日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Sociology
Course Code DE436
Theme・Subtitle
Class Format Face-to-face (partially online)
Class Format (Supplementary Items) 全授業回のうち最大7回はオンラインで実施(ただし、状況に変動あり。初回は対面)。
オンライン実施回に変更が生じる場合は、授業内またはCanvas LMS等で周知する。
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Fri.4
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Credits 2
Course Number CMS3110
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Objectives to be attained through this class
1) To be able to work on digital journalism using data from the web or various social surveys (large-scale data)
(1) To be able to engage in digital journalism using data from the web or various social surveys (large-scale data)
(2) Acquire media literacy and judgment of information from domestic and international news and digital media.
(3) Build a base to engage in web research on topics of personal interest and concern
(4) To have an awareness of issues related to the digital divide and the division of discourse in society between those with digital skills and those without, which is created by differences in information literacy.
(4) To have an awareness of issues related to the digital divide and the division of social discourse between people with and without digital skills created by differences in information literacy

【Course Contents】

The course will mainly approach the history of the Web, research methods for survey subjects, and familiar information literacy studies. The content will be a combination of class materials, text, images, and video. The class will also proceed by sharing the results of a survey (in real time) created by the class participants. (Depending on time constraints, survey results may be shared after class.)
In particular, this semester, we have changed to mainly online classes. We hope to develop interactive classes.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 授業ガイダンス
2 「Webが身近になるまで」概論1
3 「Webが身近になるまで」概論2
4 情報とメディアの関わり-デジタルアーカイブを用いて-1
5 情報とメディアの関わり-デジタルアーカイブを用いて-2
6 ゲスト講師1
7 2000年以降のWeb文化を振り返る1
8 ソーシャルメディアの登場1
9 ソーシャルメディアの登場2
10 生かすソーシャルメディア
11 理解するソーシャルメディア
12 Web上のリスクマネジメント概論1
13 Web上のリスクマネジメント概論2 ゲスト講師2
14 Web上のリスクマネジメント概論3

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
スライド(パワーポイント等)の使用、上記以外の視聴覚教材の使用
※ オンライン、授業限定 SNS、Twitter(X) などのデータベースツールの利用
google colaboratory を用いた SNS データ解析 (Python をベースとした日本語の自然言語処理、Bert などを活用予定

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業1回目以降より,予習・復習用の文献とアンケート課題を提示する。
結果は,翌週または授業終了時に授業にて紹介しつつ議論を深める。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 50
平常点 (In-class Points)50 授業への参加(20%)
中間レポート(30%)
備考 (Notes)
今学期は、昨年度の意見を反映し、中間レポート、最終レポートでの二段階のレポート課題での評価がメインとなります。

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 鳥海不二夫(編著), 石井晃, 岡田勇, 上東貴志, 小林哲郎, 榊剛史, 笹原和俊, 高野雅典, 瀧川裕貴, 常松淳, 三浦麻子, 水野貴之, 山本仁志, 吉田光男 『計算社会科学入門』 丸善出版 2021 4621305964
その他 (Others)
授業に関連した時事情報も交え進行するため,追って紹介する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 遠藤 薫 『ソーシャルメディアと「世論」形成 : 間メディアが世界を揺るがす』 東京電機大学出版局 2016 4501630000
2 田中辰雄, 山口真一著 『ネット炎上の研究 : 誰があおり、どう対処するのか 』 勁草書房 2016 4326504226
3 クリストファー・G.ブリントン, ムン・チャン共著 ; 臼井翔平 『パワー・オブ・ネットワーク : 人々をつなぎ社会を動かす6つの原則』 森北出版 2016 9784627818118
4 マシュー・J.サルガニック (著), 瀧川 裕貴 (翻訳), 常松 淳 (翻訳), 阪本 拓人 (翻訳), 大林 真也 (翻訳) 『ビット・バイ・ビット : デジタル社会調査入門』 有斐閣 2019 4641174482
その他 (Others)
授業に関連した時事情報も交え進行するため,追って紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

授業支援システム(CanvasLMS等)経由から配信される授業関連情報もチェックすることを推奨。

【注意事項 / Notice】