日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Sociology
Course Code DK167
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.2
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Credits 2
Course Number SOX2410
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The goals of this class are as follows.
1) Understand theoretically the fundamental characteristics of consumer society and the problems it causes.
2) To understand and acquire knowledge of the history of consumer society.
3) Learn how to understand the present and future of consumer society through familiar materials, and refine techniques to communicate it to other students.

【Course Contents】

We live in a society where we are surrounded by glittering things such as gadgets, fashion, music, and subcultures, and we consume them. This consumer society has a strong power to define diverse forms of social life such as labor, education, and family. So how does this consumer society come into being, how does it operate today, and what will happen in the future? In this class, we will learn about the past and present of the consumer society from a sociological perspective, and use this as a clue to think about the future of our society.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 消費社会の歴史(1):16世紀~18世紀
3 消費社会の歴史(2):19世紀
4 消費社会の歴史(3):20世紀初頭
5 消費社会の歴史(4):20世紀前半
6 これまでのまとめ
7 消費の理論(1):誇示的消費
8 消費の理論(2):消尽
9 消費の理論(3):記号的消費
10 消費の理論(4):シミュラクル
11 消費社会の現在と未来(1)
12 消費社会の現在と未来(2)
13 消費社会の現在の現在と未来(3)
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

 指定されたテクストを読み議論を深める。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 中間テスト(40%)
最終テスト(Final Test)(40%)
授業参加度(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 貞包英之 『消費社会を問い直す』 筑摩書房 2023

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 見田宗介 『現代社会の理論』 岩波書店 1996
2 内田隆三 『消費社会と権力』 岩波書店 1987
3 ダニエル・ミラー 『消費は何を変えるのか』 法政大学出版局 2022
4 貞包英之 『サブカルチャーを消費する』 玉川大学出版局 2021
5 貞包英之 『地方都市を考える』 花伝社 2015

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】