日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DE583/DE583DE583 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面とオンラインを組み合わせるハイブリッド式を必要に応じて導入する |
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMS4820 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
「卒業論文演習1」の単位修得 |
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The entire focus of this seminar is to help students finish writing graduation thesis. Students are required to get engaged with integrity and consistency in formulating research questions, surveying literature, conducting research with adjusting research strategies, collecting evidence, developing analysis, drawing conclusions and summarizing the results so as to finish writing up graduation thesis.
The purpose of the seminar is to guide students in the design, research, and writing of graduation thesis. Students are expected to make a report of their progress constantly while discussing challenges and problems faced until completion of the thesis.
1 | 進捗状況・課題報告(1) |
2 | 進捗状況・課題報告(2) |
3 | 進捗状況・課題報告(3) |
4 | 目次・構成検討(1) |
5 | 目次・構成検討(2) |
6 | 議論展開詳細検討(1) |
7 | 議論展開詳細検討(2) |
8 | 議論展開詳細検討(3) |
9 | 最終卒業論文構成・議論展開報告(1) |
10 | 最終卒業論文構成・議論展開報告(2) |
11 | 下書き提出・指導 |
12 | 提出時点での総括 |
13 | 口頭発表(1) |
14 | 口頭発表(2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業支援システム(Canvas LMS)で課題を逐次提示し、遂行を求める。こうした課題遂行をはじめ、オンラインでのやりとりも指導上重要であるため、大学アドレスのメールは定期的にチェックし、必要な情報を管理しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
秋学期計画発表(20%) 下書き提出(50%) 口頭発表(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 木村忠正 | 『ハイブリッド・エスノグラフィー』 | 新曜社 | 2018 | 4788515830 |
その他 (Others) | |||||
必要に応じて指示する。 |
調査研究主題、仮説、議論の枠組、先行研究・参考文献の吟味、具体的な調査研究内容、議論展開での課題、脆弱性などを、随時、報告、ディスカッションし、最終的に卒業論文を完成する。
The entire focus of this seminar is to help students finish writing graduation thesis. Students are required to get engaged with integrity and consistency in formulating research questions, surveying literature, conducting research with adjusting research strategies, collecting evidence, developing analysis, drawing conclusions and summarizing the results so as to finish writing up graduation thesis.
卒業論文作成の中盤から終盤であり、調査研究主題、仮説、議論の枠組、先行研究・参考文献の吟味、具体的な調査研究内容、議論展開での課題、脆弱性などを、随時、報告、ディスカッションし、最終的に卒業論文を完成できるよう指導を行なう。
The purpose of the seminar is to guide students in the design, research, and writing of graduation thesis. Students are expected to make a report of their progress constantly while discussing challenges and problems faced until completion of the thesis.
1 | 進捗状況・課題報告(1) |
2 | 進捗状況・課題報告(2) |
3 | 進捗状況・課題報告(3) |
4 | 目次・構成検討(1) |
5 | 目次・構成検討(2) |
6 | 議論展開詳細検討(1) |
7 | 議論展開詳細検討(2) |
8 | 議論展開詳細検討(3) |
9 | 最終卒業論文構成・議論展開報告(1) |
10 | 最終卒業論文構成・議論展開報告(2) |
11 | 下書き提出・指導 |
12 | 提出時点での総括 |
13 | 口頭発表(1) |
14 | 口頭発表(2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業支援システム(Canvas LMS)で課題を逐次提示し、遂行を求める。こうした課題遂行をはじめ、オンラインでのやりとりも指導上重要であるため、大学アドレスのメールは定期的にチェックし、必要な情報を管理しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
秋学期計画発表(20%) 下書き提出(50%) 口頭発表(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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必要に応じて指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 木村忠正 | 『ハイブリッド・エスノグラフィー』 | 新曜社 | 2018 | 4788515830 |
その他 (Others) | |||||
必要に応じて指示する。 |