日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DK132/DK132DK132 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
さまざまな自己と他者の関係を検討することを通じて、自己という現象に対する社会学的なアプローチを学び、現代の個人とコミュニケーションをめぐる問題の社会的な奥行きについて想像力を広げる。 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOX2110 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will learn sociological approaches to the phenomenon of the self through examination of the relationships between varied "selfs" and others, and will broaden their imagination concerning the social depth of problems surrounding the contemporary individual and communication.
The distinctiveness of the sociological approach to the self lies in analyzing the generation and transformation of the self in relation to others. In order to understand its incisiveness, the course will show that “individuality,” “subjectivity,” and “the inner side,” considered evidence of the uniqueness of “I,” are types of illusion created within specific social relationships. Such a paradigm shift is necessary for fundamental consideration of issues occurring in the contemporary self and in relationships between the self and others. However, understanding that the notion of "I" is an illusion does not allow us to easily escape from that illusion. The course also considers the sociological/existential reasons for why we adhere to "I" and why we struggle in communication with others.
1 | イントロダクション 自己/他者のいない世界 |
2 | 関係性のなかの自己 G.H. ミード |
3 | 自己のなかの〈他者〉 R.D. レイン |
4 | 模倣と欲望 R. ジラール |
5 | 憧れと〈個性〉の逆説 作田啓一/長谷正人 |
6 | 仮面としての自己 E. ゴフマン |
7 | 〈内面〉の社会的形成 ゴフマン(続き) |
8 | 〈内面〉の歴史的形成 N. エリアス |
9 | 自己を監視する自己 M. フーコー |
10 | 近代的主体の変容 G. ドゥルーズ/D. リースマン |
11 | 再帰化する自己 A. ギデンズ |
12 | 分散化する自己 浅野智彦 |
13 | サークル化する社会 若者文化論 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
リアクションペーパーと最終レポートを書くために、必要に応じて参考文献を読み、授業のなかで考えたことをメモしておくこと。不明なところは積極的に質問すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
リアクションペーパー(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストは特に指定しない。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 長谷正人・奥村隆 | 『コミュニケーションの社会学』 | 有斐閣 | 2009 | 9784641123922 |
2 | 奥村隆 | 『反コミュニケーション』 | 弘文堂 | 2013 | 9784335501357 |
3 | 浅野智彦 | 『趣味縁からはじまる社会参加』 | 岩波書店 | 2011 | 9784000284554 |
4 | 日比野愛子・渡部幹・石井敬子 | 『つながれない社会』 | ナカニシヤ出版 | 2014 | 9784779508110 |
その他 (Others) | |||||
その他の参考文献は授業内で紹介する。 |
講義資料(レジュメ)は毎週火曜、CanvasLMSにアップロードする。
さまざまな自己と他者の関係を検討することを通じて、自己という現象に対する社会学的なアプローチを学び、現代の個人とコミュニケーションをめぐる問題の社会的な奥行きについて想像力を広げる。
Students will learn sociological approaches to the phenomenon of the self through examination of the relationships between varied "selfs" and others, and will broaden their imagination concerning the social depth of problems surrounding the contemporary individual and communication.
自己に対する社会学的アプローチの特徴は、自己の生成・変容を、他者との関係性において分析するところにある。この講義ではその切れ味を理解するために、〈私〉の固有性の証と考えられている「個性」や「主体性」や「内面」が、特定の社会関係のなかで生み出された一種の幻想であることを示していく。現代の自己および自己と他者の関係において起きている問題を根本から考えるには、こうした発想の転換が必要である。ただし、〈私〉をめぐる観念が幻想であると知ったところで、私たちはその幻想から簡単に脱け出せるわけではない。私たちはなぜ〈私〉に固執するのか、なぜ他者とのコミュニケーションに悩むのか、その社会学的/実存的な理由についても考える。
The distinctiveness of the sociological approach to the self lies in analyzing the generation and transformation of the self in relation to others. In order to understand its incisiveness, the course will show that “individuality,” “subjectivity,” and “the inner side,” considered evidence of the uniqueness of “I,” are types of illusion created within specific social relationships. Such a paradigm shift is necessary for fundamental consideration of issues occurring in the contemporary self and in relationships between the self and others. However, understanding that the notion of "I" is an illusion does not allow us to easily escape from that illusion. The course also considers the sociological/existential reasons for why we adhere to "I" and why we struggle in communication with others.
1 | イントロダクション 自己/他者のいない世界 |
2 | 関係性のなかの自己 G.H. ミード |
3 | 自己のなかの〈他者〉 R.D. レイン |
4 | 模倣と欲望 R. ジラール |
5 | 憧れと〈個性〉の逆説 作田啓一/長谷正人 |
6 | 仮面としての自己 E. ゴフマン |
7 | 〈内面〉の社会的形成 ゴフマン(続き) |
8 | 〈内面〉の歴史的形成 N. エリアス |
9 | 自己を監視する自己 M. フーコー |
10 | 近代的主体の変容 G. ドゥルーズ/D. リースマン |
11 | 再帰化する自己 A. ギデンズ |
12 | 分散化する自己 浅野智彦 |
13 | サークル化する社会 若者文化論 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
リアクションペーパーと最終レポートを書くために、必要に応じて参考文献を読み、授業のなかで考えたことをメモしておくこと。不明なところは積極的に質問すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
リアクションペーパー(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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テキストは特に指定しない。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 長谷正人・奥村隆 | 『コミュニケーションの社会学』 | 有斐閣 | 2009 | 9784641123922 |
2 | 奥村隆 | 『反コミュニケーション』 | 弘文堂 | 2013 | 9784335501357 |
3 | 浅野智彦 | 『趣味縁からはじまる社会参加』 | 岩波書店 | 2011 | 9784000284554 |
4 | 日比野愛子・渡部幹・石井敬子 | 『つながれない社会』 | ナカニシヤ出版 | 2014 | 9784779508110 |
その他 (Others) | |||||
その他の参考文献は授業内で紹介する。 |
講義資料(レジュメ)は毎週火曜、CanvasLMSにアップロードする。