日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DK016/DK016DK016 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
社会調査の計画、実施の方法 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンデマンド(全回オンデマンド)/On-demand (all classes are on-demand)On-demand (all classes are on-demand) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
9月26日から配信します。1回につき、視聴期間は1週間です。 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期他/Fall OthersFall Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOX1510 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
○○ |
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course is the second step in learning about social surveys and provides the methodology of planning, collecting, and managing data. It covers both quantitative and qualitative methodologies.
This course provides information about the procedures of social survey methodology. Regarding qualitative methodology, the lecturer introduces some classics of sociology using qualitative methodologies, and discusses the methods of choosing topics, managing and interpreting the data, and constructing relationships with informants. With regard to quantitative methodology, the lecturer explains the procedures of conducting a questionnaire survey, including sampling, editing, coding, and data cleansing.
1 | 授業の進め方と社会調査法 |
2 | 調査票調査の企画と設計 |
3 | 仮説の構成 |
4 | 調査票の作成(1) |
5 | 調査票の作成(2) |
6 | サンプリングの理論 |
7 | サンプリングの方法 |
8 | 調査票調査の実施 |
9 | 調査データの整理 |
10 | 質的調査法の種類と作品 |
11 | テーマ設定からフィールドへ |
12 | 質的データの収集: フィールドワーク・インタビュー |
13 | 質的データの分析・解釈・まとめ方 |
14 | 社会調査は何を明らかにしてきたか |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
Canvas LMS |
社会調査法1の内容を十分に理解していることを前提として授業を進める。必要に応じて社会調査法1の復習をすること。また、各回の授業後はテキストを参照しながら復習すること。
毎回の授業の動画配信と同時に課題を出すので、期限までに課題をこなして提出すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
小テストを含む授業での課題(60%) 最終テスト(Final Test)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 盛山和夫 | 『社会調査法入門』 | 有斐閣 | 2004 | 9784641183056 |
PCなど、動画を視聴でき、かつ課題をオンライン上で入力できる機器や通信環境
社会調査法1の内容を踏まえて、社会調査の設計と実施方法について,質的調査法と量的調査法に分け,調査の企画・設計,データの収集・整理・分析までを講義する。
This course is the second step in learning about social surveys and provides the methodology of planning, collecting, and managing data. It covers both quantitative and qualitative methodologies.
社会調査の具体的な手順や方法を検討する。質的調査法では,その種類と代表的な作品,テーマの設定,調査対象者との関係形成,データの整理と分析・解釈をあつかう。量的調査法では,調査票調査の企画・設計・実施方法,調査票の作成,サンプリングの意味と方法,実査,エディティング,コーディング,データ・クリーニングについてあつかう。
This course provides information about the procedures of social survey methodology. Regarding qualitative methodology, the lecturer introduces some classics of sociology using qualitative methodologies, and discusses the methods of choosing topics, managing and interpreting the data, and constructing relationships with informants. With regard to quantitative methodology, the lecturer explains the procedures of conducting a questionnaire survey, including sampling, editing, coding, and data cleansing.
1 | 授業の進め方と社会調査法 |
2 | 調査票調査の企画と設計 |
3 | 仮説の構成 |
4 | 調査票の作成(1) |
5 | 調査票の作成(2) |
6 | サンプリングの理論 |
7 | サンプリングの方法 |
8 | 調査票調査の実施 |
9 | 調査データの整理 |
10 | 質的調査法の種類と作品 |
11 | テーマ設定からフィールドへ |
12 | 質的データの収集: フィールドワーク・インタビュー |
13 | 質的データの分析・解釈・まとめ方 |
14 | 社会調査は何を明らかにしてきたか |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
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Canvas LMS |
社会調査法1の内容を十分に理解していることを前提として授業を進める。必要に応じて社会調査法1の復習をすること。また、各回の授業後はテキストを参照しながら復習すること。
毎回の授業の動画配信と同時に課題を出すので、期限までに課題をこなして提出すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
小テストを含む授業での課題(60%) 最終テスト(Final Test)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 盛山和夫 | 『社会調査法入門』 | 有斐閣 | 2004 | 9784641183056 |
PCなど、動画を視聴でき、かつ課題をオンライン上で入力できる機器や通信環境