日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DE532/DE532DE532 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMS3110 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
社会学部生用.他学部生は抽選登録. |
Students will think about media itself and its industrial aspects, and deepen their understanding of the social significance of media.
First, consider what media is, and then consider the social role of media, how individuals interact with and use media, the overall picture of the media industry, the current state of each media, war and media, and the differences between the Internet and existing media. I want to think about individual themes and deepen my understanding. In addition to inviting people who work in the media as guest speakers to give classes, we also screen videos that they would like to see during their student days and ask them to submit their impressions.
1 | イントロダクション |
2 | メディアとは何か |
3 | メディアの社会的役割 |
4 | メディアの媒体特性 |
5 | マスメディアとインターネット・SNSの比較 |
6 | ネットリテラシー〜“匿名”で自分を壊すな |
7 | ジャーナリズムの意義 |
8 | 戦争とメディア① |
9 | 戦争とメディア② |
10 | メディア産業①放送 |
11 | メディア産業②新聞 |
12 | メディア産業③出版 |
13 | メディア産業④インターネット |
14 | これからのメディア産業 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
上記にあげた各項目を全体として扱う。授業回数と項目は対応していないことに留意してほしい。 |
社会の動き、メディアの動向などについて、自ら関心を持ち、自主的に学習のうえ、授業に臨むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(30%) アンケート、ゲストスピーカーへの質問、ゲストスピーカー授業の感想、鑑賞した映像作品の感想文など課題(70%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
各メディア企業・組織のHPを参照すること。
メディアそのものとその産業的側面について、受講生自ら考え、メディアの社会的意義について理解を深める。
Students will think about media itself and its industrial aspects, and deepen their understanding of the social significance of media.
メディアとは何かをまず考えたうえで、メディアの社会的役割、個人とメディアの向き合い方・使い方、メディア産業の全体像、各メディアの現状、戦争とメディア、インターネットと既存メディアとの相違など個別のテーマについて考え理解を深めていきたい。メディアで働く方をゲストスピーカーとしてお呼びし授業を行うとともに、学生時代に見てほしい映像作品を上映し感想を提出してもらう。
First, consider what media is, and then consider the social role of media, how individuals interact with and use media, the overall picture of the media industry, the current state of each media, war and media, and the differences between the Internet and existing media. I want to think about individual themes and deepen my understanding. In addition to inviting people who work in the media as guest speakers to give classes, we also screen videos that they would like to see during their student days and ask them to submit their impressions.
1 | イントロダクション |
2 | メディアとは何か |
3 | メディアの社会的役割 |
4 | メディアの媒体特性 |
5 | マスメディアとインターネット・SNSの比較 |
6 | ネットリテラシー〜“匿名”で自分を壊すな |
7 | ジャーナリズムの意義 |
8 | 戦争とメディア① |
9 | 戦争とメディア② |
10 | メディア産業①放送 |
11 | メディア産業②新聞 |
12 | メディア産業③出版 |
13 | メディア産業④インターネット |
14 | これからのメディア産業 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
上記にあげた各項目を全体として扱う。授業回数と項目は対応していないことに留意してほしい。 |
社会の動き、メディアの動向などについて、自ら関心を持ち、自主的に学習のうえ、授業に臨むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(30%) アンケート、ゲストスピーカーへの質問、ゲストスピーカー授業の感想、鑑賞した映像作品の感想文など課題(70%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
各メディア企業・組織のHPを参照すること。