日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DE482/DE482DE482 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMS4820 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
First, Students will understand thesis templates thoroughly before narrowing down their research questions. Students will learn the following skills in multiple stages, i.e., explore prior researches, discuss their methods, and arrange their chapters.
An academic paper has a precise template. First, the professor will explain about this template, before students narrow down their research questions. Professor will then instruct students on how to explore prior researches and discuss their methods and primary data. At each stage, students will submit updated research plans and give feedback to each other.
1 | 卒業論文の書き方(型,構成)1 |
2 | 卒業論文の書き方(型,構成)2 |
3 | 卒業論文の書き方(型,構成)3 |
4 | トピック,リサーチクエスチョンの絞り込み1 |
5 | トピック,リサーチクエスチョンの絞り込み2 |
6 | トピック,リサーチクエスチョンの絞り込み3 |
7 | 先行研究の探索,研究方法の検討1 |
8 | 先行研究の探索,研究方法の検討2 |
9 | 先行研究の探索,研究方法の検討3 |
10 | 大まかな章立てづくり1 |
11 | 大まかな章立てづくり2 |
12 | 資料収集1 |
13 | 資料収集2 |
14 | 資料収集3 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
ハンドアウトや提出された研究計画書を読んで授業に臨むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席・授業への参加(50%) 研究計画書などの提出(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特になし。 |
まず,論文の型を十分に理解し,その上でリサーチクエスチョンの絞り込み,先行研究の探索,研究方法の検討,章立てづくりなど,段階的に習得していく。
First, Students will understand thesis templates thoroughly before narrowing down their research questions. Students will learn the following skills in multiple stages, i.e., explore prior researches, discuss their methods, and arrange their chapters.
学術論文には明確な型がある。まずは,その型を詳しく説明した上で,リサーチクエスチョンの絞り込み,先行研究の探索,研究方法・一次資料の検討などを指導する。各段階で研究計画書をアップデートしたものを提出してもらい,相互批評しつつ進めていく。
An academic paper has a precise template. First, the professor will explain about this template, before students narrow down their research questions. Professor will then instruct students on how to explore prior researches and discuss their methods and primary data. At each stage, students will submit updated research plans and give feedback to each other.
1 | 卒業論文の書き方(型,構成)1 |
2 | 卒業論文の書き方(型,構成)2 |
3 | 卒業論文の書き方(型,構成)3 |
4 | トピック,リサーチクエスチョンの絞り込み1 |
5 | トピック,リサーチクエスチョンの絞り込み2 |
6 | トピック,リサーチクエスチョンの絞り込み3 |
7 | 先行研究の探索,研究方法の検討1 |
8 | 先行研究の探索,研究方法の検討2 |
9 | 先行研究の探索,研究方法の検討3 |
10 | 大まかな章立てづくり1 |
11 | 大まかな章立てづくり2 |
12 | 資料収集1 |
13 | 資料収集2 |
14 | 資料収集3 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
ハンドアウトや提出された研究計画書を読んで授業に臨むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席・授業への参加(50%) 研究計画書などの提出(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特になし。 |