日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Sociology
Course Code DK162
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Fri.1
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Credits 2
Course Number SOX2410
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

By the end of this course, students will be able to: (1) understand the difference between "gender difference" and "gender role", (2) think logically and ethically about the influences of applying gender differences and gender roles to individuals, (3) think logically and ethically about the significance and limitations of scientific research that attempts to discover gender differences.

【Course Contents】

A common belief deeply rooted in Japanese society that girls and boys, men and women, differ--not only physically but also in important aspects of behavior, attitudes, and ability will be critically examined. We will first review the concepts of "gender difference" and "gender role" from a sociological perspective. Then, we will discuss the problems of applying gender differences and gender roles to individuals with familiar examples. In the end, we will critically examine scientific research that attempts to discover gender differences in terms of the validity of the findings and the limitations of implementing them in real life.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ジェンダー論のねらいと基礎(1)ジェンダーとは
2 ジェンダー論のねらいと基礎(2)脱ジェンダーの動き
3 性差(1)性差とは
4 性差(2)性差を個人にあてはめることの問題性を理解する①
5 性差(3)性差を個人にあてはめることの問題性を理解する②
6 性役割(1)性役割とは
7 性役割(2)現代の性役割①
8 性役割(3)現代の性役割②
9 性差・性役割・個人差の関係を整理する(1)「体力」を例に
10 性差・性役割・個人差の関係を整理する(2)「学力」を例に
11 性差研究の批判的検討(1)性分業の起源と「男=狩猟者」説
12 性差研究の批判的検討(2)「男脳/女脳」とニューロセクシズム
13 性差研究の批判的検討(3)性差研究の応用
14 「生まれながらの違い」を問いなおす

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業で学んだことを踏まえて、自分の経験、身の回りで起きた出来事、ニュースで報道された事件などを分析してみる。それによって気づいたことを誰かに話してみる。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
筆記試験 (Written Exam) 50
平常点 (In-class Points)50 コメントペーパー(毎回)(50%)
備考 (Notes)
2024/9/25付 変更
変更前:コメントペーパー(50%)
変更後:コメントペーパー(毎回)(50%)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
なし

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 加藤秀一 『はじめてのジェンダー論』 有斐閣 2017 4762827320
2 ポーラー・J・カプラン/ジェレミー・B・カプラン 『認知や行動に性差はあるのか:科学的研究を批判的に読み解く』 北大路書房 2010 4641150397

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

PCないしモバイル端末

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】