日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DE285/DE285DE285 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3/Wed.3 Wed.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMS2020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
ゼミ希望アンケートはR Guide社会学部 「その他登録科目一覧」を確認すること. |
The goals of this course are as follows:
(1)To deeply understand academic literature in Media Sociology, and to acquire the ability to apply this understanding.
(2)To learn how to compare and consider opposing information on specific topics or issues, and to develop the ability to build an integrated understanding.
(3)To refine and express opinions about media and society based on specialized knowledge.
While the internet provides a foundation for social collaboration, it also facilitates the spread of fake news and hate speech, thereby promoting human rights violations and societal division. Consequently, there are increasing demands for intervention in speech and expression activities directed at corporations like the former Twitter Inc., and governments. We must not only adapt to changes in the media environment but also anticipate its impacts and implement necessary rules.
In this course, we will first learn about the characteristics of communication on social media and theories related to freedom of speech and expression. Then, we will engage in group discussions about the rules concerning freedom of speech and expression. The ultimate goal is for each student to develop a well-informed and universal opinion. Furthermore, through reading sessions, students will enhance their ability to read academic literature accurately. During group work exercises, they will acquire fundamental skills necessary for future research and learning, such as methods of discussion.
1 | ガイダンス |
2 | 【輪読】「火星からの侵入」(予定) ・情報が社会に及ぼす影響力を考える ・資料の読解 ・グループ討論 |
3 | 【事例紹介】言論・表現の自由をめぐる対立(「表現の不自由展」) ・資料の読解 ・グループ討論 |
4 | 【文章作成】言論・表現の自由に関する考察 ・グループ討論 ・意見文作成 |
5 | 学術的文章の読み方・書き方ガイダンス① ・講義 ・ペア学習 |
6 | 学術的文章の読み方・書き方ガイダンス② ・講義 ・ペア学習 |
7 | 【輪読】『自由論』を読む ・グループワーク ・クイズ |
8 | 【輪読】『自由論』を読む ・グループワーク ・クイズ |
9 | 【輪読】『自由論』を読む ・グループワーク ・クイズ |
10 | 【輪読】『自由論』のまとめ ・前半で取り上げた言論・表現の自由をめぐる対立の事例について、『自由論』を踏まえて再考する ・グループ討論 |
11 | 【小括】言論・表現の自由を再考する ・言論・表現の自由をめぐる対立の新たな事例に関し、自分の意見を整理し表明する ・意見文作成 |
12 | 【輪読】『フィルターバブル』を読む(予定) ・ネット社会における言論・表現の自由に関するテキスト ・グループワーク |
13 | 【輪読】コンテンツモデレーション・ファクトチェックに関する文献を読む(予定) ・資料の読解 ・グループ討論 ・意見文作成 |
14 | 【総括】言論・表現の自由に関する考察 ・グループ討論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業前に、輪読対象のテキストや配布資料を各自読み込んでおくこと。
授業後に、グループワークでの学習内容を、各自整理しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
宿題(読書レジュメ)(8点×5回)(40%) 文章作成(15点×2回)(30%) グループワークへの貢献(15%) 授業内クイズ(15%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
輪読のテキストには、共通教材に加え、教員が準備したものを用います。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ナイジェル・ウォーバートン | 『「表現の自由」入門』 | 岩波書店 | 2015 | 4000245252 |
授業中に、オンライン上でクイズや文章作成を行います。
ノートPC、あるいは、タブレットを持参してください。
ゼミ希望アンケートはR Guide社会学部 「その他登録科目一覧」を確認すること.
この授業の目標は次の3つである。
(1)メディア社会学の学術文献を読み解き深く理解し、それを応用する力を習得する。
(2)特定の論点や争点に関し、対立する情報を比較考量し、統合的な理解を構築する力を習得する。
(3)メディアや社会に対し、専門知識に立脚した見解を練り上げ、発信する力を習得する。
The goals of this course are as follows:
(1)To deeply understand academic literature in Media Sociology, and to acquire the ability to apply this understanding.
(2)To learn how to compare and consider opposing information on specific topics or issues, and to develop the ability to build an integrated understanding.
(3)To refine and express opinions about media and society based on specialized knowledge.
インターネットは社会的協働の基盤を提供しますが、同時にフェイクニュースやヘイトスピーチを拡散し、人権侵害や社会の分断を促進します。そのため、旧Twitter社などの企業や政府に対し、言論・表現活動への介入を求める声も生じています。私たちは、メディア環境の変化に適応するだけでなく、その影響を予想し必要なルールを設計、導入していかなければなりません。
この授業では、まず、ソーシャルメディアにおけるコミュニケーションの特性や、言論・表現の自由に関する理論を学びます。次に、言論・表現の自由に関するルールについてグループで議論します。最終目標は、各受講生が知識に立脚した普遍的な意見を練り上げることです。
さらに、輪読を通して、学術文献を精確に読む能力を高めるとともに、グループワーク形式の演習の中で、ディスカッションの方法など、今後の研究や学習のために必要な基礎的能力を身につけます。
While the internet provides a foundation for social collaboration, it also facilitates the spread of fake news and hate speech, thereby promoting human rights violations and societal division. Consequently, there are increasing demands for intervention in speech and expression activities directed at corporations like the former Twitter Inc., and governments. We must not only adapt to changes in the media environment but also anticipate its impacts and implement necessary rules.
In this course, we will first learn about the characteristics of communication on social media and theories related to freedom of speech and expression. Then, we will engage in group discussions about the rules concerning freedom of speech and expression. The ultimate goal is for each student to develop a well-informed and universal opinion. Furthermore, through reading sessions, students will enhance their ability to read academic literature accurately. During group work exercises, they will acquire fundamental skills necessary for future research and learning, such as methods of discussion.
1 | ガイダンス |
2 | 【輪読】「火星からの侵入」(予定) ・情報が社会に及ぼす影響力を考える ・資料の読解 ・グループ討論 |
3 | 【事例紹介】言論・表現の自由をめぐる対立(「表現の不自由展」) ・資料の読解 ・グループ討論 |
4 | 【文章作成】言論・表現の自由に関する考察 ・グループ討論 ・意見文作成 |
5 | 学術的文章の読み方・書き方ガイダンス① ・講義 ・ペア学習 |
6 | 学術的文章の読み方・書き方ガイダンス② ・講義 ・ペア学習 |
7 | 【輪読】『自由論』を読む ・グループワーク ・クイズ |
8 | 【輪読】『自由論』を読む ・グループワーク ・クイズ |
9 | 【輪読】『自由論』を読む ・グループワーク ・クイズ |
10 | 【輪読】『自由論』のまとめ ・前半で取り上げた言論・表現の自由をめぐる対立の事例について、『自由論』を踏まえて再考する ・グループ討論 |
11 | 【小括】言論・表現の自由を再考する ・言論・表現の自由をめぐる対立の新たな事例に関し、自分の意見を整理し表明する ・意見文作成 |
12 | 【輪読】『フィルターバブル』を読む(予定) ・ネット社会における言論・表現の自由に関するテキスト ・グループワーク |
13 | 【輪読】コンテンツモデレーション・ファクトチェックに関する文献を読む(予定) ・資料の読解 ・グループ討論 ・意見文作成 |
14 | 【総括】言論・表現の自由に関する考察 ・グループ討論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業前に、輪読対象のテキストや配布資料を各自読み込んでおくこと。
授業後に、グループワークでの学習内容を、各自整理しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
宿題(読書レジュメ)(8点×5回)(40%) 文章作成(15点×2回)(30%) グループワークへの貢献(15%) 授業内クイズ(15%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
輪読のテキストには、共通教材に加え、教員が準備したものを用います。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ナイジェル・ウォーバートン | 『「表現の自由」入門』 | 岩波書店 | 2015 | 4000245252 |
授業中に、オンライン上でクイズや文章作成を行います。
ノートPC、あるいは、タブレットを持参してください。
ゼミ希望アンケートはR Guide社会学部 「その他登録科目一覧」を確認すること.