日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Sociology
Course Code DK135
Theme・Subtitle 現代日本の諸課題
Issues in Current Japanese Society
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Wed.1
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number SOX2110
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

It has been over forty years since “Japan as Number One,” the title of the book by Ezra Vogel, had been a symbolic phrase of the 1980s Japan. Up to today, Japan has suffered from long-term economic stagnation and social problems, and it has also struggled with finding any clues to resolve them. First of all, we will overview when and how the contemporary issues in Japan have surged, given the economic growth and social development process in Japan’s post-war period. Also, this class aims for the participants to understand societal circumstances as prerequisites to working out how to tackle each issue.

【Course Contents】

Part I of this course includes topics like industrialisation, the emergence of a mass-middle-class society, and gender inequality in Japan’s post-war period. Following the post-war development, we will discuss the current labour market issues in Part II. At the same time, contemporary Japan has other kinds of social issues, which Part III covers. In Part IV, we look into demographic sustainability in future Japan. All sessions are supposed to be delivered in a lecturing manner, but I will also discuss with the participants in some ways in class.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 第1部(1)イントロダクション:日本社会について何を思うか?
Part I (1) Introduction: What do you think about Japan?
2 第1部(2)後発産業化社会としての日本
Part I (2) Japan as a Latecomer Industrialized Society
3 第1部(3)一億総中流社会
Part I (3) A Mass Middle-Class Society (“ichioku so churyu syakai”)
4 第1部(4)日本のジェンダー不平等
Part I (4) Gender Inequality in Japan
5 第2部(1)「非正規雇用」の拡大
Part II (1) Expanding 'Non-regular Employment'
6 第2部(2)日本的「学校から職業への移行」システムの変化
Part II (2) Changes in the Japanese System of the School-to-Work Transition
7 第2部(3)日本の若年壮年労働者の不安定さ
Part II (3) The Instability of the Japanese Young and Middle-aged Workers
8 第2部(4)持続するジェンダー不平等
Part II (4) Persistent Gender Inequality
9 第3部(1)日本の結婚・出産に関する諸課題
Part III (1) Marriage and Fertility Issues in Japan
10 第3部(2)家事労働分担とワーク・ライフ・バランス
Part III (2) Division of Household Labour and Work-life Balance
11 第3部(3)社会的孤立
Part III (3) Social Isolation
12 第4部(1)日本の人口変動
Part IV (1) Demographic Change in the Japanese Population
13 第4部(2)日本の社会保障制度の課題
Part IV (2) Issues in the Japanese Social Security System
14 第4部(3)総合的政策なき移民の受け入れ
Part IV (3) Adapting Migrants without Comprehensive Policy

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

基本的に、授業資料の理解に集中してほしい。また、授業内で紹介する関連文献を読むことにチャレンジしたり、新聞のニュースに注意を向けたりすることで、理解をより進めることができるようになる。

The participants are supposed to focus on understanding the contents of the course materials. Additional efforts will also lead to better understanding, such as reading relevant literature within each session and paying attention to the news in newspapers.

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 各回の内容に関するリアクションノーツ Reaction notes for each session(40%)
授業期間内にオンラインで実施するテスト(15% x 3回) Three online tests during the semester(45%)
授業期間内に提出する短いレポート A short report about this course during the semester(15%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
テキストは使用せず、スライド資料で授業を進める。 I do not use textbooks but plan to use slide materials for each session.

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
必要に応じて関連文献を紹介する。 I will introduce relevant literature as necessary.

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】