日本語

Course Code etc
Academic Year 2023
College College of Sociology
Course Code DE391
Theme・Subtitle Webスタディース分析実践、図書館情報学など
Class Format Online (partially face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus Ikebukuro
Semester Full year
DayPeriod・Room Thu.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 4
Course Number CMS3620
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes

【Course Objectives】

The goal is to enable analysis using a variety of data, including library information, on social issues and phenomena of personal interest.
Literature surveys and accompanying fieldwork are also considered. Students will acquire diverse research skills and acquire skills for writing their graduation theses.

【Course Contents】

Information on the Web is becoming "visible" through numerical and textual information, transcending space-time constraints. The goal of this course is to examine and analyze the transition of the media that can constitute our social life and the changes in the information media that surround them, while learning various analytical approaches. Under the guidance of the faculty members, students will exchange views and opinions with fellow students who share the same awareness of the issues. Through this seminar, we hope to expand our understanding of various web-related research efforts.
Note: Please note that the subjects of analysis and approaches are subject to change depending on social conditions and other factors.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス(自己紹介、関心のある社会テーマの議論)
2 ゼミ概論1・輪読文献紹介
3 文献報告・紹介・議論1
4 文献報告・紹介・議論2
5 文献報告・紹介・議論3
6 SNS分析概論1
7 SNS分析概論2
8 SNS分析概論3
9 分析対象におけるデータ取得・意見交換1
10 分析対象におけるデータ取得・意見交換2
11 分析対象におけるデータ取得・意見交換3
12 文献の輪読1(順番にプレゼンテーション)
13 文献の輪読2(順番にプレゼンテーション)
14 分析報告書の進行具合に関する議論1
15 分析報告書の進行具合に関する議論2
16 指導教官の行った分析報告1
17 指導教官の行った分析報告2
18 分析報告書の作成・議論1
19 分析報告書の作成・議論2
20 分析報告書の作成・議論3
21 分析報告書の作成・議論4
22 分析報告会のためのプレゼンテーション作成1
23 分析報告会のためのプレゼンテーション作成2
24 分析対象の精査1
25 分析対象の精査2
26 分析報告会1
27 分析報告会2
28 まとめ(今後の目標・議論)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

文献報告やフィールド報告の準備、また野外での調査実習への参加、データ作成協力など
オンライン上での調査など含み、多様なインシデントに関して精査していく。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 議論への参加(10%)
口頭報告(20%)
報告書原稿(70%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
参加者の興味・関心によって異なる文献を紹介することになるため、追って指導する。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
参加者の興味・関心によって異なる文献を紹介することになるため、追って指導する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

4年生との合同ゼミや他大学との共同調査なども発生が想定される。
情報交換などはChatworkなどで、逐次共有していく。
多様な連携・作業を体験することで今後の個人個人の活動のプラスにして欲しい。
また、変動が非常に激しい内容を調査対象とするためシラバスのスケジュールが前倒し、遅れるケースなども想定される。その都度、課題の負担などはバランスをとっていく。

※全授業回のうち7回を上限に対面授業を実施することがある。対面回については授業内あるいは授業支援システム等で指示する。

【注意事項 / Notice】