日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DK135/DK135DK135 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
現代日本の諸課題 Issues in Current Japanese Society |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水1/Wed.1 Wed.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOX2110 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
It has been over forty years since “Japan as Number One,” the title of the book by Ezra Vogel, had been a symbolic phrase of the 1980s Japan. Up to today, Japan has suffered from long-term economic stagnation and social problems, and it has also struggled with finding any clues to resolve them. First of all, we will overview when and how the contemporary issues in Japan have surged, given the economic growth and social development process in Japan’s post-war period. Also, this class aims for the participants to understand societal circumstances as prerequisites to working out how to tackle each issue.
Part I of this course includes topics like industrialisation, the emergence of a mass-middle-class society, and gender inequality in Japan’s post-war period. Following the post-war development, we will discuss the current labour market issues in Part II. At the same time, contemporary Japan has other kinds of social issues, which Part III covers. In Part IV, we look into demographic sustainability in future Japan. All sessions are supposed to be delivered in a lecturing manner, but I will also discuss with the participants in some ways in class.
1 | 第1部(1)イントロダクション:日本社会について何を思うか? Part I (1) Introduction: What do you think about Japan? |
2 | 第1部(2)後発産業化社会としての日本 Part I (2) Japan as a Latecomer Industrialized Society |
3 | 第1部(3)一億総中流社会 Part I (3) A Mass Middle-Class Society (“ichioku so churyu syakai”) |
4 | 第1部(4)日本のジェンダー不平等 Part I (4) Gender Inequality in Japan |
5 | 第2部(1)「非正規雇用」の拡大 Part II (1) Expanding 'Non-regular Employment' |
6 | 第2部(2)日本的「学校から職業への移行」システムの変化 Part II (2) Changes in the Japanese System of the School-to-Work Transition |
7 | 第2部(3)日本の若年壮年労働者の不安定さ Part II (3) The Instability of the Japanese Young and Middle-aged Workers |
8 | 第2部(4)持続するジェンダー不平等 Part II (4) Persistent Gender Inequality |
9 | 第3部(1)日本の結婚・出産に関する諸課題 Part III (1) Marriage and Fertility Issues in Japan |
10 | 第3部(2)家事労働分担とワーク・ライフ・バランス Part III (2) Division of Household Labour and Work-life Balance |
11 | 第3部(3)社会的孤立 Part III (3) Social Isolation |
12 | 第4部(1)日本の人口変動 Part IV (1) Demographic Change in the Japanese Population |
13 | 第4部(2)日本の社会保障制度の課題 Part IV (2) Issues in the Japanese Social Security System |
14 | 第4部(3)総合的政策なき移民の受け入れ Part IV (3) Adapting Migrants without Comprehensive Policy |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
基本的に、授業資料の理解に集中してほしい。また、授業内で紹介する関連文献を読むことにチャレンジしたり、新聞のニュースに注意を向けたりすることで、理解をより進めることができるようになる。
The participants are supposed to focus on understanding the contents of the course materials. Additional efforts will also lead to better understanding, such as reading relevant literature within each session and paying attention to the news in newspapers.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
各回の内容に関するリアクションノーツ Reaction notes for each session(40%) 授業期間内にオンラインで実施するテスト(15% x 3回) Three online tests during the semester(45%) 授業期間内に提出する短いレポート A short report about this course during the semester(15%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストは使用せず、スライド資料で授業を進める。 I do not use textbooks but plan to use slide materials for each session. |
その他 (Others) | |||||
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必要に応じて関連文献を紹介する。 I will introduce relevant literature as necessary. |
エズラ・ヴォーゲルの著書のタイトル『ジャパン・アズ・ナンバーワン』が日本を象徴するフレーズであった1980年代から40年以上経過した。この間、日本社会は長きにわたって経済的停滞や社会問題に苦しみ、解決の糸口を見出すことにもがいている。この授業では、戦後日本の経済成長と社会発展の過程をふまえたうえで、現代の諸問題がいつから、どのように生じてきたのかを概観する。また、諸課題にどのように取り組むべきかを考えるための前提になる社会状況を理解することが、この授業の目標である。
It has been over forty years since “Japan as Number One,” the title of the book by Ezra Vogel, had been a symbolic phrase of the 1980s Japan. Up to today, Japan has suffered from long-term economic stagnation and social problems, and it has also struggled with finding any clues to resolve them. First of all, we will overview when and how the contemporary issues in Japan have surged, given the economic growth and social development process in Japan’s post-war period. Also, this class aims for the participants to understand societal circumstances as prerequisites to working out how to tackle each issue.
第1部では産業化、大衆中間階級社会の出現、そしてジェンダー不平等を取りあげる。戦後の発展に続いて、第2部では現代の労働市場問題について議論する。また、現代日本は別種の社会問題も抱えており、それらは第3部で取りあげる。第4部では、将来の日本の人口に関する持続可能性について検討する。すべての回は講義形式でおこなわれるが、何らかの方法で授業内に双方向の議論をおこなう予定である。
Part I of this course includes topics like industrialisation, the emergence of a mass-middle-class society, and gender inequality in Japan’s post-war period. Following the post-war development, we will discuss the current labour market issues in Part II. At the same time, contemporary Japan has other kinds of social issues, which Part III covers. In Part IV, we look into demographic sustainability in future Japan. All sessions are supposed to be delivered in a lecturing manner, but I will also discuss with the participants in some ways in class.
1 | 第1部(1)イントロダクション:日本社会について何を思うか? Part I (1) Introduction: What do you think about Japan? |
2 | 第1部(2)後発産業化社会としての日本 Part I (2) Japan as a Latecomer Industrialized Society |
3 | 第1部(3)一億総中流社会 Part I (3) A Mass Middle-Class Society (“ichioku so churyu syakai”) |
4 | 第1部(4)日本のジェンダー不平等 Part I (4) Gender Inequality in Japan |
5 | 第2部(1)「非正規雇用」の拡大 Part II (1) Expanding 'Non-regular Employment' |
6 | 第2部(2)日本的「学校から職業への移行」システムの変化 Part II (2) Changes in the Japanese System of the School-to-Work Transition |
7 | 第2部(3)日本の若年壮年労働者の不安定さ Part II (3) The Instability of the Japanese Young and Middle-aged Workers |
8 | 第2部(4)持続するジェンダー不平等 Part II (4) Persistent Gender Inequality |
9 | 第3部(1)日本の結婚・出産に関する諸課題 Part III (1) Marriage and Fertility Issues in Japan |
10 | 第3部(2)家事労働分担とワーク・ライフ・バランス Part III (2) Division of Household Labour and Work-life Balance |
11 | 第3部(3)社会的孤立 Part III (3) Social Isolation |
12 | 第4部(1)日本の人口変動 Part IV (1) Demographic Change in the Japanese Population |
13 | 第4部(2)日本の社会保障制度の課題 Part IV (2) Issues in the Japanese Social Security System |
14 | 第4部(3)総合的政策なき移民の受け入れ Part IV (3) Adapting Migrants without Comprehensive Policy |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
基本的に、授業資料の理解に集中してほしい。また、授業内で紹介する関連文献を読むことにチャレンジしたり、新聞のニュースに注意を向けたりすることで、理解をより進めることができるようになる。
The participants are supposed to focus on understanding the contents of the course materials. Additional efforts will also lead to better understanding, such as reading relevant literature within each session and paying attention to the news in newspapers.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
各回の内容に関するリアクションノーツ Reaction notes for each session(40%) 授業期間内にオンラインで実施するテスト(15% x 3回) Three online tests during the semester(45%) 授業期間内に提出する短いレポート A short report about this course during the semester(15%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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テキストは使用せず、スライド資料で授業を進める。 I do not use textbooks but plan to use slide materials for each session. |
その他 (Others) | |||||
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必要に応じて関連文献を紹介する。 I will introduce relevant literature as necessary. |