日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DE414/DE414DE414 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
メディアとジャーナリズムの送り手/職業規範とルーチン |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMS3410 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The objectives of this class are as follows:
(1) To acquire basic knowledge of the routines of senders.
(2) To understand media and journalism through the basic model of media, content, sender, receiver, and effect.
(3) To analyze the current state of media and journalism in Japan in relation to its historical context.
The spread of SNS has enabled anyone to become a sender of information.
However, asymmetries in information transmission still persist. Television, newspapers, publications, movies, subcultures, and other media always have dedicated senders, while most citizens, including students, remain receivers.
Senders select information on a daily basis, a function known as gatekeeping, with those performing this role referred to as gatekeepers.
How is the information we encounter daily produced? This class will explore this question through specific examples.
Active learning methods will be incorporated, including group discussions and microphone presentations.
Additionally, video clips created by the lecturer may be utilized in certain cases.
*Some content may be adjusted based on the participants' level of knowledge.
1 | ガイダンス |
2 | メディア論、ジャーナリズム論の基礎的概念 ▼ラスウェルの線形コミュニケーション・モデル ▼強力効果論、限定効果論 |
3 | 新聞記者というゲートキーパー ▼職業規範とルーチン |
4 | 日本の新聞の概史 ▼大新聞と小新聞 ▼中新聞の成立 ▼全国紙化、等 |
5 | 新聞記者の原像 ▼大記者 ▼戯作者と探訪員 ▼イエロー・ジャーナリズム |
6 | 新聞記者というゲートキーパー ▼具体的事例①:政治家と政治記者 |
7 | 新聞記者というゲートキーパー ▼具体的事例②:記者クラブと経済記者 |
8 | 写真記者とフォト・ジャーナリズム ▼新聞社の社員とフリーランス(ストリンガー) |
9 | テレビの送り手 ▼番組は誰が作っているのか ▼プロデューサー・システム |
10 | テレビのゲートキーピング ▼具体的事例①:主婦向け教養番組「ニュースショー」 |
11 | テレビのゲートキーピング ▼具体的事例②:関西発のクイズ番組 |
12 | メディア・コングロマリット ▼グループ化とホールディングス化 ▼遅れてやってきたグローバリゼーション |
13 | 文化のゲートキーパー ▼吹き替えと声優 |
14 | ジャーナリズムの陥穽 ▼具体的事例:ジャニーズ性加害報道 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
▼メディアやジャーナリズムの実践は、実際の社会状況を色濃く反映する。したがってメディアやジャーナリズムに広く接し、多くの社会問題に興味関心を持つことが必要となる。
▼具体的には、①新聞を読む、②ルポルタージュやノンフィクションの新書を読む、以上を強く推奨する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
コメントシート(30%) 授業における発言(議論への参加・貢献)(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 井川充雄・木村忠正編 | 『入門メディア社会学』 | ミネルヴァ書房 | 2022 | 9784623094271 |
2 | 佐藤卓己 | 『現代メディア史(新版)』 | 岩波書店 | 2018 | 9784000289207 |
本授業の目標は、以下の3つである。
①送り手のルーチンについて、基礎的な知識を身につける。
②形式、内容、送り手、受け手、効果という基本的図式に基づいて、メディアやジャーナリズムを理解する。
③日本のメディアとジャーナリズムの現在の状況を、過去と結びつけて理解する。
The objectives of this class are as follows:
(1) To acquire basic knowledge of the routines of senders.
(2) To understand media and journalism through the basic model of media, content, sender, receiver, and effect.
(3) To analyze the current state of media and journalism in Japan in relation to its historical context.
▼SNSの普及によって、誰しも送り手となり得る状況となった。
▼しかし依然として、情報の伝達における非対称性は現存する。テレビ、新聞、出版、映画、サブカルチャー等々のメディアには必ず送り手が存在し、学生をはじめとした市民のほとんどは受け手である。
▼送り手は日々情報の選別を行っている。その機能をゲートキーピングといい、主体をゲートキーパーという。
▼我々が日々接している情報はいかにして生産、すなわちゲートキーピングされているのだろうか。本授業では、具体的な事例を通して論じていく。
▽一部、アクティブ・ラーニングを導入する。具体的には、グループ・ディスカッションとマイク・プレゼンテーションである。
▽一部、教員が独自に制作した動画を用いる。
*参加した受講生の知識レベルにより、内容を一部変更する場合がある。
The spread of SNS has enabled anyone to become a sender of information.
However, asymmetries in information transmission still persist. Television, newspapers, publications, movies, subcultures, and other media always have dedicated senders, while most citizens, including students, remain receivers.
Senders select information on a daily basis, a function known as gatekeeping, with those performing this role referred to as gatekeepers.
How is the information we encounter daily produced? This class will explore this question through specific examples.
Active learning methods will be incorporated, including group discussions and microphone presentations.
Additionally, video clips created by the lecturer may be utilized in certain cases.
*Some content may be adjusted based on the participants' level of knowledge.
1 | ガイダンス |
2 | メディア論、ジャーナリズム論の基礎的概念 ▼ラスウェルの線形コミュニケーション・モデル ▼強力効果論、限定効果論 |
3 | 新聞記者というゲートキーパー ▼職業規範とルーチン |
4 | 日本の新聞の概史 ▼大新聞と小新聞 ▼中新聞の成立 ▼全国紙化、等 |
5 | 新聞記者の原像 ▼大記者 ▼戯作者と探訪員 ▼イエロー・ジャーナリズム |
6 | 新聞記者というゲートキーパー ▼具体的事例①:政治家と政治記者 |
7 | 新聞記者というゲートキーパー ▼具体的事例②:記者クラブと経済記者 |
8 | 写真記者とフォト・ジャーナリズム ▼新聞社の社員とフリーランス(ストリンガー) |
9 | テレビの送り手 ▼番組は誰が作っているのか ▼プロデューサー・システム |
10 | テレビのゲートキーピング ▼具体的事例①:主婦向け教養番組「ニュースショー」 |
11 | テレビのゲートキーピング ▼具体的事例②:関西発のクイズ番組 |
12 | メディア・コングロマリット ▼グループ化とホールディングス化 ▼遅れてやってきたグローバリゼーション |
13 | 文化のゲートキーパー ▼吹き替えと声優 |
14 | ジャーナリズムの陥穽 ▼具体的事例:ジャニーズ性加害報道 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
▼メディアやジャーナリズムの実践は、実際の社会状況を色濃く反映する。したがってメディアやジャーナリズムに広く接し、多くの社会問題に興味関心を持つことが必要となる。
▼具体的には、①新聞を読む、②ルポルタージュやノンフィクションの新書を読む、以上を強く推奨する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
コメントシート(30%) 授業における発言(議論への参加・貢献)(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 井川充雄・木村忠正編 | 『入門メディア社会学』 | ミネルヴァ書房 | 2022 | 9784623094271 |
2 | 佐藤卓己 | 『現代メディア史(新版)』 | 岩波書店 | 2018 | 9784000289207 |