日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DE256/DE256DE256 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
観察映画の方法論と実践 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期他/Spring OthersSpring Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMS3310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
集中講義(夏季) ① 2025年8月21日(木)、22日(金):各日2~4限 ② 2025年8月25日(月)、26日(火)、29日(金): 各日2~4限 |
As a professional filmmaker, I (Kazuhiro Soda) have made eleven feature length documentaries in the same "observational" method and style. In this lecture, I will explain how and why I take this particular approach to documentary filmmaking, covering all phases of filmmaking ––– from filming to editing to marketing. It will give students an opportunity to learn how a documentary filmmaker thinks and works. Examining actual day to day problems I face, students will also learn and study various issues around documentary, such as ethics, economics, reality vs fiction, subjectivity vs objectivity, etc.
I call my documentary films "observational films" not only because they are inspired by the tradition of observational cinema, but also because I believe in the power of observation.
When I say "observation" in this context, I mean two things.
Firstly, as a filmmaker I closely look at the reality in front of me and make films according to my observations and discoveries, not based on the assumptions and preconceptions I had before I shot the film. Secondly, I encourage the viewers to observe the film actively with their own eyes and minds.
In order to realize these two aspects, I came up with "Ten Commandments" for me to follow. They are:
1 No research.
2 No meetings with subjects.
3 No scripts.
4 Roll the camera yourself.
5 Shoot as long as possible.
6 Cover small areas deeply.
7 Do not set up a theme or goal before editing.
8 No narration, title, or music.
9 Use long takes.
10 Pay for the production yourself.
In this lecture, we will screen a number of my films and will have discussions. At the same time, I will explain how and why I take this particular approach to documentary filmmaking, covering all phases of filmmaking ––– from filming to editing to marketing.
At the end of the course, each student must make and submit a short observational documentary. The participation to the discussions is encouraged and evaluated.
1 | 観察映画とは何か。そのイントロダクション。「観察映画の十戒」の解説。 |
2 | 『選挙』(観察映画第1弾、2007年、120分、想田和弘監督)を上映。 |
3 | 『選挙』についてディスカッションする。 |
4 | 観察映画の撮影はどのように行うのか、解説。 |
5 | 『精神』(観察映画第2弾、2008年、135分、想田和弘監督)を上映。 |
6 | 『精神』についてディスカッションする。 |
7 | 観察映画の編集はどのように行うのか、解説。 |
8 | 『港町』(観察映画第7弾、2018年、122分、想田和弘監督)を上映。 |
9 | 『港町』についてディスカッションする。 |
10 | 観察映画のマーケティングはどのように行うのか、どのように経済的自立性を確保するのか、解説。 |
11 | 『精神0』(観察映画第9弾、2020年、119分、想田和弘監督)を上映し、ディスカッションする。 |
12 | 学生一人一人が制作する短編映画のアイデアやアプローチなどについても発表・ディスカッションする。 |
13 | 学生が制作した短編映画の上映会を開催。お互いにフィードバックを行う。 |
14 | 学生が制作した短編映画の上映会を開催。お互いにフィードバックを行う。 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義を通じて学んだ観察映画の手法とスタイルで、5分以内の短編ドキュメンタリー映画を制作し、集中講義の最後に発表する。スマートフォンや民生用の編集ソフトの使用可。必ずタイトルとクレジットを付けること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席および授業参加度(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 想田和弘 | 『カメラを持て、町へ出よう』 | 集英社インターナショナル | 2015 | 9784797673012 |
動画が撮影可能なカメラかスマートフォン。動画の編集ソフト。
私(講師の想田和弘)は、これまでに11本、「観察映画」と銘打つ手法とスタイルで長編ドキュメンタリー映画を作ってきた。この集中講義では、私の作品を鑑賞すると同時に、なぜ私がこのようなアプローチをとっているのか、撮影、編集、マーケティングなど、観察映画の制作のあらゆる側面を取り上げ、解説する。学生は、映画作家がどのように考え、どのように制作に臨んでいるのか、その生きたサンプルを学ぶとともに、ドキュメンタリーにまつわる様々な問題――倫理、経済、現実と虚構、主観と客観など――について考える。
As a professional filmmaker, I (Kazuhiro Soda) have made eleven feature length documentaries in the same "observational" method and style. In this lecture, I will explain how and why I take this particular approach to documentary filmmaking, covering all phases of filmmaking ––– from filming to editing to marketing. It will give students an opportunity to learn how a documentary filmmaker thinks and works. Examining actual day to day problems I face, students will also learn and study various issues around documentary, such as ethics, economics, reality vs fiction, subjectivity vs objectivity, etc.
なぜ私が自作を「観察映画」と呼ぶのかといえば、私は「観察」の力を信じているからである。
その際「観察」には、2つの意味が含まれている。
まず、映画作家である私自身が、撮影前に抱いていた先入観に基づいて映画を作るのではなく、目の前の現実をよく観てよく聴いて、その結果発見したことを映画にするという意味である。もう一つは、映画を観る観客にも、自分の目と耳で能動的に映画を観察してもらうという意味である。
そのため、私は「観察映画の十戒」と呼ぶ十のルールを自らに課している。それらは、下記の通りである。
1. 事前のリサーチは行わない。
2. 被写体との打ち合わせは、原則行わない。
3. 台本は書かない。
4. カメラは原則自分で回し、録音も自分で行う。
5. カメラはなるべく長時間、あらゆる場面で回す。
6. 撮影は、「広く浅く」ではなく、「狭く深く」を心がける。
7. 編集作業でも、予めテーマを設定しない。
8. ナレーション、説明テロップ、音楽を原則として使わない。
9. カットは長めに編集し、余白を残す。
10. 制作費は基本的に自社で出す。
この集中講義では、私の作品をできるだけ多く鑑賞し、ディスカッションをする。同時に、なぜ私がこのようなアプローチをとっているのか、撮影、編集、マーケティングなど、観察映画の制作の異なる側面ごとに解説する。
集中講義の最後には、観察映画の方法とスタイルで短編映画を作って提出し、クラスで発表する。成績評価では、授業内でのディスカッションへの参加度を重視する。
I call my documentary films "observational films" not only because they are inspired by the tradition of observational cinema, but also because I believe in the power of observation.
When I say "observation" in this context, I mean two things.
Firstly, as a filmmaker I closely look at the reality in front of me and make films according to my observations and discoveries, not based on the assumptions and preconceptions I had before I shot the film. Secondly, I encourage the viewers to observe the film actively with their own eyes and minds.
In order to realize these two aspects, I came up with "Ten Commandments" for me to follow. They are:
1 No research.
2 No meetings with subjects.
3 No scripts.
4 Roll the camera yourself.
5 Shoot as long as possible.
6 Cover small areas deeply.
7 Do not set up a theme or goal before editing.
8 No narration, title, or music.
9 Use long takes.
10 Pay for the production yourself.
In this lecture, we will screen a number of my films and will have discussions. At the same time, I will explain how and why I take this particular approach to documentary filmmaking, covering all phases of filmmaking ––– from filming to editing to marketing.
At the end of the course, each student must make and submit a short observational documentary. The participation to the discussions is encouraged and evaluated.
1 | 観察映画とは何か。そのイントロダクション。「観察映画の十戒」の解説。 |
2 | 『選挙』(観察映画第1弾、2007年、120分、想田和弘監督)を上映。 |
3 | 『選挙』についてディスカッションする。 |
4 | 観察映画の撮影はどのように行うのか、解説。 |
5 | 『精神』(観察映画第2弾、2008年、135分、想田和弘監督)を上映。 |
6 | 『精神』についてディスカッションする。 |
7 | 観察映画の編集はどのように行うのか、解説。 |
8 | 『港町』(観察映画第7弾、2018年、122分、想田和弘監督)を上映。 |
9 | 『港町』についてディスカッションする。 |
10 | 観察映画のマーケティングはどのように行うのか、どのように経済的自立性を確保するのか、解説。 |
11 | 『精神0』(観察映画第9弾、2020年、119分、想田和弘監督)を上映し、ディスカッションする。 |
12 | 学生一人一人が制作する短編映画のアイデアやアプローチなどについても発表・ディスカッションする。 |
13 | 学生が制作した短編映画の上映会を開催。お互いにフィードバックを行う。 |
14 | 学生が制作した短編映画の上映会を開催。お互いにフィードバックを行う。 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義を通じて学んだ観察映画の手法とスタイルで、5分以内の短編ドキュメンタリー映画を制作し、集中講義の最後に発表する。スマートフォンや民生用の編集ソフトの使用可。必ずタイトルとクレジットを付けること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席および授業参加度(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 想田和弘 | 『カメラを持て、町へ出よう』 | 集英社インターナショナル | 2015 | 9784797673012 |
動画が撮影可能なカメラかスマートフォン。動画の編集ソフト。