日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DK179/DK179DK179 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金5/Fri.5 Fri.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOX2410 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
1. To learn the basic ideas and the development of ethnomethodological research.
2. To become familiar with the analytical methods for understanding social phenomena related to a wide variety of topics, such as conversation, hobbies, work, culture, history, and science.
In this course, you will learn, in a practical way, the basic ideas and the development of a research policy called ethnomethodology that emerged from sociology, including consideration of its relationship with philosophical investigations.
We will also explore clues to working out practical issues in our own social lives and solving theoretical issues in sociology and related fields.
1 | エスノメソドロジーとはなにか:その基本的な着想 |
2 | 資源の多様性(1):テクストと画像 |
3 | 資源の多様性(2):発話とサウンド |
4 | 資源の多様性(3):身体と道具 |
5 | ワークの研究(1):日常会話①[隣接対と優先性] |
6 | ワークの研究(2):日常会話②[順番交替と修復] |
7 | ワークの研究(3):日常会話③[物語を語ること] |
8 | ワークの研究(4):愉しみと遊び |
9 | ワークの研究(5):仕事と労働 |
10 | ワークの研究(6):科学 |
11 | リマインダーとチュートリアル |
12 | 哲学との関係:概念分析の社会学 |
13 | コンヴェンション:エスノメソドロジーの道具箱 |
14 | 社会学のなかのエスノメソドロジー |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前にテキストの指定された箇所を熟読してくること。
その他の授業時間外の学習に関する指示は必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
リアクションペーパー(30%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席をしていない場合は 単位修得不可。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 前田泰樹/水川善文/岡田光弘編 | 『エスノメソドロジー:人びとの実践から学ぶ』 | 新曜社 | 2007 | 9784788510623 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | デイヴィッド・フランシス/スティーヴン・へスター | 『エスノメソドロジーへの招待:言語・社会・相互行為』 | ナカニシヤ出版 | 2014 | 9784779508295 |
2 | 串田秀也/平本毅/林誠 | 『会話分析入門』 | 勁草書房 | 2017 | 9784326602964 |
3 | 秋谷直矩/團康晃/松井広志編 | 『楽しみの技法:趣味実践の社会学』 | ナカニシヤ出版 | 2021 | 9784779515828 |
4 | 水川喜文/秋谷直矩/五十嵐素子 | 『ワークプレイス・スタディーズ:はたらくことのエスノメソドロジー』 | ハーベスト社 | 2017 | 9784863390836 |
5 | マイケル・リンチ | 『エスノメソドロジーと科学実践の社会学』 | 勁草書房 | 2012 | 9784326602445 |
6 | 酒井泰斗/浦野茂/前田泰樹/中村和生 | 『概念分析の社会学:社会的経験と人間の科学』 | ナカニシヤ出版 | 2009 | 9784779503146 |
7 | 筒井淳也/前田泰樹 | 『社会学入門:社会とのかかわり方』 | 有斐閣 | 2017 | 9784641150461 |
その他 (Others) | |||||
是永論『見ること・聞くことのデザイン:メディア理解の相互行為分析』新曜社、2017年(ISBN:9784788515093) 吉川侑輝『音楽の方法誌:練習場面のエスノメソドロジー』晃洋書房、近刊。 |
授業は講義形式を基本とし、随時、視聴覚資料を用いる。
エスノメソドロジー研究の基本的な着想や展開を学ぶ。日常会話、遊び、仕事、文化、歴史、そして科学といった多種多様なトピックにかかわる社会現象を自ら分析的に理解していくための手法に習熟する。
1. To learn the basic ideas and the development of ethnomethodological research.
2. To become familiar with the analytical methods for understanding social phenomena related to a wide variety of topics, such as conversation, hobbies, work, culture, history, and science.
本講義では、社会学のなかから登場した「エスノメソドロジー」とよばれる研究方針の基本的な着想やその展開を、哲学との関係なども考察しながら、実践的に学んでいく。併せて、社会学とその周辺分野における理論的な課題や私たち自身の社会生活における実践的な課題の解決を目指していくための手掛かりなども、探求していく。
In this course, you will learn, in a practical way, the basic ideas and the development of a research policy called ethnomethodology that emerged from sociology, including consideration of its relationship with philosophical investigations.
We will also explore clues to working out practical issues in our own social lives and solving theoretical issues in sociology and related fields.
1 | エスノメソドロジーとはなにか:その基本的な着想 |
2 | 資源の多様性(1):テクストと画像 |
3 | 資源の多様性(2):発話とサウンド |
4 | 資源の多様性(3):身体と道具 |
5 | ワークの研究(1):日常会話①[隣接対と優先性] |
6 | ワークの研究(2):日常会話②[順番交替と修復] |
7 | ワークの研究(3):日常会話③[物語を語ること] |
8 | ワークの研究(4):愉しみと遊び |
9 | ワークの研究(5):仕事と労働 |
10 | ワークの研究(6):科学 |
11 | リマインダーとチュートリアル |
12 | 哲学との関係:概念分析の社会学 |
13 | コンヴェンション:エスノメソドロジーの道具箱 |
14 | 社会学のなかのエスノメソドロジー |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前にテキストの指定された箇所を熟読してくること。
その他の授業時間外の学習に関する指示は必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
リアクションペーパー(30%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席をしていない場合は 単位修得不可。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 前田泰樹/水川善文/岡田光弘編 | 『エスノメソドロジー:人びとの実践から学ぶ』 | 新曜社 | 2007 | 9784788510623 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | デイヴィッド・フランシス/スティーヴン・へスター | 『エスノメソドロジーへの招待:言語・社会・相互行為』 | ナカニシヤ出版 | 2014 | 9784779508295 |
2 | 串田秀也/平本毅/林誠 | 『会話分析入門』 | 勁草書房 | 2017 | 9784326602964 |
3 | 秋谷直矩/團康晃/松井広志編 | 『楽しみの技法:趣味実践の社会学』 | ナカニシヤ出版 | 2021 | 9784779515828 |
4 | 水川喜文/秋谷直矩/五十嵐素子 | 『ワークプレイス・スタディーズ:はたらくことのエスノメソドロジー』 | ハーベスト社 | 2017 | 9784863390836 |
5 | マイケル・リンチ | 『エスノメソドロジーと科学実践の社会学』 | 勁草書房 | 2012 | 9784326602445 |
6 | 酒井泰斗/浦野茂/前田泰樹/中村和生 | 『概念分析の社会学:社会的経験と人間の科学』 | ナカニシヤ出版 | 2009 | 9784779503146 |
7 | 筒井淳也/前田泰樹 | 『社会学入門:社会とのかかわり方』 | 有斐閣 | 2017 | 9784641150461 |
その他 (Others) | |||||
是永論『見ること・聞くことのデザイン:メディア理解の相互行為分析』新曜社、2017年(ISBN:9784788515093) 吉川侑輝『音楽の方法誌:練習場面のエスノメソドロジー』晃洋書房、近刊。 |
授業は講義形式を基本とし、随時、視聴覚資料を用いる。