日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DK154/DK154DK154 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
デジタル情報化時代のジャーナリズム |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3/Tue.3 Tue.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOX2310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The industrial crisis of newspapers, which have played a major role in journalism activities, is progressing, but journalism does not have to be set on paper if it finds a place to live on the Internet. Regardless of what the media will be, journalism as philosophy and a daily diary production activity is probably necessary for the survival and development of society. Rather, the problems of the Internet society have already been found in the United States 100 years ago. In this course, journalism will be examined from the aspect of various journalistic activities, the history, journalistic ideas, researches.
This course gives an overview of the difference between journalism and mass media, and journalism in the digital era. Then, it provides a general account of mass media which play roles in journalistic practice. It also examines democracy which has developed in a close relationship with journalism. Major journalistic ideas including neutrality, freedom of the press, objectivity will also be examined. Finally, it provides an overview of journalistic practices and research on mass media.
1 | デジタルメディア、ソーシャルメディア、マスメディアとジャーナリズム ニュース生産の担い手 論評 オンラインジャーナリズム |
2 | ニュース組織と活動 政治、経済、社会、国際など 欧米の新聞・テレビ・通信社と日本の新聞・テレビ・通信社 各ニュース分野の歴史とジャーナリズム性 |
3 | 調査報道と発表報道 ペンタゴンペーパーズ、ウォーターゲート 記者クラブ |
4 | 国際報道・戦争報道 |
5 | メディアと社会① 新聞 たたかう市民の武器~市場で生きる新聞 |
6 | メディアと社会② テレビ 20世紀大衆社会 |
7 | ジャーナリズム理念① 中立 |
8 | ジャーナリズム理念② プレスの独立、公共奉仕、権力の監視 |
9 | ジャーナリズム理念③ 客観報道 |
10 | ニュース研究① ニュースバリュー、ニュースの決定要因 |
11 | ニュース研究② メディアフレーム |
12 | ニュースとは何か |
13 | ジャーナリストの定義をめぐる闘争 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
前回授業のリアクションペーパーをかねて、「この1週間で関心を持ったニュース」を毎週授業前日までにCanvas LMSにアップする。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
ニュースレポート兼リアクションペーパー(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 橋本晃 | 『国際紛争のメディア学』 | 青弓社 | 2006 | 9784787232571 |
高校世界史レベルの欧米近現代史の知識
ジャーナリズム活動を担ってきた新聞の産業的危機が進行しているが、ジャーナリズムはネットの場に生きられる場を見いだせれば紙を舞台にせずともよい。媒体がどのようになるかにかかわらず、イズム=理念の体系と日々の日誌制作活動としてのジャーナリズムは社会の存続、発展におそらく必要なものである。むしろ、ネット社会が抱える諸問題のほうがすでに100年前のアメリカで出尽くしている。本授業では媒体=メディアのいかんに関わらず重要なジャーナリズムをその思想史的側面から検討する。
The industrial crisis of newspapers, which have played a major role in journalism activities, is progressing, but journalism does not have to be set on paper if it finds a place to live on the Internet. Regardless of what the media will be, journalism as philosophy and a daily diary production activity is probably necessary for the survival and development of society. Rather, the problems of the Internet society have already been found in the United States 100 years ago. In this course, journalism will be examined from the aspect of various journalistic activities, the history, journalistic ideas, researches.
ジャーナリズムとメディアの違い, デジタル情報化時代のジャーナリズムの現在について概説したのち, ニュース組織の仕組み・活動を概観, さらにジャーナリズムと密接な関係で発展してきた民主政、自由との関係を辿り, ついで中立, プレスの独立, 客観報道などの主要なジャーナリズム理念の生成過程とそれらが孕む問題点を検討, メディア・ジャーナリズムをめぐる実践と研究についても概観する。ニュースとは何か、その生産は誰が担うのかについて考察を深める。
This course gives an overview of the difference between journalism and mass media, and journalism in the digital era. Then, it provides a general account of mass media which play roles in journalistic practice. It also examines democracy which has developed in a close relationship with journalism. Major journalistic ideas including neutrality, freedom of the press, objectivity will also be examined. Finally, it provides an overview of journalistic practices and research on mass media.
1 | デジタルメディア、ソーシャルメディア、マスメディアとジャーナリズム ニュース生産の担い手 論評 オンラインジャーナリズム |
2 | ニュース組織と活動 政治、経済、社会、国際など 欧米の新聞・テレビ・通信社と日本の新聞・テレビ・通信社 各ニュース分野の歴史とジャーナリズム性 |
3 | 調査報道と発表報道 ペンタゴンペーパーズ、ウォーターゲート 記者クラブ |
4 | 国際報道・戦争報道 |
5 | メディアと社会① 新聞 たたかう市民の武器~市場で生きる新聞 |
6 | メディアと社会② テレビ 20世紀大衆社会 |
7 | ジャーナリズム理念① 中立 |
8 | ジャーナリズム理念② プレスの独立、公共奉仕、権力の監視 |
9 | ジャーナリズム理念③ 客観報道 |
10 | ニュース研究① ニュースバリュー、ニュースの決定要因 |
11 | ニュース研究② メディアフレーム |
12 | ニュースとは何か |
13 | ジャーナリストの定義をめぐる闘争 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
前回授業のリアクションペーパーをかねて、「この1週間で関心を持ったニュース」を毎週授業前日までにCanvas LMSにアップする。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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レポート試験 (Report Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
ニュースレポート兼リアクションペーパー(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 橋本晃 | 『国際紛争のメディア学』 | 青弓社 | 2006 | 9784787232571 |
高校世界史レベルの欧米近現代史の知識