日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DK168/DK168DK168 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
計量社会意識論 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOX2410 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
This course deals with public opinion as an aspect of culture. How are the norms and values shared by people in relation to various social phenomena and issues, as well as their attitudes and awareness toward their relationships with others and their own condition, related to the ongoing division of society in the world? In this class, we will explore this question using the theory and methods of quantitative public opinion research.
First, the theory and methods of Quantitative Social Consciousness Theory will be explained.
Next, I will introduce the theories and empirical findings of previous studies on various social attitudes related to various phenomena of social division, and on subjective wellbeing as a consequence of social division.
Finally, students will conduct a brief analysis of data from recent public opinion polls and academic surveys (SSP survey, JGSS survey, World Values Survey, International Social Survey Program, etc.) related to social division, according to their own interests.
Based on the results, we will discuss where the problems concerning social awareness lie and what institutional and policy improvements are needed, and discuss them among the participants.
1 | 計量社会意識論の概要 |
2 | 社会意識の類型 |
3 | 社会意識の属性・階層差 |
4 | 社会意識の時代変化:近代化と価値変容 |
5 | 社会意識の国際比較 |
6 | 社会分断と社会意識(1)不平等と階層意識 |
7 | 社会分断と社会意識(2)結果と機会の格差認識 |
8 | 社会分断と社会意識(3)他者への信頼と制度への信頼 |
9 | 社会分断と社会意識(4)幸福のパラドクスと脱物質的幸福 |
10 | 社会分断と社会意識(5)自己・他者の比較と幸福感 |
11 | 社会分断と社会意識(6)教育や能力にかんする意識 |
12 | 社会意識データの収集 |
13 | 社会意識データの分析と考察 |
14 | プレゼンテーションとディスカッション |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・ 授業内で多数の文献やデータを紹介するので、その中から関心のあるものを選び、目を通すこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 授業内提出物(40%) 講義への参加度(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しない. |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 吉川徹 | 『現代日本の「社会の心」:計量社会意識論』 | 有斐閣 | 2014 | |
2 | 数土直紀編 | 『格差社会のなかの自己イメージ』 | 勁草書房 | 2018 | |
3 | 太郎丸博編 | 『後期近代と価値意識の変容: 日本人の意識 1973-2008』 | 東京大学出版会 | 2016 | |
4 | 電通総研・池田謙一編 | 『日本人の考え方 世界の人の考え方Ⅱ: 第7回世界価値観調査から見えるもの』 | 勁草書房 | 2022 | |
5 | ロナルド・イングルハート | 『文化的進化論:人びとの価値観と行動が世界をつくりかえる』 | 勁草書房 | 2019 | |
6 | NHK放送文化研究所 | 『現代日本人の意識構造(第9版)』 | NHK出版 | 2020 | |
その他 (Others) | |||||
そのほか,授業中に提示する. |
この授業では,文化の一側面として社会意識をあつかう.様々な社会現象・社会課題にかんして人々の間で共有される規範や価値観,また他者との関係や自身にかんする態度・意識は,国際社会で進行する分断社会とどのように関連しているだろうか.計量社会意識研究の理論と方法をもちいて考察する.
This course deals with public opinion as an aspect of culture. How are the norms and values shared by people in relation to various social phenomena and issues, as well as their attitudes and awareness toward their relationships with others and their own condition, related to the ongoing division of society in the world? In this class, we will explore this question using the theory and methods of quantitative public opinion research.
はじめに,計量社会意識論の理論と方法について説明する.
次に,社会分断の諸現象に関連する様々な社会意識について,さらに,社会分断の帰結としての主観的ウェルビーイングについて,先行研究の理論や実証的知見について紹介する.
最後に,社会分断にかんする近年の世論調査や学術調査(SSP調査,JGSS調査,世界価値観調査,国際社会調査プログラムなど)のデータから,履修者自身が関心にあわせて簡単な分析をおこなう.
その結果から,社会意識にかかわる問題の所在と必要な制度・政策的改善について考察し,履修者間で議論を共有する.
First, the theory and methods of Quantitative Social Consciousness Theory will be explained.
Next, I will introduce the theories and empirical findings of previous studies on various social attitudes related to various phenomena of social division, and on subjective wellbeing as a consequence of social division.
Finally, students will conduct a brief analysis of data from recent public opinion polls and academic surveys (SSP survey, JGSS survey, World Values Survey, International Social Survey Program, etc.) related to social division, according to their own interests.
Based on the results, we will discuss where the problems concerning social awareness lie and what institutional and policy improvements are needed, and discuss them among the participants.
1 | 計量社会意識論の概要 |
2 | 社会意識の類型 |
3 | 社会意識の属性・階層差 |
4 | 社会意識の時代変化:近代化と価値変容 |
5 | 社会意識の国際比較 |
6 | 社会分断と社会意識(1)不平等と階層意識 |
7 | 社会分断と社会意識(2)結果と機会の格差認識 |
8 | 社会分断と社会意識(3)他者への信頼と制度への信頼 |
9 | 社会分断と社会意識(4)幸福のパラドクスと脱物質的幸福 |
10 | 社会分断と社会意識(5)自己・他者の比較と幸福感 |
11 | 社会分断と社会意識(6)教育や能力にかんする意識 |
12 | 社会意識データの収集 |
13 | 社会意識データの分析と考察 |
14 | プレゼンテーションとディスカッション |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・ 授業内で多数の文献やデータを紹介するので、その中から関心のあるものを選び、目を通すこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 授業内提出物(40%) 講義への参加度(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しない. |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 吉川徹 | 『現代日本の「社会の心」:計量社会意識論』 | 有斐閣 | 2014 | |
2 | 数土直紀編 | 『格差社会のなかの自己イメージ』 | 勁草書房 | 2018 | |
3 | 太郎丸博編 | 『後期近代と価値意識の変容: 日本人の意識 1973-2008』 | 東京大学出版会 | 2016 | |
4 | 電通総研・池田謙一編 | 『日本人の考え方 世界の人の考え方Ⅱ: 第7回世界価値観調査から見えるもの』 | 勁草書房 | 2022 | |
5 | ロナルド・イングルハート | 『文化的進化論:人びとの価値観と行動が世界をつくりかえる』 | 勁草書房 | 2019 | |
6 | NHK放送文化研究所 | 『現代日本人の意識構造(第9版)』 | NHK出版 | 2020 | |
その他 (Others) | |||||
そのほか,授業中に提示する. |