日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Sociology
Course Code DK180
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Mon.1
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Credits 2
Course Number SOX2410
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

In this class, students will be able to understand the places, the purposes, and the roles of education, and to discuss educational matters empirically with data.

【Course Contents】

In this class, students aim to understand education, which emerges mainly at schools or families and affect various areas of the society, from implications from the research in the sociology of education and data from social indicators or social surveys shown in the class.
Students have to write and submit their comments in classes, and the instructor presents some of them in the next class. This process enables us to assess the level of students' understandings, and students can get a feedback.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション:教育社会学と本授業の位置づけ
2 社会における教育の役割
3 学校という空間(1):学級・ホームルームという仕組み
4 学校という空間(2):教師の役割と取り組み
5 学校という空間(3):生徒文化と学校問題
6 教育選抜とメリトクラシー
7 教育と格差(1):出身家庭と教育達成
8 教育と格差(2):学歴と地位達成
9 教育と格差(3):ジェンダーと日本社会
10 地域社会と教育の関係を考える
11 家族と教育(1):教育する家族と戦後日本社会
12 家族と教育(2):家族の多様化と貧困
13 家族と教育(3):教育への投資と日本の教育政策
14 教育の社会的役割と日本社会のゆくえ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
コメントの提出と全体フィードバックを通じた能動的学習をおこないます。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業時間外の予習・復習のために、各回の授業において文献の紹介や学習の指示をおこないます。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 60
平常点 (In-class Points)40 コメントの提出(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
授業時にプリントを配布します。テキストはとくに指示しません。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 酒井朗・中村高康・多賀太編 『よくわかる教育社会学』 ミネルヴァ書房 2012 9784623062935
2 近藤博之・岩井八郎 『教育の社会学』 放送大学教育振興会 2015 9784595315374
3 矢野眞和 『大学の条件:大衆化と市場化の経済分析』 東京大学出版会 2015 9784130513326
4 松岡亮二編著 『教育論の新常識:格差・学力・政策・未来』 中央公論新社 2021 9784121507402
5 広田照幸 『日本のしつけは衰退したか:「教育する家族」のゆくえ』 講談社 1999 9784061494480
6 日本教育社会学会編 『教育社会学事典』 丸善出版 2018 9784621302330
その他 (Others)
この他の参考文献については、授業内で示します。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

授業内でコメントを提出するために、スマートフォン、PC、タブレットなどCanvas LMSにアクセスできる何かしらの通信機器を準備してください。

【その他 / Others】

※授業は、配布プリントに基づく講義形式での実施を中心とし、授業内でコメントを書く時間を設けます。

※履修者の状況や社会状況に応じて、履修者に相談の上、上述の内容を一部変更する場合があります。

【注意事項 / Notice】