日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Sociology
Course Code DE414
Theme・Subtitle メディアとジャーナリズムの送り手/職業規範とルーチン
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMS3410
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The objectives of this class are as follows:
 (1) To acquire basic knowledge of the routines of senders.
 (2) To understand media and journalism through the basic model of media, content, sender, receiver, and effect.
 (3) To analyze the current state of media and journalism in Japan in relation to its historical context.

【Course Contents】

The spread of SNS has enabled anyone to become a sender of information.
However, asymmetries in information transmission still persist. Television, newspapers, publications, movies, subcultures, and other media always have dedicated senders, while most citizens, including students, remain receivers.
Senders select information on a daily basis, a function known as gatekeeping, with those performing this role referred to as gatekeepers.
How is the information we encounter daily produced? This class will explore this question through specific examples.
Active learning methods will be incorporated, including group discussions and microphone presentations.
Additionally, video clips created by the lecturer may be utilized in certain cases.
*Some content may be adjusted based on the participants' level of knowledge.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス
2 メディア論、ジャーナリズム論の基礎的概念
 ▼ラスウェルの線形コミュニケーション・モデル
 ▼強力効果論、限定効果論
3 新聞記者というゲートキーパー
 ▼職業規範とルーチン
4 日本の新聞の概史
 ▼大新聞と小新聞
 ▼中新聞の成立
 ▼全国紙化、等
5 新聞記者の原像
 ▼大記者
 ▼戯作者と探訪員
 ▼イエロー・ジャーナリズム
6 新聞記者というゲートキーパー
 ▼具体的事例①:政治家と政治記者
7 新聞記者というゲートキーパー
 ▼具体的事例②:記者クラブと経済記者
8 写真記者とフォト・ジャーナリズム
 ▼新聞社の社員とフリーランス(ストリンガー)
9 テレビの送り手
 ▼番組は誰が作っているのか
 ▼プロデューサー・システム
10 テレビのゲートキーピング
 ▼具体的事例①:主婦向け教養番組「ニュースショー」
11 テレビのゲートキーピング
 ▼具体的事例②:関西発のクイズ番組
12 メディア・コングロマリット
 ▼グループ化とホールディングス化
 ▼遅れてやってきたグローバリゼーション
13 文化のゲートキーパー
 ▼吹き替えと声優
14 ジャーナリズムの陥穽
 ▼具体的事例:ジャニーズ性加害報道

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

▼メディアやジャーナリズムの実践は、実際の社会状況を色濃く反映する。したがってメディアやジャーナリズムに広く接し、多くの社会問題に興味関心を持つことが必要となる。
▼具体的には、①新聞を読む、②ルポルタージュやノンフィクションの新書を読む、以上を強く推奨する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 コメントシート(30%)
授業における発言(議論への参加・貢献)(30%)
最終レポート(Final Report)(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 井川充雄・木村忠正編 『入門メディア社会学』 ミネルヴァ書房 2022 9784623094271
2 佐藤卓己 『現代メディア史(新版)』 岩波書店 2018 9784000289207

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】