日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DE407/DE407DE407 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
マルチコミュニケーション社会とテレビ |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3/Wed.3 Wed.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMS3410 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
We examine the importance of communication and the difficulty of consensus based on the numerous failures and
successes in programming, production, and management at NHK during the heyday of television, and discuss how
information should be utilized in an increasingly complex online society. thinks about living a rich and fruitful life.
If people don’t watch the broadcast, it’s just air.
Based on a wealth of concrete examples from broadcasting, we will consider the importance and difficulty of ``communicating'' while also incorporating current social phenomena and concerns.
If possible, I would like to exchange opinions, but I will not seek a conclusion.
We emphasize understanding diverse ideas, respecting each other's opinions, and seeking better solutions.
1 | 「若者のテレビ離れ」ではなく、これまで人がテレビを見過ぎていただけ ~多くのメディアを賢く使っているか~ |
2 | 「考える」と「覚える」は違う ~社会に出ると正解はない~ ※ビデオ視聴 「百年名家 ~立教大学~」 |
3 | 放送局の中枢・番組編成で働くことになり・・・ |
4 | 日本の朝を変える! ~制作者の殺生与奪の権を握る番組改定の舞台裏~ |
5 | 急速に進化するフェイクニュースと情報リテラシー |
6 | 視聴者とのキャッチボール ~放送もコミュニケーション~ ※ビデオ視聴 「プロジェクトX」初回 幻の試作版との見比べ |
7 | NHK・民放二元体制について ~“あたりネタ”を求める民放、社会に“足りないもの”を埋めるNHK~ |
8 | 幼児向け番組はなぜNHKでしか放送していないのか |
9 | 「伝える」とは ~相手のことを考えてますか?~ ※ビデオ視聴 「阪神・淡路大震災発災時のニュース映像」 |
10 | タイムシフト視聴の衝撃 ~メディアの形態、料金制度などで違う見られ方~ ※ビデオ視聴 「映像の世紀」 |
11 | 危機の時のコミュニケーション ~全メディア注目の記者会見の裏側~ ※ビデオ視聴 「報道ステーション」ほか |
12 | 信頼感と親しみを求めて ~報道解説YouTuber、VTuberの挑戦 |
13 | EUのSNS規制と日本における偽情報・誤情報対策について |
14 | 正解のない社会 ~ストレスのない生き方~ ※社会情勢等を柔軟に取り入れるため、順番を入れ替えることがあります。 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席および授業への参加度、リアペ内容など(70%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
特になし。立教大学の学生であれば十分。
特になし。
テレビ全盛時代のNHKでの編成、制作、経営等での数多くの失敗と成功をもとに、
コミュニケーションの重要さ、コンセンサスの難しさについて考察し、
複雑化するネット社会での情報活用のあり方、豊かで実りのある生き方について考えます。
We examine the importance of communication and the difficulty of consensus based on the numerous failures and
successes in programming, production, and management at NHK during the heyday of television, and discuss how
information should be utilized in an increasingly complex online society. thinks about living a rich and fruitful life.
放送は見てもらえなければただの空気。
テレビ放送における豊富な具体的事例をもとに、その時々の社会的事象、関心事なども盛り込みながら、
「伝える」ことの重要性と難しさについて考えます。
可能であれば、意見交換をしたいと思いますが、その際結論は求めず、
多様な考えを理解し合い、互いの意見を尊重して、よりよい解を求めることを重視します。
If people don’t watch the broadcast, it’s just air.
Based on a wealth of concrete examples from broadcasting, we will consider the importance and difficulty of ``communicating'' while also incorporating current social phenomena and concerns.
If possible, I would like to exchange opinions, but I will not seek a conclusion.
We emphasize understanding diverse ideas, respecting each other's opinions, and seeking better solutions.
1 | 「若者のテレビ離れ」ではなく、これまで人がテレビを見過ぎていただけ ~多くのメディアを賢く使っているか~ |
2 | 「考える」と「覚える」は違う ~社会に出ると正解はない~ ※ビデオ視聴 「百年名家 ~立教大学~」 |
3 | 放送局の中枢・番組編成で働くことになり・・・ |
4 | 日本の朝を変える! ~制作者の殺生与奪の権を握る番組改定の舞台裏~ |
5 | 急速に進化するフェイクニュースと情報リテラシー |
6 | 視聴者とのキャッチボール ~放送もコミュニケーション~ ※ビデオ視聴 「プロジェクトX」初回 幻の試作版との見比べ |
7 | NHK・民放二元体制について ~“あたりネタ”を求める民放、社会に“足りないもの”を埋めるNHK~ |
8 | 幼児向け番組はなぜNHKでしか放送していないのか |
9 | 「伝える」とは ~相手のことを考えてますか?~ ※ビデオ視聴 「阪神・淡路大震災発災時のニュース映像」 |
10 | タイムシフト視聴の衝撃 ~メディアの形態、料金制度などで違う見られ方~ ※ビデオ視聴 「映像の世紀」 |
11 | 危機の時のコミュニケーション ~全メディア注目の記者会見の裏側~ ※ビデオ視聴 「報道ステーション」ほか |
12 | 信頼感と親しみを求めて ~報道解説YouTuber、VTuberの挑戦 |
13 | EUのSNS規制と日本における偽情報・誤情報対策について |
14 | 正解のない社会 ~ストレスのない生き方~ ※社会情勢等を柔軟に取り入れるため、順番を入れ替えることがあります。 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席および授業への参加度、リアペ内容など(70%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
特になし。立教大学の学生であれば十分。
特になし。