日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DE251/DE251DE251 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
メディアと日韓関係 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3/Fri.3 Fri.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMS3313 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course is aimed at helping deepen understanding of relations between Japan and South Korea,with the media as a clue. Through the course, students will be able to know the actual situation of the media, which have a great impact on mutual understanding of the Japanese and South Korean people, and obtain knowledge and perspectives through media studies to look at Japan’s relationship with the neighboring country.
This course is designed to analyze relations between Japan and South Korea, which are said to be at their lowest point in postwar history, from various angles mainly through the media. The bilateral relations tend to focus on politics, diplomacy and economy, but this course will provide a framework for analyses through media history and studies. At the same time, lessons will be given, based on actual experiences in the theater of news coverage. This course will introduce approaches to analyze the current situation of Japan- South Korea relations and issues surrounding them from the media viewpoint by not only providing basic knowledge about the bilateral relationship and the media situations of the two countries but also taking up such topics as coverage of South Korea by the Japanese media and vice versa, how international news coverage are made, the present situation in the era of social media, anti-Japanese and anti-South Korean movements, and exchanges between citizens.
1 | イントロダクション:授業の目的や進め方などについて説明 |
2 | 日韓関係とは何か:日本と韓国の関係をどうとらえるか |
3 | 日本の国際報道:マスメディアの国際報道の仕組み |
4 | 海外特派員の仕事:海外特派員はどんな仕事をしているか |
5 | 韓国のメディア事情:その歴史と現状 |
6 | 日韓メディアの比較:何が似ていて何が違うか |
7 | 日韓相互のメディア報道:何をどう報道しているか |
8 | 中間総括 |
9 | ソフトパワーと日韓文化交流:韓流、K-POP、K文学 |
10 | SNS時代の日韓:誰もが情報発信者という時代 |
11 | 親日、反日、嫌韓:その実情とメディアの立ち位置 |
12 | 北朝鮮報道:日韓メディアもう一つの接点 |
13 | 在日韓国・朝鮮人:日韓メディアの狭間で |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
日ごろから新聞やテレビ、インターネットなどで日韓関係、朝鮮半島に関するニュースをよく読んでおいてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業内でのレポート(40%) 出席などの授業参加度(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストは使用せず、毎回の授業でスライドを掲示し、プリントを配布します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 鞠重鎬編著 | 『日韓関係のあるべき姿』 | 明石書店 | 2022 | 9784750354521 |
2 | 木宮正史 | 『日韓関係史』 | 岩波書店 | 2021 | 9784004318866 |
3 | 木村幹ほか編 | 『平成時代の日韓関係』 | ミネルヴァ書房 | 2020 | 9784623088232 |
4 | 李鍾元ほか | 『戦後日韓関係史』 | 有斐閣 | 2017 | 9784641220775 |
5 | 奥野昌宏ほか | 『メディアと文化の日韓関係』 | 新曜社 | 2016 | 9784788514713 |
6 | 趙世暎 | 『日韓外交史』 | 平凡社 | 2015 | 9784582857955 |
7 | 鈴木雄雅ほか | 『韓国メディアの現在』 | 岩波書店 | 2012 | 9784000258203 |
その他 (Others) | |||||
各回の授業のテーマに沿った参考文献をその都度案内します。 |
韓国や北朝鮮、つまり朝鮮半島に関心や興味を持っていることが必要ですが、特別な知識は必要ありません。
CanvasLMSやGoogleClassroomを使用します。詳細は第1回授業の際に説明します。
❶基本的にPowerPointを使用した講義形式で授業を行い、ビジュアル資料なども適宜活用します。
❷授業中、学生に質問し意見交換を行う予定ですので、積極的な受講態度を期待します。
❸毎回、授業後に簡単なリアクションペーパーの提出を求めます。詳細は授業中に説明します。
日本と韓国の関係について、メディアを糸口にして理解を深めることを目的とする。日韓両国民の相互認識に多大な影響を与えているメディアの実情を認識し、隣国との関係を考察する上でメディア論による知見と視座を身につける。
This course is aimed at helping deepen understanding of relations between Japan and South Korea,with the media as a clue. Through the course, students will be able to know the actual situation of the media, which have a great impact on mutual understanding of the Japanese and South Korean people, and obtain knowledge and perspectives through media studies to look at Japan’s relationship with the neighboring country.
日本と韓国の関係について、メディアを中心にして多角的に読み解いていく。政治、外交や経済などに偏りがちな2国間関係にメディア史やメディア論からの分析という枠組みを提示すると同時に、報道現場での実務体験を生かして授業を行う。各回の講義では、日韓関係や日韓メディア事情などの基礎知識をはじめ、日韓相互の報道ぶり、国際報道の仕組みに加え、SNS時代の現状、反日・嫌韓の動き、市民交流なども取り上げ、日韓関係の現状と問題点をメディア的視点からいかに分析し考察するかというアプローチを紹介する。
This course is designed to analyze relations between Japan and South Korea, which are said to be at their lowest point in postwar history, from various angles mainly through the media. The bilateral relations tend to focus on politics, diplomacy and economy, but this course will provide a framework for analyses through media history and studies. At the same time, lessons will be given, based on actual experiences in the theater of news coverage. This course will introduce approaches to analyze the current situation of Japan- South Korea relations and issues surrounding them from the media viewpoint by not only providing basic knowledge about the bilateral relationship and the media situations of the two countries but also taking up such topics as coverage of South Korea by the Japanese media and vice versa, how international news coverage are made, the present situation in the era of social media, anti-Japanese and anti-South Korean movements, and exchanges between citizens.
1 | イントロダクション:授業の目的や進め方などについて説明 |
2 | 日韓関係とは何か:日本と韓国の関係をどうとらえるか |
3 | 日本の国際報道:マスメディアの国際報道の仕組み |
4 | 海外特派員の仕事:海外特派員はどんな仕事をしているか |
5 | 韓国のメディア事情:その歴史と現状 |
6 | 日韓メディアの比較:何が似ていて何が違うか |
7 | 日韓相互のメディア報道:何をどう報道しているか |
8 | 中間総括 |
9 | ソフトパワーと日韓文化交流:韓流、K-POP、K文学 |
10 | SNS時代の日韓:誰もが情報発信者という時代 |
11 | 親日、反日、嫌韓:その実情とメディアの立ち位置 |
12 | 北朝鮮報道:日韓メディアもう一つの接点 |
13 | 在日韓国・朝鮮人:日韓メディアの狭間で |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
日ごろから新聞やテレビ、インターネットなどで日韓関係、朝鮮半島に関するニュースをよく読んでおいてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業内でのレポート(40%) 出席などの授業参加度(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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テキストは使用せず、毎回の授業でスライドを掲示し、プリントを配布します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 鞠重鎬編著 | 『日韓関係のあるべき姿』 | 明石書店 | 2022 | 9784750354521 |
2 | 木宮正史 | 『日韓関係史』 | 岩波書店 | 2021 | 9784004318866 |
3 | 木村幹ほか編 | 『平成時代の日韓関係』 | ミネルヴァ書房 | 2020 | 9784623088232 |
4 | 李鍾元ほか | 『戦後日韓関係史』 | 有斐閣 | 2017 | 9784641220775 |
5 | 奥野昌宏ほか | 『メディアと文化の日韓関係』 | 新曜社 | 2016 | 9784788514713 |
6 | 趙世暎 | 『日韓外交史』 | 平凡社 | 2015 | 9784582857955 |
7 | 鈴木雄雅ほか | 『韓国メディアの現在』 | 岩波書店 | 2012 | 9784000258203 |
その他 (Others) | |||||
各回の授業のテーマに沿った参考文献をその都度案内します。 |
韓国や北朝鮮、つまり朝鮮半島に関心や興味を持っていることが必要ですが、特別な知識は必要ありません。
CanvasLMSやGoogleClassroomを使用します。詳細は第1回授業の際に説明します。
❶基本的にPowerPointを使用した講義形式で授業を行い、ビジュアル資料なども適宜活用します。
❷授業中、学生に質問し意見交換を行う予定ですので、積極的な受講態度を期待します。
❸毎回、授業後に簡単なリアクションペーパーの提出を求めます。詳細は授業中に説明します。