日本語

Course Code etc
Academic Year 2026
College College of Sociology
Course Code DE375
Theme・Subtitle メディア・コミュニケーション論、ネット社会・AI社会論
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMS3620
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations 「専門演習2A」の単位修得
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

This seminar focuses on the theme of media and communication. However, rather than traditional mass media, our main emphasis is on the study and research of Internet-mediated communication—in other words, online communication such as social media.
In the first half of the 21st century, innovations in digital network technologies—such as the Internet, artificial intelligence (AI), and robotics—have advanced rapidly, driving significant changes in society. While mass media continues to play an important role, the influence of Internet-based communication, including social media, is expanding even further. Moreover, new forms of communication that involve emerging socio-technical agents—most notably generative AI—are becoming deeply embedded in our social fabric.
Against this backdrop, the seminar aims to equip students with a foundational understanding of the relationship between Internet-centered digital network technologies and society (Internet society and AI society studies), as well as the basics of networked communication. Students will learn the essential concepts, methods, and theories necessary for designing advanced research projects in media and communication—especially those focused on online interaction. Through the process of planning and carrying out specialized, cutting-edge investigations, and by preparing for and engaging in the graduation thesis, students will develop the skills needed to conduct research effectively and produce meaningful results.

【Course Contents】

Following the objectives of the course, the seminar will integrate the following elements and develop them continuously across Specialized Seminar 2A and Specialized Seminar 2B:
1) Research Design and Theoretical Foundations
While learning the basic theories and methods of research design, media and communication studies, and Internet society / AI society studies, each student will work toward defining a research topic—ideally one that can be developed into their graduation thesis.
2) Advanced Research Methods
Opportunities will be provided to acquire advanced, cutting-edge methods for social research and the analysis of social big data.
3) Group Work and Collaborative Research
To cultivate experience and skills in collaborative learning, students will be assigned group projects and plan social surveys related to media and communication.
4) Research Activities
Based on both individual and group themes, students will conduct research activities including reviewing prior studies, collecting reference materials and data, carrying out social surveys, and performing analyses.
5) Progress Reporting and Presentation
Students will regularly report on their research progress, compile analyses and findings into written reports, and deliver presentations.
Specialized Seminar 2B builds upon the foundation established in Specialized Seminar 2A, engaging students in more advanced learning.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 社会調査計画(1)
2 社会調査計画(2)
3 社会調査計画(3)
4 社会調査計画(4)
5 社会調査の実施
6 分析用データ作成作業
7 調査研究進捗報告・ディスカッション(1)
8 調査研究進捗報告・ディスカッション(2)
9 社会調査データ分析進捗報告・ディスカッション(1)
10 社会調査データ分析進捗報告・ディスカッション(2)
11 調査研究成果報告(1)
12 調査研究成果報告(2)
13 社会調査成果発表(1)
14 社会調査成果発表(2)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

個別リサーチ、グループリサーチ、社会調査とも、中間報告、進捗報告、成果発表に向けての準備を行うとともに、授業におけるフィードバックを受けて、検討しなおし、ブラッシュアップすること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(30%)
グループリサーチへの貢献(20%)
個別リサーチでの活動状況・ゼミへの貢献(20%)
中間報告、進捗報告、成果発表時の提出物(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
開講時に指示する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 木村忠正 『デジタルネイティブの時代』 平凡社 2012 4582856608
2 木村忠正 『ハイブリッド・エスノグラフィー』 新曜社 2018 4788515833
3 北村智 『ツイッターの心理学』 誠信書房 2016 4414300088
4 アラル, シナン 『デマの影響力―なぜデマは真実よりも速く、広く、力強く伝わるのか?』 ダイヤモンド社 2022 4478104875
5 鳥海不二夫、山本龍彦 『デジタル空間とどう向き合うか―情報的健康の実現をめざして』 日本経済新聞社 2022 4296114336
その他 (Others)
その他、授業時に指示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

科目担当者のHPも参照すること。
URL: http://www2.rikkyo.ac.jp/web/tdms/hp.j.html

【注意事項 / Notice】