日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DK153/DK153DK153 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水1/Wed.1 Wed.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOX2310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This lecture guides students to learn how media communication has historically been developed and how deeply it is embedded in our lives in modern society from the multifaceted viewpoint of humanities and social sciences. Its aim is to make students deepen their understanding the historical development and socio-cultural significance of media and communication in human society and to foster the ability to critically understand the way of modern society from the viewpoint of media communication.
This lecture guides students to learn how media communication has historically been developed and how deeply it is embedded in our lives in modern society from the multifaceted viewpoint of humanities and social sciences. In particular, in our contemporary society, more and more communications are mediated by means of computers, i.e., computer-mediated communications, such as social media, e.g., SNS. In addition, our activities via media constitutes the social reality more and more substantially. This lecture pays careful attention to these societal changes with the expansion of network society and explores their significance to lead your deepening understanding on the formation of social relationships, social identity, nation-states, etc.
1 | コミュニケーションとメディア |
2 | デジタルネットワークによる社会の変化とAIがもたらす変化の方向性 |
3 | ビジネス・マーケティングのDX(デジタルトランスフォーメーション) |
4 | メディアの歴史文化的展開(1)~活字メディア |
5 | メディアの歴史文化的展開(2)~アナログ電子メディア |
6 | アナログメディアの世紀とメディア・コミュニケーション研究の勃興 |
7 | 21世紀のプロパガンダ |
8 | コミュニケーション研究の地平 |
9 | 「つながり」の持つ力~社会的ネットワーク~ |
10 | マスメディア構造変容とネットメディア |
11 | ネット世論の構造(1) |
12 | ネット世論の構造(2) |
13 | デジタルネイティブの時代~技術の展開とライフサイクル~ |
14 | デジタルネイティブの時代~メディア・コミュニケーション空間の構造と変容~ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義資料を、事前に授業支援システム(Canvas LMS)にアップします。資料を必ずダウンロードし、閲覧の上、授業に持参してください。また、授業内容を振り返るリアクション、小テストと情報メディア利用に関するアンケートを複数回、Google-formで実施する予定です。詳細は、授業支援システム(Canvas LMS)で知らせますから、授業支援システム(Canvas LMS)への定期的なアクセス、SPIRITメールの定期的確認を怠らないようにしてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
授業振返課題(G-form、複数回を予定)(25%) 情報メディア利用課題(G-form利用)(15%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 木村忠正 | 『デジタルネイティブの時代』 | 平凡社 | 2012 | 4582856608 |
2 | 木村忠正 | 『ハイブリッド・エスノグラフィー』 | 新曜社 | 2018 | 4788515830 |
3 | 北村智他 | 『ツイッターの心理学』 | 誠信書房 | 2016 | 4414300088 |
その他 (Others) | |||||
授業内で参考資料、参考文献を示す。 |
科目担当者のHPも参照すること。
URL: http://www2.rikkyo.ac.jp/web/tdms/hp.j.html
メディア・コミュニケーションが歴史的にどのように展開してきたか、そして、現代社会において、私たちの生活にいかに深く組み込まれているのかを、人文社会科学の多角的視点からアプローチし、ヒトと社会にとってきわめて重要な役割を果たしているメディアとコミュニケーションについての理解を深め、メディア・コミュニケーションという観点から現代社会のあり方を批判的に理解する力を醸成することを目標とする。
This lecture guides students to learn how media communication has historically been developed and how deeply it is embedded in our lives in modern society from the multifaceted viewpoint of humanities and social sciences. Its aim is to make students deepen their understanding the historical development and socio-cultural significance of media and communication in human society and to foster the ability to critically understand the way of modern society from the viewpoint of media communication.
ヒトは、コミュニケーション(情報伝達・意思疎通)を行う際に、多種多様な「シンボル(象徴)」と「メディア」を生み出し、利用してきた。紙、印刷物、音楽メディア、映像メディア、スマホ、ネットなど、メディアは歴史とともに多層的、複合的に展開し、社会への影響はきわめて大きい。そこで、本授業では、メディア・コミュニケーションが歴史的にどのように展開してきたか、そして、現代社会において、私たちの生活にいかに深く組み込まれているのかを、人文社会科学の多角的視点からアプローチする。とくに、現代社会では、SNSなどのソーシャルメディアをはじめ、多くのコミュニケーションがコンピュータネットワークメディアを媒介するものとなってきていることと、メディアを媒介とした人々の活動が織りなす社会的現実<リアリティ>が持つ意味に着目し、社会的関係性、社会的アイデンティティ、国民国家などの形成に関する分析と理解を深めたい。
This lecture guides students to learn how media communication has historically been developed and how deeply it is embedded in our lives in modern society from the multifaceted viewpoint of humanities and social sciences. In particular, in our contemporary society, more and more communications are mediated by means of computers, i.e., computer-mediated communications, such as social media, e.g., SNS. In addition, our activities via media constitutes the social reality more and more substantially. This lecture pays careful attention to these societal changes with the expansion of network society and explores their significance to lead your deepening understanding on the formation of social relationships, social identity, nation-states, etc.
1 | コミュニケーションとメディア |
2 | デジタルネットワークによる社会の変化とAIがもたらす変化の方向性 |
3 | ビジネス・マーケティングのDX(デジタルトランスフォーメーション) |
4 | メディアの歴史文化的展開(1)~活字メディア |
5 | メディアの歴史文化的展開(2)~アナログ電子メディア |
6 | アナログメディアの世紀とメディア・コミュニケーション研究の勃興 |
7 | 21世紀のプロパガンダ |
8 | コミュニケーション研究の地平 |
9 | 「つながり」の持つ力~社会的ネットワーク~ |
10 | マスメディア構造変容とネットメディア |
11 | ネット世論の構造(1) |
12 | ネット世論の構造(2) |
13 | デジタルネイティブの時代~技術の展開とライフサイクル~ |
14 | デジタルネイティブの時代~メディア・コミュニケーション空間の構造と変容~ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義資料を、事前に授業支援システム(Canvas LMS)にアップします。資料を必ずダウンロードし、閲覧の上、授業に持参してください。また、授業内容を振り返るリアクション、小テストと情報メディア利用に関するアンケートを複数回、Google-formで実施する予定です。詳細は、授業支援システム(Canvas LMS)で知らせますから、授業支援システム(Canvas LMS)への定期的なアクセス、SPIRITメールの定期的確認を怠らないようにしてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
授業振返課題(G-form、複数回を予定)(25%) 情報メディア利用課題(G-form利用)(15%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 木村忠正 | 『デジタルネイティブの時代』 | 平凡社 | 2012 | 4582856608 |
2 | 木村忠正 | 『ハイブリッド・エスノグラフィー』 | 新曜社 | 2018 | 4788515830 |
3 | 北村智他 | 『ツイッターの心理学』 | 誠信書房 | 2016 | 4414300088 |
その他 (Others) | |||||
授業内で参考資料、参考文献を示す。 |
科目担当者のHPも参照すること。
URL: http://www2.rikkyo.ac.jp/web/tdms/hp.j.html