日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DE386/DE386DE386 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
多文化主義とジャーナリズム (Multiculturalism and Journalism) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
通年/Full yearFull year |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2/Fri.2 Fri.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
44 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMS3620 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
Students will read literature containing multicultural perspectives such as minority, ethnicity, gender, and so on. Students will be able to think and analyze current state of modern society and media.
In this seminar, students will read major literature on multiculturalism and mass media, watch documentaries, make presentations, and discuss to deepen their awareness.
Students will explore current state of media and journalism in modern Japanese society through keywords such as multicultural coexistence, person involved, community, region, gender, ethnicity, and diaspora. Students will discuss about these issues during the seminar and grasp core of the issue.
In autumn semester, students will form groups and conduct surveys. Each group will decide a subject. Students are supposed to collect and analyze data based on their research interests and finish survey reports before the end of the semester.
1 | ガイダンス Guidance |
2 | マスメディアとジャーナリズム1 Mass Media and Journalism 1 |
3 | マスメディアとジャーナリズム2 Mass Media and Journalism 2 |
4 | ナショナリズムとエスニシティ1 Nationalism and Ethnicity 1 |
5 | ナショナリズムとエスニシティ2 Nationalism and Ethnicity 2 |
6 | 多文化共生1 Multiculturalism 1 |
7 | 多文化共生2 Multiculturalism 2 |
8 | ディアスポラとメディア1 Diaspora and Media 1 |
9 | ディアスポラとメディア2 diaspora and Media 2 |
10 | ジェンダーとメディア1 Gender and Media 1 |
11 | ジェンダーとメディア2 Gender and Media 2 |
12 | 承認の政治とアイデンティティ1 The Politics of Recognition 1 |
13 | 承認の政治とアイデンティティ2 The Politics of Recognition 2 |
14 | 講読文献の総括 Conclusion |
15 | 調査テーマのリサーチ Research theme |
16 | 研究計画書の作成と発表1 Research Proposal 1 |
17 | 研究計画書の作成と発表2 Research Proposal 2 |
18 | 研究調査手法1 Research Method 1 |
19 | 研究調査手法2 Research Method 2 |
20 | 調査活動1 Fieldwork 1 |
21 | 調査活動2 Fieldwork 2 |
22 | 調査活動3 Fieldwork 3 |
23 | 研究調査の中間報告会1 Mid-term Research Presentation1 |
24 | 研究調査の中間報告会2 Mid-term Research Presentation 2 |
25 | 調査活動4 Fieldwork 4 |
26 | 調査結果のまとめと分析1 Research Analysis 1 |
27 | 調査結果のまとめと分析2 Research Analysis 2 |
28 | 研究成果発表会 Final Research Presentation |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の指定文献を熟読し,質問や感想をまとめた上でゼミに臨むこと。
Students must read evey appointed papers before class and prepare for the discussion in advance.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
レポートを含めた提出物(50%) 授業内発表および授業での発言(50%) |
備考 (Notes) | ||
全回出席が必要条件。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
教科書は使用しない。指定文献は授業支援システム(Canvas LMS、Blackboard等)で事前に配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Young, Iris Marion | Inclusion and Democracy | NY: Oxford University Press | 2000 |
マイノリティ,エスニシティ,ジェンダーなど,多文化主義の視点を含めた文献資料の講読を通して,現代社会とメディアのあり方を考察し,分析できるようになること。
Students will read literature containing multicultural perspectives such as minority, ethnicity, gender, and so on. Students will be able to think and analyze current state of modern society and media.
ゼミでは多文化主義とマスメディアに関連する主要な文献の講読およびドキュメンタリー作品の視聴を中心に,発表と議論を通して認識を深めていく。
多文化共生,当事者,コミュニティ,地域,ジェンダー,エスニシティ,ディアスポラなどのキーワードから現代日本社会におけるメディアとジャーナリズムのあり方を捉え直すと,どのような課題や可能性が見えてくるのか。ゼミではこれらの問題を中心に議論し,問題の核心を把握していく。
秋学期においては受講生がグループを構成して調査活動を行う。各グループでテーマを決め,独自の視点からデータを収集し,分析と解釈の作業を進める。合宿や演習の場での研究発表会を予定し,議論と質疑応答を行う。学生による研究成果は調査報告書にまとめることを求める。
In this seminar, students will read major literature on multiculturalism and mass media, watch documentaries, make presentations, and discuss to deepen their awareness.
Students will explore current state of media and journalism in modern Japanese society through keywords such as multicultural coexistence, person involved, community, region, gender, ethnicity, and diaspora. Students will discuss about these issues during the seminar and grasp core of the issue.
In autumn semester, students will form groups and conduct surveys. Each group will decide a subject. Students are supposed to collect and analyze data based on their research interests and finish survey reports before the end of the semester.
1 | ガイダンス Guidance |
2 | マスメディアとジャーナリズム1 Mass Media and Journalism 1 |
3 | マスメディアとジャーナリズム2 Mass Media and Journalism 2 |
4 | ナショナリズムとエスニシティ1 Nationalism and Ethnicity 1 |
5 | ナショナリズムとエスニシティ2 Nationalism and Ethnicity 2 |
6 | 多文化共生1 Multiculturalism 1 |
7 | 多文化共生2 Multiculturalism 2 |
8 | ディアスポラとメディア1 Diaspora and Media 1 |
9 | ディアスポラとメディア2 diaspora and Media 2 |
10 | ジェンダーとメディア1 Gender and Media 1 |
11 | ジェンダーとメディア2 Gender and Media 2 |
12 | 承認の政治とアイデンティティ1 The Politics of Recognition 1 |
13 | 承認の政治とアイデンティティ2 The Politics of Recognition 2 |
14 | 講読文献の総括 Conclusion |
15 | 調査テーマのリサーチ Research theme |
16 | 研究計画書の作成と発表1 Research Proposal 1 |
17 | 研究計画書の作成と発表2 Research Proposal 2 |
18 | 研究調査手法1 Research Method 1 |
19 | 研究調査手法2 Research Method 2 |
20 | 調査活動1 Fieldwork 1 |
21 | 調査活動2 Fieldwork 2 |
22 | 調査活動3 Fieldwork 3 |
23 | 研究調査の中間報告会1 Mid-term Research Presentation1 |
24 | 研究調査の中間報告会2 Mid-term Research Presentation 2 |
25 | 調査活動4 Fieldwork 4 |
26 | 調査結果のまとめと分析1 Research Analysis 1 |
27 | 調査結果のまとめと分析2 Research Analysis 2 |
28 | 研究成果発表会 Final Research Presentation |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の指定文献を熟読し,質問や感想をまとめた上でゼミに臨むこと。
Students must read evey appointed papers before class and prepare for the discussion in advance.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
レポートを含めた提出物(50%) 授業内発表および授業での発言(50%) |
備考 (Notes) | ||
全回出席が必要条件。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
教科書は使用しない。指定文献は授業支援システム(Canvas LMS、Blackboard等)で事前に配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Young, Iris Marion | Inclusion and Democracy | NY: Oxford University Press | 2000 |