日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DK162/DK162DK162 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金1/Fri.1 Fri.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOX2410 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
By the end of this course, students will be able to: (1) understand the difference between "gender difference" and "gender role", (2) think logically and ethically about the influences of applying gender differences and gender roles to individuals, (3) think logically and ethically about the significance and limitations of scientific research that attempts to discover gender differences.
A common belief deeply rooted in Japanese society that girls and boys, men and women, differ--not only physically but also in important aspects of behavior, attitudes, and ability will be critically examined. We will first review the concepts of "gender difference" and "gender role" from a sociological perspective. Then, we will discuss the problems of applying gender differences and gender roles to individuals with familiar examples. In the end, we will critically examine scientific research that attempts to discover gender differences in terms of the validity of the findings and the limitations of implementing them in real life.
1 | ジェンダー論のねらいと基礎(1)ジェンダーとは |
2 | ジェンダー論のねらいと基礎(2)脱ジェンダーの動き |
3 | 性差(1)性差とは |
4 | 性差(2)性差を個人にあてはめることの問題性を理解する① |
5 | 性差(3)性差を個人にあてはめることの問題性を理解する② |
6 | 性役割(1)性役割とは |
7 | 性役割(2)現代の性役割① |
8 | 性役割(3)現代の性役割② |
9 | 性差・性役割・個人差の関係を整理する(1)「体力」を例に |
10 | 性差・性役割・個人差の関係を整理する(2)「学力」を例に |
11 | 性差研究の批判的検討(1)性分業の起源と「男=狩猟者」説 |
12 | 性差研究の批判的検討(2)「男脳/女脳」とニューロセクシズム |
13 | 性差研究の批判的検討(3)性差研究の応用 |
14 | 「生まれながらの違い」を問いなおす |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業で学んだことを踏まえて、自分の経験、身の回りで起きた出来事、ニュースで報道された事件などを分析してみる。それによって気づいたことを誰かに話してみる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
コメントペーパー(毎回)(50%) |
備考 (Notes) | ||
2024/9/25付 変更 変更前:コメントペーパー(50%) 変更後:コメントペーパー(毎回)(50%) |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 加藤秀一 | 『はじめてのジェンダー論』 | 有斐閣 | 2017 | 4762827320 |
2 | ポーラー・J・カプラン/ジェレミー・B・カプラン | 『認知や行動に性差はあるのか:科学的研究を批判的に読み解く』 | 北大路書房 | 2010 | 4641150397 |
PCないしモバイル端末
1)「性差」と「性役割」の違いを理解する。
2)性差や性役割を個人にあてはめることの問題性を、論理的、倫理的に考えられるようになる。
3)性差を明らかにしようとする研究の意義と問題性について、論理的、倫理的に考えられるようになる。
By the end of this course, students will be able to: (1) understand the difference between "gender difference" and "gender role", (2) think logically and ethically about the influences of applying gender differences and gender roles to individuals, (3) think logically and ethically about the significance and limitations of scientific research that attempts to discover gender differences.
「男女の行動、思考、能力などには本質的な違いがある」――このように考えている人は少なくない。この授業では、日本社会に根をはるこの考え方を取り上げ、批判的に検討する。そのために、まず「性差」および「性役割」という概念とその違いを社会学の視点にもとづいて解説する。次いで、「性差」および「性役割」を個人にあてはめることの問題性を、身近な事例とともに考える。最後に、男女の行動や思考の違いを説明しようとする「性差研究」を取り上げて、知見の妥当性や知見を実際に応用することの影響や限界について議論する。
A common belief deeply rooted in Japanese society that girls and boys, men and women, differ--not only physically but also in important aspects of behavior, attitudes, and ability will be critically examined. We will first review the concepts of "gender difference" and "gender role" from a sociological perspective. Then, we will discuss the problems of applying gender differences and gender roles to individuals with familiar examples. In the end, we will critically examine scientific research that attempts to discover gender differences in terms of the validity of the findings and the limitations of implementing them in real life.
1 | ジェンダー論のねらいと基礎(1)ジェンダーとは |
2 | ジェンダー論のねらいと基礎(2)脱ジェンダーの動き |
3 | 性差(1)性差とは |
4 | 性差(2)性差を個人にあてはめることの問題性を理解する① |
5 | 性差(3)性差を個人にあてはめることの問題性を理解する② |
6 | 性役割(1)性役割とは |
7 | 性役割(2)現代の性役割① |
8 | 性役割(3)現代の性役割② |
9 | 性差・性役割・個人差の関係を整理する(1)「体力」を例に |
10 | 性差・性役割・個人差の関係を整理する(2)「学力」を例に |
11 | 性差研究の批判的検討(1)性分業の起源と「男=狩猟者」説 |
12 | 性差研究の批判的検討(2)「男脳/女脳」とニューロセクシズム |
13 | 性差研究の批判的検討(3)性差研究の応用 |
14 | 「生まれながらの違い」を問いなおす |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業で学んだことを踏まえて、自分の経験、身の回りで起きた出来事、ニュースで報道された事件などを分析してみる。それによって気づいたことを誰かに話してみる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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筆記試験 (Written Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
コメントペーパー(毎回)(50%) |
備考 (Notes) | ||
2024/9/25付 変更 変更前:コメントペーパー(50%) 変更後:コメントペーパー(毎回)(50%) |
その他 (Others) | |||||
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なし |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 加藤秀一 | 『はじめてのジェンダー論』 | 有斐閣 | 2017 | 4762827320 |
2 | ポーラー・J・カプラン/ジェレミー・B・カプラン | 『認知や行動に性差はあるのか:科学的研究を批判的に読み解く』 | 北大路書房 | 2010 | 4641150397 |
PCないしモバイル端末