日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Sociology
Course Code DE407
Theme・Subtitle マルチコミュニケーション社会とテレビ
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMS3410
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

We examine the importance of communication and the difficulty of consensus based on the numerous failures and
successes in programming, production, and management at NHK during the heyday of television, and discuss how
information should be utilized in an increasingly complex online society. thinks about living a rich and fruitful life.

【Course Contents】

If people don’t watch the broadcast, it’s just air.

Based on a wealth of concrete examples from broadcasting, we will consider the importance and difficulty of ``communicating'' while also incorporating current social phenomena and concerns.

If possible, I would like to exchange opinions, but I will not seek a conclusion.
We emphasize understanding diverse ideas, respecting each other's opinions, and seeking better solutions.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 「若者のテレビ離れ」ではなく、これまで人がテレビを見過ぎていただけ
~多くのメディアを賢く使っているか~
2 「考える」と「覚える」は違う ~社会に出ると正解はない~
 ※ビデオ視聴 「百年名家 ~立教大学~」
3 放送局の中枢・番組編成で働くことになり・・・
4 日本の朝を変える! ~制作者の殺生与奪の権を握る番組改定の舞台裏~
5 急速に進化するフェイクニュースと情報リテラシー
6 視聴者とのキャッチボール ~放送もコミュニケーション~
 ※ビデオ視聴 「プロジェクトX」初回 幻の試作版との見比べ
7 NHK・民放二元体制について
~“あたりネタ”を求める民放、社会に“足りないもの”を埋めるNHK~
8 幼児向け番組はなぜNHKでしか放送していないのか
9 「伝える」とは ~相手のことを考えてますか?~
 ※ビデオ視聴 「阪神・淡路大震災発災時のニュース映像」
10 タイムシフト視聴の衝撃 ~メディアの形態、料金制度などで違う見られ方~
 ※ビデオ視聴 「映像の世紀」
11 危機の時のコミュニケーション ~全メディア注目の記者会見の裏側~
 ※ビデオ視聴 「報道ステーション」ほか
12 信頼感と親しみを求めて ~報道解説YouTuber、VTuberの挑戦
13 EUのSNS規制と日本における偽情報・誤情報対策について
14 正解のない社会 ~ストレスのない生き方~


※社会情勢等を柔軟に取り入れるため、順番を入れ替えることがあります。

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 出席および授業への参加度、リアペ内容など(70%)
最終レポート(Final Report)(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

特になし。立教大学の学生であれば十分。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

特になし。

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】