in programming can confidently engage in the class.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 授業ガイダンス
講義①小売業におけるデジタル・トランスフォーメーション(DX)事例
2 講義②ID-POSの基礎、データ分析の基礎
3 講義③Pythonプログラミング
4 講義④Pythonプログラミング
5 グループごとのデータ分析①
6 グループごとのデータ分析②
7 グループごとのデータ分析③
8 グループごとのデータ分析④
9 中間発表
10 グループごとのデータ分析⑤
11 グループごとのデータ分析⑥
12 グループごとのデータ分析⑦
13 最終発表
14 講評・アドバイス

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業内・外でSlack を使い、Slack 上で各グループでディスカッション・進捗状況報告などを適宜進めていただきます。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 研究発表(30%)
グループワークにおける取り組み(40%)
最終レポート(Final Report)(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

学内ネットワークに接続可能なPC

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】