日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DK066/DK066DK066 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOX1020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will acquire research experience in university and learn its basics.
Learning in university involves establishing questions, advancing researches based on these questions, and summarize their findings. This seminar uses Project Based Learning (PBL) to allow students to experience these processes. Students will choose subjects they are interested in, establish their hypotheses, collect data, derive their answers, and compile them in final papers. Among these, students will acquire basic ability to research (learn), including creating summary, reporting, discussing, and following rules in academic writing.
Before enrolling, students should understand that seminar-format class has more requirements than lecture-format class. Seminar-format class emphasizes attendance and active participation.
Assignment volume and class advancement differ from professor to professor.
1 | オリエンテーション−大学で学ぶということ |
2 | テーマ設定について |
3 | 仮説の設定について |
4 | データ収集について |
5 | レジュメ作成について |
6 | 報告・討論について |
7 | レポート執筆上のルール |
8 | レポート執筆上のマナー |
9 | テーマ設定とグルーピングについて |
10 | フィールド調査について |
11 | 発表について |
12 | 報告書の作成について(1) |
13 | 報告書の作成について(2) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
準備学習も含め,授業に関連する情報を掲示することがあるので,よく注意すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への出席,通常のゼミ時での貢献,最終レポート等によって評価を行う。(100%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
事前に提示する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜授業で指示する。 |
事前にテキストを読み、最初の授業でレポートを提出する。
「大学で研究すること」を経験するとともに,その基礎を学ぶ。
Students will acquire research experience in university and learn its basics.
大学での学びは,自ら問いを立てて,この問いに沿って研究をすすめ,成果をまとめるという過程である。この演習ではこうした一連の過程を経験するために「PBL(Project Based Learning)」という方式を導入し,自分たちの問題意識に従ってテーマを設定し,自分たちで仮説を立て,データを集め,なんらかの答えを出して最終レポートにまとめていく。このなかで,レジュメ作成や報告・討論のしかた,レポート執筆上のルールやマナーなど,研究(学び)のために必要な基礎的能力を身につけていく。
演習形式の授業は,講義形式のもの以上に毎回の出席と授業への積極的な参加が要求されるので,この点をよく理解して履修すること。
なお課題量、クラスの進め方などは、担当教員によって異なる。
Learning in university involves establishing questions, advancing researches based on these questions, and summarize their findings. This seminar uses Project Based Learning (PBL) to allow students to experience these processes. Students will choose subjects they are interested in, establish their hypotheses, collect data, derive their answers, and compile them in final papers. Among these, students will acquire basic ability to research (learn), including creating summary, reporting, discussing, and following rules in academic writing.
Before enrolling, students should understand that seminar-format class has more requirements than lecture-format class. Seminar-format class emphasizes attendance and active participation.
Assignment volume and class advancement differ from professor to professor.
1 | オリエンテーション−大学で学ぶということ |
2 | テーマ設定について |
3 | 仮説の設定について |
4 | データ収集について |
5 | レジュメ作成について |
6 | 報告・討論について |
7 | レポート執筆上のルール |
8 | レポート執筆上のマナー |
9 | テーマ設定とグルーピングについて |
10 | フィールド調査について |
11 | 発表について |
12 | 報告書の作成について(1) |
13 | 報告書の作成について(2) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
準備学習も含め,授業に関連する情報を掲示することがあるので,よく注意すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への出席,通常のゼミ時での貢献,最終レポート等によって評価を行う。(100%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
事前に提示する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜授業で指示する。 |
事前にテキストを読み、最初の授業でレポートを提出する。