日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DK143/DK143DK143 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火1/Tue.1 Tue.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOX2210 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
We can no longer stand apart from social phenomena that is ‘migrating’, ‘connecting’ and ‘belonging’ beyond the national border. To understand such society, where global migration has more progressed than ever before, we can take in account of concrete and multi-faceted methodology from a standpoint of sociological analyses while also modifying conventional perceptions.
Globalization has progressed, and nexus between each individual community and its national border has become closer and more complex. All types of societal phenomena --family, class, labor, welfare, education, identity, and the like -- that conventional sociological frames have not applicable, as they no longer play out within the framework of single countries. We must try to grasp the transformations of the Japanese society from a transnational perspective.
1 | イントロダクション:現代社会へのトランスナショナルな接近 |
2 | 国民国家とシティズンシップの変容 |
3 | トランスナショナルな移民ネットワーク |
4 | 労働市場と外国人労働者の受け入れ |
5 | 映像から考えるグローバルな社会生活 |
6 | 階層構造のなかの移民,マイノリティ |
7 | グローバル化と家族の変容 |
8 | グローバル化のなかの福祉社会 |
9 | 移民/外国人の子どもたちと多文化の教育 |
10 | 人の国際移動とジェンダー |
11 | 難民の受け入れと「難民問題」 |
12 | ゲスト講演 |
13 | 途上社会の貧困,開発,公正 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・在日外国人や国内外の移民政策などに関する本やニュースに日頃から目を通す。
・テキストおよび授業時に紹介する参考文献を読む。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
授業時に課す提出物(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 宮島・佐藤・小ヶ谷編 | 『国際社会学 改訂版』 | 有斐閣 | 2023 | 9784641174825 |
その他 (Others) | |||||
テーマごとにレジュメ・資料を配布し、テキストも随時活用する(授業時および試験時、予習・復習など)。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 山田・大矢根編 | 『グローバル社会の国際関係論〔新版〕』 | 有斐閣 | 2011 | 9784641049888 |
2 | 伊藤編著 | 『家事労働の国際社会学』 | 人文書院 | 2020 | 9784409241325 |
その他 (Others) | |||||
他は授業時に紹介する。 |
時事の話題やゲストスピーカーの都合などにより、スケジュールを変更する可能性あり。
授業支援システムはCanvas LMSを使用する。
提出物や質問に対するフィードバックは授業内に行う。
国境を超えて「移動する」・「つながる」・「帰属する」といった営みは、誰もがもはや無縁ではいられない。グローバル・マイグレーションが進展するこの「社会」を、従来の認識を修正しつつ、社会学的な分析視点から具体的・多面的に理解することができる。
We can no longer stand apart from social phenomena that is ‘migrating’, ‘connecting’ and ‘belonging’ beyond the national border. To understand such society, where global migration has more progressed than ever before, we can take in account of concrete and multi-faceted methodology from a standpoint of sociological analyses while also modifying conventional perceptions.
グローバル化が進み、人々の国境を越えた結びつきはますます緊密化・複雑化してきた。従来社会学が取り扱ってきた家族、階層、労働、福祉、教育、アイデンティティなどの社会事象も、一国の枠内では完結しない。いま私たちが暮らしている日本社会の変容を、トランスナショナルの視点から捉えてみよう。
Globalization has progressed, and nexus between each individual community and its national border has become closer and more complex. All types of societal phenomena --family, class, labor, welfare, education, identity, and the like -- that conventional sociological frames have not applicable, as they no longer play out within the framework of single countries. We must try to grasp the transformations of the Japanese society from a transnational perspective.
1 | イントロダクション:現代社会へのトランスナショナルな接近 |
2 | 国民国家とシティズンシップの変容 |
3 | トランスナショナルな移民ネットワーク |
4 | 労働市場と外国人労働者の受け入れ |
5 | 映像から考えるグローバルな社会生活 |
6 | 階層構造のなかの移民,マイノリティ |
7 | グローバル化と家族の変容 |
8 | グローバル化のなかの福祉社会 |
9 | 移民/外国人の子どもたちと多文化の教育 |
10 | 人の国際移動とジェンダー |
11 | 難民の受け入れと「難民問題」 |
12 | ゲスト講演 |
13 | 途上社会の貧困,開発,公正 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・在日外国人や国内外の移民政策などに関する本やニュースに日頃から目を通す。
・テキストおよび授業時に紹介する参考文献を読む。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
授業時に課す提出物(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 宮島・佐藤・小ヶ谷編 | 『国際社会学 改訂版』 | 有斐閣 | 2023 | 9784641174825 |
その他 (Others) | |||||
テーマごとにレジュメ・資料を配布し、テキストも随時活用する(授業時および試験時、予習・復習など)。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 山田・大矢根編 | 『グローバル社会の国際関係論〔新版〕』 | 有斐閣 | 2011 | 9784641049888 |
2 | 伊藤編著 | 『家事労働の国際社会学』 | 人文書院 | 2020 | 9784409241325 |
その他 (Others) | |||||
他は授業時に紹介する。 |
時事の話題やゲストスピーカーの都合などにより、スケジュールを変更する可能性あり。
授業支援システムはCanvas LMSを使用する。
提出物や質問に対するフィードバックは授業内に行う。