日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Sociology
Course Code DK202
Theme・Subtitle デモクラシーに未来はあるのか?
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number SOX2710
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

1. Students will systematically learn the each political theory by Friedrich Nietzsche, Carl Schmitt and Hannah Arendt.
2. Students will understand the discourses on democracy by these thinkers.
3. Students will cultivate the ability to consider theoretically the future of democracy.

【Course Contents】

 In recent years, there have been calls for a crisis of democracy. In fact, anti-democratic far-right groups and populism have emerged in many parts of the world. In Japan, too, democracy has been dysfunctional for a long time, as evidenced by the declining voter turnout and the disorganization of parliamentary deliberations. Does democracy really have a future?
 In order to grasp these issues, it is essential to take a theoretical approach rather than merely following events superficially. In this course, we will systematically study several political theories that are important for thinking about democracy, and consider questions such as whether democracy is a desirable political system in the first place, and if it has problems and limitations, what kind of political system would be more desirable.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 フリードリヒ・ニーチェ1 文体の技法、キリスト教道徳への批判
3 ニーチェ2 近代デモクラシーへの批判
4 ニーチェ3 末人と超人、大いなる正午、永遠回帰
5 ニーチェ4 大いなる政治
6 カール・シュミット1 政治的なものの概念 ―友と敵の区別―
7 シュミット2 リベラル・デモクラシーへの批判
8 シュミット3 近代社会への批判
9 シュミット4 独裁と両立する“真のデモクラシー”
10 シュミット5 ナチズムへの関与
11 ハンナ・アーレント1 活動、自由、公的空間
12 アーレント2 全体主義への批判
13 アーレント3 人間の条件:近代の価値転倒
14 アーレント4 公的空間の再興 ―もしそれが不可能なら―

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
授業では学生への質問も適宜行う予定なので、積極的な受講態度が期待される。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

とくに予習を課す予定はない。ただし、復習は次回授業の重要な土台になるため、予習の意味を兼ねて、次回授業までに復習を済ませること。復習の際には、ノートや資料を見返しながら、授業の全体的な流れをまず把握して、総論から各論の確認へ向かうとよい。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 50
平常点 (In-class Points)50 リアクション・ペーパー (2回実施予定)(50%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
授業時に配布する引用資料を主に用いる。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 藤原保信、飯島昇藏 『西洋政治思想史II』 新評論 1995 4794802714
2 杉田敦、川崎修 『西洋政治思想資料集』 法政大学出版局 2014 4588625276

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】