日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Sociology
Course Code DE379
Theme・Subtitle 図書館情報、SNS
Class Format Face-to-face (partially online)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.3
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Credits 2
Course Number CMS3620
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations 「専門演習2A」の単位修得
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The aim of this course is to enable analysis of social issues and phenomena with personal interest using data on the Web.
Through this course, students are expected to examine literature research and accompanying field work. First of all, students are given an opportunity to learn about basic research and the current situation.

【Course Contents】

While approaching the target mainly by using the data science method as we touch on the history overview of the Web, students are expected to understand deeply by using available data such as newspaper articles and statistical materials. This course deals with a combination of class materials, texts, images, and videos. In addition, it progresses as we share the questionnaire results (real time) created by the class participants.
Note: Please be advised that the subject of analysis may change depending on social conditions.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス・希望する分析テーマのためのブレインストーミング
2 インターネットの歴史をデータから振り返る:輪読1
3 インターネットの発達と恩恵:輪読2
4 研究テーマの検討・分析手法の紹介1
5 研究テーマの検討・分析手法の紹介2
6 論文検索および先行研究調査1・議論・論文サーベイ法1
7 論文検索および先行研究調査2・議論・論文サーベイ法2
8 研究テーマの発表および議論1
9 研究テーマの発表および議論2
10 分析・プレゼンテーション準備1
11 分析・プレゼンテーション準備2
12 分析・プレゼンテーション準備3
13 編集・まとめ(発表会予備)
14 発表会(予定・人数が多い場合は13回目から発表会)
ライトニング・プレゼンテーション形式(5分発表/5分質疑応答)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

毎週,Webアンケートを用いた課題を出し、翌週のゼミ時間にアンケート結果のデータと付随した情報を参照して意見交換を行う。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業参加度および普段の取り組みの姿勢(出席の割合など)(40%)
最終レポート(Final Report)(40%)
授業参加度および普段の取り組みの姿勢(提出物・プレゼンの割合など)(20%)
備考 (Notes)
期末最終レポートの提出を単位取得の要件とする。

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 鳥海不二夫(編著), 石井晃, 岡田勇, 上東貴志, 小林哲郎, 榊剛史, 笹原和俊, 高野雅典, 瀧川裕貴, 常松淳, 三浦麻子, 水野貴之, 山本仁志, 吉田光男 計算社会科学入門 丸善出版 2021 4621305964
その他 (Others)
参加者の興味・関心に偏るため、追って指導する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 遠藤 薫 ソーシャルメディアと「世論」形成 : 間メディアが世界を揺るがす 東京電機大学出版局 2016 4501630000
2 吉川徹 ゲーム・ネットの世界から離れられない子どもたち : 子どもが社会から孤立しないために 合同出版 2021 4772611533
3 田中辰雄, 山口真一著 ネット炎上の研究 : 誰があおり、どう対処するのか 丸善出勁草書房版 2016 4326504226
4 クリストファー・G.ブリントン, ムン・チャン共著 ; 臼井翔平 パワー・オブ・ネットワーク : 人々をつなぎ社会を動かす6つの原則 森北出版 2016 9784627818118
5 マシュー・J.サルガニック (著), 瀧川 裕貴 (翻訳), 常松 淳 (翻訳), 阪本 拓人 (翻訳), 大林 真也 (翻訳) ビット・バイ・ビット : デジタル社会調査入門 有斐閣 2019 4641174482
その他 (Others)
参加者の興味・関心に偏るため、追って指導する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】