日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Sociology
Course Code DE503
Theme・Subtitle 現代社会のメディア経験を考えるために
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Mon.4
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Credits 2
Course Number CMS3210
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

 In this class, students will learn about history and method of audience research to analyze media experience in our daily lives. Through these, students will be able to analyze meanings of experience for different people in a more diversified and complicated media environment of modern society.

【Course Contents】

 In order to achieve the above objectives, lectures from the first to the fourth sessions will cover the definition of media, its history, changes in daily life due to technological development, and related theoretical perspectives. In the fifth through eleventh sessions, the history of media audience research will be lectured while introducing specific research cases. From the 12th lecture onward, the latest research results and research trends in Japan will be studied.

 Classes will be conducted in lecture format. Resumes (electronic version) with minimum information will be distributed in advance of each class, and explanations will be provided as necessary. Students are expected to add to their resumes as needed and submit comments after each lecture. Feedback on the comments will be given at the beginning of the next class.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 なぜ、メディア研究か?―メディアの定義と発達の歴史
3 メディアの発達がもたらしたもの―日常生活と感覚の変容
4 メディア・オーディエンスとは何か?
5 効果研究史(1)――弾丸理論・皮下注射論
6 効果研究史(2)――限定効果説・利用と満足の研究
7 効果研究史(3)――新しい効果論
8 オーディエンス研究史(1)――エンコーディング/ディコーディング
9 オーディエンス研究史(2)――オーディエンス・エスノグラフィー
10 オーディエンス研究史(3)――構成主義的視座の登場
11 オーディエンス研究史(4)――構成主義的研究の実例/ファン研究
12 現在のオーディエンス研究(1)――日本における研究動向
13 現在のオーディエンス研究(2)――インターネット時代の論点
14 現在のオーディエンス研究(3)――メディア経験とアイデンティティ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

 受講前に、メディア研究に関する入門的な文献を通読しておくことが望ましい。授業で配布するレジュメは事前に電子版をアップロードするので目を通すと理解が深まると思われる。授業で配布するレジュメには各回の参考文献を記載するので、学びを深めるために必要に応じて講読してほしい。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 70
平常点 (In-class Points)30 WEBテスト(3回分)(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
特になし

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 Karen Ross and Virginia Nightingal/児島和人・高橋利枝・阿部潔訳 『メディアオーディエンスとは何か』 新曜社 2007
その他 (Others)
その他、授業中に適宜紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

 本授業は、現代社会におけるメディアに関心を持ち、より深い知見を獲得したい学生が受講するのが望ましい。また、社会学およびメディア社会学に関する入門科目を履修済みの場合、より理解が深まると思われる。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

 上述のとおり、本科目のレジュメは電子版(pdf)にて配布する(紙媒体は配布しない)。受講者は授業支援システムからダウンロードの上、事前に印刷するか(推奨)、ノートPCなどを利用してレジュメを参照すること。

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】