日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Sociology
Course Code DE508
Theme・Subtitle コミュニケーションの本質とは何か
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.5
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Credits 2
Course Number CMS3210
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 社会学部生用.他学部生は抽選登録.

【Course Objectives】

Advertisement and PR are essential for modern society, media, and market economy.
Students will analyze these theories and practices to bridge the chasm between university and society.

【Course Contents】

Advertisement is communication that bridges corporate strategy and crowd psychology. What does it mean to convey our values to others bilaterally? This marketing thinking is useful in sociology researches, daily consumer behaviors, human relationships, and job hunting.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 まずは前提:大学とは何か、実社会とは何か
2 そして概論:広告とは何か、コミュニケーションとは何か
3 「I love you」は伝わっているか~「価値提供」
4 選ばれるために足りないこと~「差別化」
5 相手を知り、己を知り、直観に従う~「相性」
6 躍らせるか踊らされるか~「企業の戦略」
7 マーケティングの7W1H①
8 マーケティングの7W1H②
9 広告業界、広告ビジネスの実際
10 百花繚乱&千差万別~「広告媒体」
11 ゲスト講師の招聘
12 「ネット広告」の深淵
13 Q&A~「大学と社会の架け橋」
14 この授業を通して体得したこととは

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

「コミュニケーションの本質」をともに考えるうえで「授業スタイル」そのものも教材なので授業のみに集中してください。その結果、生きている環境すべてが「復習&予習」にみえてくるでしょう。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 100
備考 (Notes)
欠席が5回以上の学生は評価の対象としません。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
広告もコミュニケーションも「いきもの」です。
真に役立つ「テキスト=文字の羅列」など永遠に存在しません。
生活している状況全てが「テキスト=学ぶべき原典」です。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 日本インタラクティブ広告協会 『必携 インターネット広告』 インプレス 2019 9784295007401

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

毎週100分間、黙して過ごす力

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

なし

【その他 / Others】

みなさんの人生観(場合によっては人生そのもの)に影響を与えるでしょう。
ご覚悟を。

【注意事項 / Notice】