日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DK191/DK191DK191 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
世界から見た日本の家族 Japanese Family in the Global Context |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火1/Tue.1 Tue.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOX3413 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students who complete this course should be able to understand the basic concepts and theoretical framework of family sociology and be able to understand family transitions during the industrialization process and be able to examine the Japanese family from an international perspective based on academic knowledge and evidence.
This lecture will provide an overview of family structure and relationships in the context of the wide-ranging social changes that have occurred since industrialization. It will also discuss specific family patterns from a cross-national comparative perspective. The lecture takes a comparative view of the family from Western and East Asian countries, taking into account working styles and welfare policies that significantly affect family life, in order to present a dynamic vision of family behaviors and family norms.
This course will be conducted in both Japanese and English, with the language used during the lecture being Japanese and the materials and assignments being in English.
1 | オリエンテーション:授業の到達目標、進め方、成績評価など授業に関する説明 Orientation and subject introduction including assessment explanation |
2 | いわゆる近代家族(1):雇用労働化、標準家族、性別役割分業 The so-called modern family(1): wage labor, the standard family, the gender division of labor |
3 | いわゆる近代家族(2):「子供」の誕生、主婦の誕生、家族の情緒的側面 The so-called modern family(2): the creation of children and housewife, the sentimental side of family |
4 | 第二次人口転換論:少子化、近代家族の衰退、個人化 The second demographic transition: low birth rate, decline of the modern family, individualization |
5 | 現代家族におけるお葬式・埋葬・お墓(の管理) Funerals, burials, and graves in contemporary families |
6 | 日英比較から見える日本家族:育児スタイル・小さいこのしつけ The Japanese Family Seen through a Japan-English Comparison: childcare styles |
7 | OECDデータから見える日本家族(1):同棲率・婚外子出生率の推移 The Japanese Family Seen through OECD Data(1): cohabitation and out-of-wedlock birth rates |
8 | OECDデータから見える日本家族(2):子供や家族のための公的支援 The Japanese Family Seen through OECD Data(2): public policies for families and children |
9 | 日中比較から見える日本家族(1):理想な結婚相手とは The Japanese Family Seen through a Japan-China Comparison(1): what makes an ideal marriage partner |
10 | 日中比較から見える日本家族(2):三歳児神話Vs.小学生神話 The Japanese Family Seen through a Japan-China Comparison(2): the myth of the three-year-old Vs. the myth of the schoolchild |
11 | 日中比較から見える日本家族(3):祖父母からの育児支援 The Japanese Family Seen through a Japan-China Comparison(3): childcare support from grandparents |
12 | グループ発表(1) Group presentations(1) |
13 | グループ発表(2) Group presentations(2) |
14 | まとめ Subject Wrap-up, evaluation, and feedback |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内容を振り返り、理解を深めること。積極的にデータや資料を収集し、グループ発表に取り組むこと。
Review the content after each class to enhance understanding. Actively collect data and materials to complete group presentations.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
確認問題Online student reflections(40%) グループ発表Student presentations(30%) 最終レポートFinal report(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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適宜配布する |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 岩間暁子・大和礼子・田間泰子編 | 『問いからはじめる家族社会学〔改訂版〕: 多様化する家族の包摂に向けて』 | 有斐閣 | 2022 | 9784641150935 |
2 | 落合恵美子 | 『21世紀家族へ:家族の戦後体制の見かた・超えかた』〔第4版〕 | 有斐閣選書 | 2019 | 9784641281462 |
3 | 筒井淳也 | 『結婚と家族のこれから:共働き社会の限界』 | 光文社 | 2016 | 9784334039271 |
4 | Junya Tsutsui | Work and Family in Japanese Society | Springer | 2019 | 9811324956 |
家族社会学の基礎的な概念や理論枠組みを把握し、家族変遷を理解できる。学術な知識やエビデンスに基づいて、国際的な視点から日本家族について検討できるようになる。
Students who complete this course should be able to understand the basic concepts and theoretical framework of family sociology and be able to understand family transitions during the industrialization process and be able to examine the Japanese family from an international perspective based on academic knowledge and evidence.
本講義は、家族や家族内の人間関係を、近代以降に生じた大きな社会変動に即して概観する。そして、家族の具体像を国際比較の視点から論じる。家族生活に大きく影響を及ぼす働き方・福祉政策などを視野に入れ、欧米や東アジアの国々を取りあげて比較し、よりダイナミックな家族像・家族観を提示する。
本講義は日英併用形式で、講義中の使用言語が日本語、資料や提出物は英語を使う。
This lecture will provide an overview of family structure and relationships in the context of the wide-ranging social changes that have occurred since industrialization. It will also discuss specific family patterns from a cross-national comparative perspective. The lecture takes a comparative view of the family from Western and East Asian countries, taking into account working styles and welfare policies that significantly affect family life, in order to present a dynamic vision of family behaviors and family norms.
This course will be conducted in both Japanese and English, with the language used during the lecture being Japanese and the materials and assignments being in English.
1 | オリエンテーション:授業の到達目標、進め方、成績評価など授業に関する説明 Orientation and subject introduction including assessment explanation |
2 | いわゆる近代家族(1):雇用労働化、標準家族、性別役割分業 The so-called modern family(1): wage labor, the standard family, the gender division of labor |
3 | いわゆる近代家族(2):「子供」の誕生、主婦の誕生、家族の情緒的側面 The so-called modern family(2): the creation of children and housewife, the sentimental side of family |
4 | 第二次人口転換論:少子化、近代家族の衰退、個人化 The second demographic transition: low birth rate, decline of the modern family, individualization |
5 | 現代家族におけるお葬式・埋葬・お墓(の管理) Funerals, burials, and graves in contemporary families |
6 | 日英比較から見える日本家族:育児スタイル・小さいこのしつけ The Japanese Family Seen through a Japan-English Comparison: childcare styles |
7 | OECDデータから見える日本家族(1):同棲率・婚外子出生率の推移 The Japanese Family Seen through OECD Data(1): cohabitation and out-of-wedlock birth rates |
8 | OECDデータから見える日本家族(2):子供や家族のための公的支援 The Japanese Family Seen through OECD Data(2): public policies for families and children |
9 | 日中比較から見える日本家族(1):理想な結婚相手とは The Japanese Family Seen through a Japan-China Comparison(1): what makes an ideal marriage partner |
10 | 日中比較から見える日本家族(2):三歳児神話Vs.小学生神話 The Japanese Family Seen through a Japan-China Comparison(2): the myth of the three-year-old Vs. the myth of the schoolchild |
11 | 日中比較から見える日本家族(3):祖父母からの育児支援 The Japanese Family Seen through a Japan-China Comparison(3): childcare support from grandparents |
12 | グループ発表(1) Group presentations(1) |
13 | グループ発表(2) Group presentations(2) |
14 | まとめ Subject Wrap-up, evaluation, and feedback |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内容を振り返り、理解を深めること。積極的にデータや資料を収集し、グループ発表に取り組むこと。
Review the content after each class to enhance understanding. Actively collect data and materials to complete group presentations.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
確認問題Online student reflections(40%) グループ発表Student presentations(30%) 最終レポートFinal report(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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適宜配布する |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 岩間暁子・大和礼子・田間泰子編 | 『問いからはじめる家族社会学〔改訂版〕: 多様化する家族の包摂に向けて』 | 有斐閣 | 2022 | 9784641150935 |
2 | 落合恵美子 | 『21世紀家族へ:家族の戦後体制の見かた・超えかた』〔第4版〕 | 有斐閣選書 | 2019 | 9784641281462 |
3 | 筒井淳也 | 『結婚と家族のこれから:共働き社会の限界』 | 光文社 | 2016 | 9784334039271 |
4 | Junya Tsutsui | Work and Family in Japanese Society | Springer | 2019 | 9811324956 |