日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Sociology
Course Code DK176
Theme・Subtitle 多様化する世界の脅威から、私たちの「日常」を守るために
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.3
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Credits 2
Course Number SOX2410
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 【7/22付変更】曜日時限を水曜日3限から木曜日3限に変更

【Course Objectives】

This course examines the concept of human security and its value added in the present world. The participating students are expected to enhance their own skills to analyze the various threats which the world faces today, and also to come up with "solutions" to mitigate the negative effects to the people on the ground.

【Course Contents】

Human Security, focusing on individual's security, means protecting the vital core of all human lives in ways that enhance human freedoms and human fulfillment. However, it is often asked who and how will "humans" be protected from the diverse threats in the globalized world? This course shall therefore analyze what merits could be brought by mainstreaming human security concept in combating against the global problems such as genocide, poverty, terrorism, small arms, natural disaster, and infectious diseases like Covid-19, and also discuss about the roles of the civil society, NGOs/NPOs, and UN agencies, in enhancing human security for all.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション:「人間の安全保障」を学ぶということとは?
2 「人間の安全保障」の概念形成とその発展
3 「暴力」を考える①:人間と暴力~暴力はなくならないのか?
4 「暴力」を考える②:暴力と権力~誰がその「人間」を守るのか?
5 「恐怖からの自由」: 直接的暴力へのアプローチ① 平和構築と「移行期正義」―癒し、赦し、そして和解
6 「恐怖からの自由」: 直接的暴力へのアプローチ② 平和構築と国連の取組:ジェノサイド予防
7 「恐怖からの自由」: 直接的暴力へのアプローチ③ テロと現代社会:「テロ」の加害と被害-憎しみの連鎖をどう止めるのか?
8 「恐怖からの自由」: 直接的暴力へのアプローチ④ 紛争と小型武器
9 「恐怖からの自由」: 直接的暴力へのアプローチ⑤ 紛争予防:「私たちは、紛争・戦争を予防できるのか - 世界で今起きている戦争・紛争を例に」
10 「欠乏からの自由」構造的暴力へのアプローチ①「貧困」がもたらす世界の課題
11 「欠乏からの自由」構造的暴力へのアプローチ② 文化や慣習、偏見がもたらす「暴力」
12 「欠乏からの自由」構造的暴力へのアプローチ③「犠牲のシステム」:日本の構造的暴力を考える
13 「欠乏からの自由」構造的暴力へのアプローチ④:地球環境問題
14 【総括】 世界の多様な脅威と人間の安全保障「私たちに何ができるのか」

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

テキスト講読、テーマの自主学習(授業内で配布予定の参考文献リスト参照)

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
筆記試験 (Written Exam) 50
平常点 (In-class Points)50 毎授業後のリアクションペーパー(50%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 長有紀枝 『入門 人間の安全保障 恐怖と欠乏からの自由を求めて』(増補版) 中央公論新社 2021
2 アマルティア・セン 『人間の安全保障』 集英社新書 2006

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 人間の安全保障委員会 『安全保障の今日的課題』 朝日新聞社 2003
その他 (Others)
その他、授業内で参考文献リストを共有予定

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

国際NGOでの緊急人道支援、そしてJICAや国連での勤務経験から、皆さんに伝えたいメッセージがたくさんあります。世界で起きる紛争やテロだけでなく、私たちも「他人事」ではない地球温暖化問題など、国境を超える「脅威」に対して「何ができるのだろう」と考えている皆さんと共に、これからの学生生活、更には卒業後の皆さん自身の「安心・安全」を守るためにも何をどうすればいいのかを「マクロ・ミクロ」両面から考えていきましょう。

【注意事項 / Notice】