日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DE509/DE509DE509 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期他/Spring OthersSpring Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMS3210 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
集中講義(夏季) ① 2025年8月25日~28日:各日 2~4限 ② 2025年8月29日: 2~3限 |
A serious chain of crises such as climate crisis, growing poverty and inequality, loss of relationships has been brought about instead of economic growth since the Industrial Revolution. How do we resolve those crises and fulfill our responsibilities for the future? What can the media do? In this five-day intensive lecture, students will consider such a crisis as their own problem and aim to co-create new value for the next era through creative dialogue.
Professor Chie Goto had been a news reporter and commentator for 30 years. She retired from TV station and moved to Amakusa where she is writing articles while working on community development. In the first half of this lecture, she will give a lecture on social changes at the turning point of the times. In the second half of the class, students will be divided into small groups and have dialogues about the essential question she gave. Participants share their experiences and ideas and aim for creative dialogue.
1 | 1日目-①イントロダクション |
2 | 1日目-②直面する3つの危機 |
3 | 1日目-③未来への対話 「食」 |
4 | 2日目-①未来への対話 「農」 |
5 | 2日目-②未来への対話 「時」 |
6 | 2日目-③未来への対話 「金」 |
7 | 3日目-①未来への対話 「降りていく時代」 |
8 | 3日目-②未来への対話 「コモンズを広げる」 |
9 | 3日目-③ゲストスピーカーの講演 「コミュニティデザインの現場から」 |
10 | 4日目-①未来への対話 「”懐かしい未来”を拓く(1:人と人のつながり)」 |
11 | 4日目-②未来への対話 「”懐かしい未来”を拓く(2:自然との共生)」 |
12 | 4日目-③未来への対話 「”懐かしい未来”を拓く(3:新たな時代を共創する)」 |
13 | 5日目-①バックキャスト思考で今を楽しみながら未来への責任を果たす |
14 | 5日目-② 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業の後半、3~4人ずつのグループに分かれて20分間ディスカッションし、結果を発表する。異なる学部、学年の学生が創造的対話を通じて相互に学び合う楽しさ・醍醐味を味わってほしい。そのためにも、メディア・環境・コミュニティというテーマに関して日頃から関心を持ち、思考を巡らせておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 創造的対話への貢献(30%) 各日、授業終了後に提出するミニレポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
気候危機、貧困・不平等の拡大、つながりの喪失‥。産業革命以降の経済成長と引き換えにもたらされた深刻な危機の連鎖に私たちはどう立ち向かい、未来への責任をどう果たすのか。メディアには何ができるのか。5日間の集中講義で社会の危機を自分ごと化し、新たな時代の価値を共創することを目指す。
A serious chain of crises such as climate crisis, growing poverty and inequality, loss of relationships has been brought about instead of economic growth since the Industrial Revolution. How do we resolve those crises and fulfill our responsibilities for the future? What can the media do? In this five-day intensive lecture, students will consider such a crisis as their own problem and aim to co-create new value for the next era through creative dialogue.
講師は、30年にわたってテレビ報道に携わり、2021年、放送局を早期退職して熊本県天草市へ移住、地域づくりの実践に取り組みつつ、ジャーナリストとして活動している。授業の前半は、講師が時代の転換点にある社会の変化を読み解き、後半は各テーマに関する本質的な問いをもとに少人数のグループに分かれて意見を交わす。参加者相互の経験や思いを共有し、創造的対話による学びを重ねていく。
Professor Chie Goto had been a news reporter and commentator for 30 years. She retired from TV station and moved to Amakusa where she is writing articles while working on community development. In the first half of this lecture, she will give a lecture on social changes at the turning point of the times. In the second half of the class, students will be divided into small groups and have dialogues about the essential question she gave. Participants share their experiences and ideas and aim for creative dialogue.
1 | 1日目-①イントロダクション |
2 | 1日目-②直面する3つの危機 |
3 | 1日目-③未来への対話 「食」 |
4 | 2日目-①未来への対話 「農」 |
5 | 2日目-②未来への対話 「時」 |
6 | 2日目-③未来への対話 「金」 |
7 | 3日目-①未来への対話 「降りていく時代」 |
8 | 3日目-②未来への対話 「コモンズを広げる」 |
9 | 3日目-③ゲストスピーカーの講演 「コミュニティデザインの現場から」 |
10 | 4日目-①未来への対話 「”懐かしい未来”を拓く(1:人と人のつながり)」 |
11 | 4日目-②未来への対話 「”懐かしい未来”を拓く(2:自然との共生)」 |
12 | 4日目-③未来への対話 「”懐かしい未来”を拓く(3:新たな時代を共創する)」 |
13 | 5日目-①バックキャスト思考で今を楽しみながら未来への責任を果たす |
14 | 5日目-② 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業の後半、3~4人ずつのグループに分かれて20分間ディスカッションし、結果を発表する。異なる学部、学年の学生が創造的対話を通じて相互に学び合う楽しさ・醍醐味を味わってほしい。そのためにも、メディア・環境・コミュニティというテーマに関して日頃から関心を持ち、思考を巡らせておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 創造的対話への貢献(30%) 各日、授業終了後に提出するミニレポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None