日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Sociology
Course Code DK177
Theme・Subtitle パレスチナとウクライナの事例から考える
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Tue.5
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number SOX2410
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Why do conflicts occur? How do they intensify and end? What impact do they have on local communities? How can citizens rebuild their daily lives? These questions are complex and universal, touching on issues that concern all of humanity. The aim of this course is to explore specific cases of conflict in Palestine/Israel and Ukraine, gain a foundational understanding of relevant concepts and theories, and consider how we can engage with these critical issues.

【Course Contents】

This course explores the ambiguity of the terms "war" and "peace" while surveying the modern history of conflicts and wars. It examines the roles of various actors involved in preventing and resolving these conflicts and conducts a comparative analysis of their backgrounds, causes, structures, and realities, with a focus on the conflicts in Palestine/Israel and Ukraine (covered in sessions 6 to 12). Additionally, the course reviews and evaluates efforts at reconciliation and peacebuilding, including Japan's role through the Japan International Cooperation Agency (JICA), discussed in sessions 13 and 14.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス:講義の目的と内容、及び紛争研究の方法論について
2 近代以降の国際関係の歴史と理論
3 紛争と国際機関(国際連合を中心に)
4 紛争に関する国際法
5 20世紀以降の紛争:概論
6 具体例①:パレスチナ紛争の歴史的経緯
7 具体例①:映画「パレスチナ1948・NAKBA」を観る(前半)
8 具体例①:映画「パレスチナ1948・NAKBA」を観る(後半)
9 具体例①:パレスチナ紛争の和平の試み
10 具体例②:ウクライナ紛争の歴史的背景
11 具体例②:ウクライナ紛争の実態
12 具体例②:ウクライナ紛争の和平の試み
13 日本の国際貢献(国際協力機構JICAの平和構築支援)について考える
14 まとめ:私たちはどのように紛争、和解・共生と関わるか

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

予習:事前に配布された資料に目を通し、キーワードについて調べておくこと(60 分程度)。
復習:指定された参考文献や資料を読むこと。講義課題が出された場合は、締切までに提出すること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 60
平常点 (In-class Points)40 授業中・授業後課題(20%)
リアクションペーパー(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 ジョセフ・ S ・ナイ・ジュニア、デイヴィッド・ A ・ウェルチ/著、田中明彦、村田晃嗣/訳 『国際紛争—理論と歴史』 有斐閣 2017 9784641049949
2 藤原帰一、大芝亮・山田哲也/編 『平和構築・入門』 有斐閣 2011 9784641049949
3 篠田英明 『国際紛争を読み解く五つの視座―現代世界の「戦争の構造」』 講談社選書メチエ 2015 9784062586177
4 長有紀枝 『入門人間の安全保障―恐怖と欠乏からの自由を求めて』(増補版) 中央公論新社 2021 9784121921956
その他 (Others)
その他の参考文献は授業支援システム(Canvas LMS)に掲示する

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

世界史の基礎的知識があること

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

授業支援システムにアクセスして、授業中・授業後に課される課題やリアクションペーパーを書いて提出するための機器(パソコン、タブレットなど)

【その他 / Others】

初回授業で授業の進め方、基本的なルールについて説明するので、必ず出席すること。

【注意事項 / Notice】