日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Sociology
Course Code DE406
Theme・Subtitle ファクトなきネット世界とジャーナリズム~ニュースの生産・消費はどうなるのか
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.5
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMS3410
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The way to acquire daily news has fundamentally changed. We get news through SNS as well as news web sites managed by big tech companies like GAFA. Initially SNS and big tech companies had a wish to let users exchange views freely. They could establish a fair and transparent society. However they seem to change their mind. Simply SNS and big tech companies exercise their authorities. They dare to challenge states which demanded them to pay fair payment to traditional journalism by stopping news feeding. Meta will abolish fact-checking. Mr. Elon Musk allow disinformation in X. He intervened in nation’s internal affairs. They seem to ignore fairness. Their credibility lost ground. Our news acquisition is directly related to such development on the global level. In this course we discuss the future of journalism in such complicated circumstances.

【Course Contents】

In this course we will make sure of the fact that we gather news information rather through SNS or news websites than journal articles provided by traditional media. Procedures of news feeding have dramatically changed. States, especially anti-trust authority, recently try to force SNS and big tech companies to pay compensation to traditional news media because SNS and big tech companies provide news gratuitously. They threatened states not to provide daily news any more. SNS and big tech companies recently condone disinformation and defamation. They do not hesitate intervene daily politics. We realize how difficult to get facts through such companies.
On the other hand authoritarian regime which increased their power recently demolished some media which had reported truth.
Under such adverse circumstances traditional media developed new investigative reporting which are provided by international, inter-media organizations in order to reveal corruption, misconduct and tyrannical behavior. Some media adopted new style “journalism on demand” which report news based on information provided by readers and collaborators. Recently every medium realized their gender-biased structure which dominated by male reporters. They change reporting style and try to eliminate gender-biased discrimination.
In this course we will discuss how journalism could survive in such challenging situation.
 The lecturer in this course was experienced newspaper reporter who worked as a correspondent in Berlin as well as Bruxelles. He will deliver students his knowledge as a journalist.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 巨大ITがニュースを止める日―「ゲートキーパー」として権力を握り出したGAFA
2 SNSはニュースの生産と消費をどう変えたのか
3 巨大ITが偽情報規制を止める日―誹謗中傷とフェイクニュース
4 権威主義国家群と報道―中立、客観、報道の自由
5 調査報道の到達点と限界①-国境を超えた多メディア連繋
6 調査報道の到達点と限界②-70年代の黄金期
7 調査報道の到達点と限界③-日本メディアと権力
8 調査報道の到達点と限界④-ジャーナリズムオンデマンドの可能性
9 調査報道の到達点と限界⑤-ジェンダー平等に向けて
10 現場の記者に聞こう
11 日本型ジャーナリズムを考える①-権力との癒着はあるのか
12 日本型ジャーナリズムを考える②-捜査重点報道
13 日本型ジャーナリズムを考える③-男性支配構造
14 世界に広がるメディア不信―ジャーナリズムは生き残れるか

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

①毎回、注目すべき最新のニュースを指定する。次の授業前の期限日までに、そのニュースについて、新聞やテレビのニュースに加え、伝統メディアがネット上に流すニュースを読んで「ニュースレポート」をまとめCanvas LMS の「課題」に提出する。
「ニュースレポート」には(1)伝統メディアによるニュースの引用で構成する「概要」と、(2)「私の見方」を書くこと。
②授業後に「リアクションペーパー」を記入し期限までにCanvas LMS の「課題」に提出する。分量は問わない。
③「ニュースレポート」「リアクションペーパー」を基に授業中にランダムに発言を求める。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 ニュースレポート(毎回)(60%)
リアクションペーパー(20%)
授業中の発言(20%)
備考 (Notes)
平常点のみで評価する。テストや最終レポートは課さない。
ニュースレポート、リアクションペーパーの未提出は欠席とみなす。授業中指名されて発言しない場合も欠席とみなす。6 回以上欠席の場合は原則として単位修得不可。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
特になし

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 大井眞二、田村紀雄、鈴木雄雅 『現代ジャーナリズムを学ぶ人のために 第2版』 世界思想社 2018 9784790717157
2 白戸圭一 『はじめてのニュースリテラシー』 ちくまプリマ―新書 2021 9784480683984
3 山腰修三 『ニュースの政治社会学』 勁草書房 2022 9784326351886

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

新聞など伝統メディアのサイトをよく見ておくこと。紙面ビューワーを見ることを勧める

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

PCを使う

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】