日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DK202/DK202DK202 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
デモクラシーに未来はあるのか? |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3/Wed.3 Wed.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOX2710 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
1. Students will systematically learn the each political theory by Friedrich Nietzsche, Carl Schmitt and Hannah Arendt.
2. Students will understand the discourses on democracy by these thinkers.
3. Students will cultivate the ability to consider theoretically the future of democracy.
In recent years, there have been calls for a crisis of democracy. In fact, anti-democratic far-right groups and populism have emerged in many parts of the world. In Japan, too, democracy has been dysfunctional for a long time, as evidenced by the declining voter turnout and the disorganization of parliamentary deliberations. Does democracy really have a future?
In order to grasp these issues, it is essential to take a theoretical approach rather than merely following events superficially. In this course, we will systematically study several political theories that are important for thinking about democracy, and consider questions such as whether democracy is a desirable political system in the first place, and if it has problems and limitations, what kind of political system would be more desirable.
1 | イントロダクション |
2 | フリードリヒ・ニーチェ1 文体の技法、キリスト教道徳への批判 |
3 | ニーチェ2 近代デモクラシーへの批判 |
4 | ニーチェ3 末人と超人、大いなる正午、永遠回帰 |
5 | ニーチェ4 大いなる政治 |
6 | カール・シュミット1 政治的なものの概念 ―友と敵の区別― |
7 | シュミット2 リベラル・デモクラシーへの批判 |
8 | シュミット3 近代社会への批判 |
9 | シュミット4 独裁と両立する“真のデモクラシー” |
10 | シュミット5 ナチズムへの関与 |
11 | ハンナ・アーレント1 活動、自由、公的空間 |
12 | アーレント2 全体主義への批判 |
13 | アーレント3 人間の条件:近代の価値転倒 |
14 | アーレント4 公的空間の再興 ―もしそれが不可能なら― |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
授業では学生への質問も適宜行う予定なので、積極的な受講態度が期待される。 |
とくに予習を課す予定はない。ただし、復習は次回授業の重要な土台になるため、予習の意味を兼ねて、次回授業までに復習を済ませること。復習の際には、ノートや資料を見返しながら、授業の全体的な流れをまず把握して、総論から各論の確認へ向かうとよい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
リアクション・ペーパー (2回実施予定)(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に配布する引用資料を主に用いる。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 藤原保信、飯島昇藏 | 『西洋政治思想史II』 | 新評論 | 1995 | 4794802714 |
2 | 杉田敦、川崎修 | 『西洋政治思想資料集』 | 法政大学出版局 | 2014 | 4588625276 |
1. F・ニーチェ、C・シュミット、H・アーレントの政治理論をそれぞれ体系的に学習する。
2. デモクラシーをめぐる上記の三人による議論を理解する。
3. デモクラシーの未来について理論的に考察する力を身につける。
1. Students will systematically learn the each political theory by Friedrich Nietzsche, Carl Schmitt and Hannah Arendt.
2. Students will understand the discourses on democracy by these thinkers.
3. Students will cultivate the ability to consider theoretically the future of democracy.
近年、デモクラシーの危機が唱えられている。実際に、反デモクラシー的な極右勢力やポピュリズムが、世界各地で台頭している。日本においても、投票率の低下や国会審議の形骸化など、デモクラシーの機能不全が長く続いている。はたして、デモクラシーに未来はあるのか?
これらの問題を捉えるには、出来事をただ表面的に追いかけるのではなく、理論的なアプローチが不可欠である。この授業では、デモクラシーを考える上で重要な複数の政治理論をそれぞれ体系的に学びながら、デモクラシーはそもそも望ましい政治体制なのかどうか、それが問題や限界を抱えているなら、より望ましい政治体制はどのようなものなのか、といった問いについて考察していく。
In recent years, there have been calls for a crisis of democracy. In fact, anti-democratic far-right groups and populism have emerged in many parts of the world. In Japan, too, democracy has been dysfunctional for a long time, as evidenced by the declining voter turnout and the disorganization of parliamentary deliberations. Does democracy really have a future?
In order to grasp these issues, it is essential to take a theoretical approach rather than merely following events superficially. In this course, we will systematically study several political theories that are important for thinking about democracy, and consider questions such as whether democracy is a desirable political system in the first place, and if it has problems and limitations, what kind of political system would be more desirable.
1 | イントロダクション |
2 | フリードリヒ・ニーチェ1 文体の技法、キリスト教道徳への批判 |
3 | ニーチェ2 近代デモクラシーへの批判 |
4 | ニーチェ3 末人と超人、大いなる正午、永遠回帰 |
5 | ニーチェ4 大いなる政治 |
6 | カール・シュミット1 政治的なものの概念 ―友と敵の区別― |
7 | シュミット2 リベラル・デモクラシーへの批判 |
8 | シュミット3 近代社会への批判 |
9 | シュミット4 独裁と両立する“真のデモクラシー” |
10 | シュミット5 ナチズムへの関与 |
11 | ハンナ・アーレント1 活動、自由、公的空間 |
12 | アーレント2 全体主義への批判 |
13 | アーレント3 人間の条件:近代の価値転倒 |
14 | アーレント4 公的空間の再興 ―もしそれが不可能なら― |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
授業では学生への質問も適宜行う予定なので、積極的な受講態度が期待される。 |
とくに予習を課す予定はない。ただし、復習は次回授業の重要な土台になるため、予習の意味を兼ねて、次回授業までに復習を済ませること。復習の際には、ノートや資料を見返しながら、授業の全体的な流れをまず把握して、総論から各論の確認へ向かうとよい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
リアクション・ペーパー (2回実施予定)(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に配布する引用資料を主に用いる。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 藤原保信、飯島昇藏 | 『西洋政治思想史II』 | 新評論 | 1995 | 4794802714 |
2 | 杉田敦、川崎修 | 『西洋政治思想資料集』 | 法政大学出版局 | 2014 | 4588625276 |