日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DE488/DE488DE488 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面 |
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMS4820 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
「専門演習1」(国際社会コースはReading Sociology English)および「専門演習2」の単位修得. |
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
As part of the first half of writing their graduation thesis, each student will be given guidance on reviewing previous research and research methods based on the theme they have set. Although this will be done in parallel with job hunting, it is important to prepare during the spring semester.
Graduation theses are conclusions of their student lives. It will be a great opportunity for students will deepen their issue awareness and pursue their researches in self-directed manner. Based on survey methods they have learnt until Seminar 2, students will focus on determining their subjects and learning about prior researches and methods. In addition, before summer holiday students should prepare for their field surveys during summer holiday.
1 | 卒論構想合宿での発表 |
2 | 全体会合① |
3 | 個別指導① |
4 | 全体会合② |
5 | 個別指導② |
6 | 全体会合③ |
7 | 個別指導③ |
8 | 全体会合④ |
9 | 個別指導④ |
10 | 専門演習2での発表 |
11 | 卒業生等によるアドバイス |
12 | 春学期中の中間まとめ提出 |
13 | 夏季休暇時の計画提出 |
14 | 秋学期に向けての計画提出 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
基礎文献にあたりながら、自分のオリジナリティを探すこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への出席、討議内容、個別指導による達成度などで評価する(100%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
卒業論文作成の前半の作業として、各自が設定したテーマに沿って先行研究のレビュー、調査方法などを指導する。就職活動との並行作業となるが、春学期中に準備を実施していくことが重要である。
As part of the first half of writing their graduation thesis, each student will be given guidance on reviewing previous research and research methods based on the theme they have set. Although this will be done in parallel with job hunting, it is important to prepare during the spring semester.
卒業論文は学生生活の総決算であり、自己の問題認識を深め、独力で追究する好機である。専門演習2までに学んだ調査方法をもとに、テーマを設定し、先行研究や方法を学ぶことが主眼となる。なお、フィールド調査を実施する場合は、夏季休暇前に事前準備を行い、夏季休暇時に実施することが望ましい。
Graduation theses are conclusions of their student lives. It will be a great opportunity for students will deepen their issue awareness and pursue their researches in self-directed manner. Based on survey methods they have learnt until Seminar 2, students will focus on determining their subjects and learning about prior researches and methods. In addition, before summer holiday students should prepare for their field surveys during summer holiday.
1 | 卒論構想合宿での発表 |
2 | 全体会合① |
3 | 個別指導① |
4 | 全体会合② |
5 | 個別指導② |
6 | 全体会合③ |
7 | 個別指導③ |
8 | 全体会合④ |
9 | 個別指導④ |
10 | 専門演習2での発表 |
11 | 卒業生等によるアドバイス |
12 | 春学期中の中間まとめ提出 |
13 | 夏季休暇時の計画提出 |
14 | 秋学期に向けての計画提出 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
基礎文献にあたりながら、自分のオリジナリティを探すこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への出席、討議内容、個別指導による達成度などで評価する(100%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None