日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DK207/DK207DK207 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOX2710 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Acquire fundamental perspectives in cultural anthropology.
Learn about examples from various parts of the world to understand the diversity of life and develop the ability to imagine alternative ways of living.
There are many ways of life in the world. This course introduces case studies from around the world and anthropology's basic ideas and concepts. This course aims to help students relativize the concepts and thoughts about society and culture. The class schedule is subject to change based on the interests and preferences of the students.
1 | イントロダクション:授業の進め方と評価方法について説明 |
2 | 文化人類学とは:文化人類学の基礎と方法論 |
3 | 文化人類学史:人類学的な思考の歴史について |
4 | 呪術:日常世界と宗教的なもの |
5 | 環境と生業:人と自然の関係について |
6 | 経済と政治:コミュニケーションとしての贈与 |
7 | 国家:権威の生成について |
8 | 霊長類からみる人類の文化的なもの |
9 | マルチモーダル人類学:民族誌と映像 |
10 | 家族と親族:家族・親族・結婚の多様性について |
11 | 日常と儀礼:儀礼的行動とジェンダー |
12 | 医療:病いと癒やし |
13 | 芸術、冗談、人類学 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業で取り上げられる事例の詳細を調べることで理解を深める。
人類学の概念を用いて身の回りの出来事を解釈する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(30%) 授業への参加姿勢(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に定めない。授業内で資料を配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
毎回の授業で適宜紹介する。 |
文化人類学の基本的な視座を習得する。
世界各地の事例を知り、生き方の多様性を理解しようとすることで、別の生き方の可能性を想像する力を身につける。
Acquire fundamental perspectives in cultural anthropology.
Learn about examples from various parts of the world to understand the diversity of life and develop the ability to imagine alternative ways of living.
世界には多様な生き方がある。この授業では、文化人類学の研究史を概観してから、各回のテーマに沿った講義を行う。世界各地の様々な事例に触れ、人類学の基本的な考えと概念を学び、自身が当たり前だと感じている社会や文化についての概念や思考を相対化する。なお、授業スケジュールは、受講生の関心などに応じて変更される可能性がある。
There are many ways of life in the world. This course introduces case studies from around the world and anthropology's basic ideas and concepts. This course aims to help students relativize the concepts and thoughts about society and culture. The class schedule is subject to change based on the interests and preferences of the students.
1 | イントロダクション:授業の進め方と評価方法について説明 |
2 | 文化人類学とは:文化人類学の基礎と方法論 |
3 | 文化人類学史:人類学的な思考の歴史について |
4 | 呪術:日常世界と宗教的なもの |
5 | 環境と生業:人と自然の関係について |
6 | 経済と政治:コミュニケーションとしての贈与 |
7 | 国家:権威の生成について |
8 | 霊長類からみる人類の文化的なもの |
9 | マルチモーダル人類学:民族誌と映像 |
10 | 家族と親族:家族・親族・結婚の多様性について |
11 | 日常と儀礼:儀礼的行動とジェンダー |
12 | 医療:病いと癒やし |
13 | 芸術、冗談、人類学 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業で取り上げられる事例の詳細を調べることで理解を深める。
人類学の概念を用いて身の回りの出来事を解釈する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(30%) 授業への参加姿勢(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に定めない。授業内で資料を配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
毎回の授業で適宜紹介する。 |