日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DK174/DK174DK174 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
食と健康との関係を中心に読み解く |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOX2410 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
As humans, we experience the world through our bodies. But our bodies merely exist independently from our society. Our bodies are influenced by the norms and values embedded in the social groups to which we belong. This course intends to expand students’ understanding of human bodies and the various factors that affect them by exploring diverse points of view concerning food and food systems, which are indispensable to keep our bodies alive. We also explore the relationship between body and health issues.
We will examine important theories, concepts, and research on weekly topics about human bodies and food. We will also examine real social events and issues, using sociological perspectives to evaluate diverse points of view critically.
1 | オリエンテーション |
2 | 身体とアイデンティティー |
3 | 身体と権力 |
4 | 文化と身体 |
5 | 食の歴史的考察 |
6 | グローバル化と食 |
7 | 食とアイデンティティー |
8 | 現代の食料問題 |
9 | 食と健康における不平等 |
10 | 持続可能なフードシステム |
11 | 身体・食とジェンダー |
12 | 健康とは何か |
13 | 災害と市民社会 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
グループディスカッションなどのアクティブラーニングを取り入れる。 授業計画は予定であり、変更する場合がある。 |
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終テスト(Final Test)(35%) 小テスト(15%×2回)(30%) 授業内に指示した提出物(25%) リアクションコメント (10%) |
備考 (Notes) | ||
授業への出席はもちろんのこと、積極的な参加が必要。 出席が6割に満たない場合は、成績評価をしないので注意すること。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
書籍のものは特にないが、論考・論文などを授業時間内に指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | エイミー・グプティル他 | 『食の社会学』 | NTT出版 | 2016 |
私たち人間は身体を通じて世界を経験するが、身体は社会と無関係に存在しているものでもない。身体は私たちが帰属する集団の規範や価値観によって影響を受けている。その一方で私たちが身体に対して持つ意味や価値も時代とともに変化している。本講座では人間の生命と身体をそれを維持するために不可欠な食とフードシステムとの関係、そして健康という側面に焦点をあて、多面的に理解を深めることを目標とする。
As humans, we experience the world through our bodies. But our bodies merely exist independently from our society. Our bodies are influenced by the norms and values embedded in the social groups to which we belong. This course intends to expand students’ understanding of human bodies and the various factors that affect them by exploring diverse points of view concerning food and food systems, which are indispensable to keep our bodies alive. We also explore the relationship between body and health issues.
毎回設定された生命と身体、食や健康に関するテーマごとに、代表的な理論・概念や研究内容を紹介する。また、現実の社会で起こっている事象についても社会学の視点で把握し、そこに見られる論点や具体的な問題点について考察する。
We will examine important theories, concepts, and research on weekly topics about human bodies and food. We will also examine real social events and issues, using sociological perspectives to evaluate diverse points of view critically.
1 | オリエンテーション |
2 | 身体とアイデンティティー |
3 | 身体と権力 |
4 | 文化と身体 |
5 | 食の歴史的考察 |
6 | グローバル化と食 |
7 | 食とアイデンティティー |
8 | 現代の食料問題 |
9 | 食と健康における不平等 |
10 | 持続可能なフードシステム |
11 | 身体・食とジェンダー |
12 | 健康とは何か |
13 | 災害と市民社会 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
グループディスカッションなどのアクティブラーニングを取り入れる。 授業計画は予定であり、変更する場合がある。 |
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終テスト(Final Test)(35%) 小テスト(15%×2回)(30%) 授業内に指示した提出物(25%) リアクションコメント (10%) |
備考 (Notes) | ||
授業への出席はもちろんのこと、積極的な参加が必要。 出席が6割に満たない場合は、成績評価をしないので注意すること。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
書籍のものは特にないが、論考・論文などを授業時間内に指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | エイミー・グプティル他 | 『食の社会学』 | NTT出版 | 2016 |