日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Sociology
Course Code DE286
Theme・Subtitle メディア社会学文献講読能力の向上
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMS2020
Language Japanese
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes ゼミ希望アンケートはR Guide社会学部 「その他登録科目一覧」を確認すること.

【Course Objectives】

Students will learn the fundamentals of sociological thinking and writing in media studies, as well as participate in seminar-style discussions.

【Course Contents】

In the first half of the course, students will read literature on traditional mass media. In the second half of the course, students will read literature on fan culture, LINE, and Instagram. Students will learn the fundamental skills needed for successful study and research, such as how to create resumes, give presentations, and facilitate conversations. The format of the exercises will be centered on group work.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 演習の概要
2 【共通テキスト】キャントリル「火星からの侵入」
3 【共通テキスト】キャントリル「火星からの侵入」
4 【共通テキスト】ダヤーン&カッツ「メディア・イベント」
5 【共通テキスト】ダヤーン&カッツ「メディア・イベント」
6 【共通テキスト】パリサー「関連性を追求する競争」
7 【共通テキスト】パリサー「関連性を追求する競争」
8 【共通テキスト】会津「災害時における情報メディアの効果的活用のために」
9 【共通テキスト】Ohashi et al. "Digital genealogies"
10 【共通テキスト】Ohashi et al. "Digital genealogies"
11 【独自テキスト】杉山怜美(2024)「メディアミックスが支える〈保温〉状態のファン実践」『メディア研究104号』
12 【独自テキスト】杉山怜美(2024)「メディアミックスが支える〈保温〉状態のファン実践」『メディア研究104号』
13 【独自テキスト】Okabe, T. (2022). "Starving beauties? Instabae, diet food and Japanese girl culture," in Kish, Z. & Contois, E. (Eds.) Food instagram: Identity, influence, and negotiation. University of Illinois Press.
14 【独自テキスト】Okabe, T. (2022). "Starving beauties? Instabae, diet food and Japanese girl culture," in Kish, Z. & Contois, E. (Eds.) Food instagram: Identity, influence, and negotiation. University of Illinois Press.

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

文献を通読することに加え、自身の意見や主張を準備し翌週の演習に臨む。授業後にはCanvas LMSに振り返りを書く。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 演習への参加度・貢献度(60%)
最終レポート(Final Report)(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
独自文献はコピーを配布する。

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

ゼミ希望アンケートはR Guide社会学部 「その他登録科目一覧」を確認すること.