日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DK055/DK055DK055 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月1/Mon.1 Mon.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOX1020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will be able to acquire basic skills to study in university and apply them to deal with various objects in practice.
Learning in university involves establishing questions, advancing research based on these questions, and summarizing their findings. In the College of Sociology, students experience this process mainly in the field of Sociology. In this seminar, students aim to acquire basic skills necessary for the process above, such as how to search and read literature, how to write reports, how to conduct presentations, and so forth. The class provides practical training in the academic skills and encourages students to find questions that will lead their studies in the College of Sociology. Before enrolling, students should understand that seminar-format classes have more requirements than lecture-format classes. This seminar emphasizes attendance and active participation.
1 | ガイダンス(1) 社会学部での学びの説明 |
2 | ガイダンス(2) 文献の探し方 図書館ガイダンスなど |
3 | テキストに基づいた個人発表(1) |
4 | テキストに基づいた個人発表(2) |
5 | テキストに基づいた個人発表(3) |
6 | テキストに基づいた個人発表(4) |
7 | テキストに基づいた個人発表(5) |
8 | テキストに基づいた個人発表(6) |
9 | テキストに基づいた個人発表(7) |
10 | テキストに基づいた個人発表(8) |
11 | 社会調査 (1) |
12 | 社会調査 (2) |
13 | 社会調査 (3) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
レジュメの作成や課題、調査などの授業時間外での学習が求められる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への出席、通常のゼミ時の貢献、授業内での発表、レポート等によって評価を行う。(100%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 松本康監修・小池靖 ・貞包英之 編 | 『社会学の基礎』 | 有斐閣 | 2024 | 9784641174931 |
その他 (Others) | |||||
初回授業で配布 |
図書館ガイダンスはクラスによっては後ろ倒しになる。それに伴い、回が前後することもある。
大学で学習するための基礎を身に着け、実際に様々な対象に応用できることを目指す。
Students will be able to acquire basic skills to study in university and apply them to deal with various objects in practice.
大学での学びは、自ら問いを立てて、この問いに沿って研究をすすめ、成果をまとめるという過程である。社会学部では社会学を中心にこの学びを行っていくが、そうした学習や研究を遂行していくための基礎となる文献の探し方、読み方、レポートの書き方・形式、発表の仕方などを、この授業では演習形式で身につけていくことを目指す。それを通して、社会学部における今後の学習を導く各人の「問い」をみつけることを促す。演習形式の授業は、講義形式のもの以上に毎回の出席と授業への積極的な参加が要求されるので、この点をよく理解して履修すること。
Learning in university involves establishing questions, advancing research based on these questions, and summarizing their findings. In the College of Sociology, students experience this process mainly in the field of Sociology. In this seminar, students aim to acquire basic skills necessary for the process above, such as how to search and read literature, how to write reports, how to conduct presentations, and so forth. The class provides practical training in the academic skills and encourages students to find questions that will lead their studies in the College of Sociology. Before enrolling, students should understand that seminar-format classes have more requirements than lecture-format classes. This seminar emphasizes attendance and active participation.
1 | ガイダンス(1) 社会学部での学びの説明 |
2 | ガイダンス(2) 文献の探し方 図書館ガイダンスなど |
3 | テキストに基づいた個人発表(1) |
4 | テキストに基づいた個人発表(2) |
5 | テキストに基づいた個人発表(3) |
6 | テキストに基づいた個人発表(4) |
7 | テキストに基づいた個人発表(5) |
8 | テキストに基づいた個人発表(6) |
9 | テキストに基づいた個人発表(7) |
10 | テキストに基づいた個人発表(8) |
11 | 社会調査 (1) |
12 | 社会調査 (2) |
13 | 社会調査 (3) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
レジュメの作成や課題、調査などの授業時間外での学習が求められる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への出席、通常のゼミ時の貢献、授業内での発表、レポート等によって評価を行う。(100%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 松本康監修・小池靖 ・貞包英之 編 | 『社会学の基礎』 | 有斐閣 | 2024 | 9784641174931 |
その他 (Others) | |||||
初回授業で配布 |
図書館ガイダンスはクラスによっては後ろ倒しになる。それに伴い、回が前後することもある。