日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DK211/DK211DK211 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOX2710 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Even now in the 21st century, the world is still full of conflicts and wars. Needless to say, this comes directly from the state of the international community as the system of sovereign states, and there is no point in discussing the issue only from an ethical perspective. This class is to acquire the ability to interpret the international society that constantly produces such conflicts and wars from the ideas of the state, the nation that have been accumulated since the early modern era, and the reality of contemporary conflicts and wars.
In contrast to America's era of war, which spanned from the 1980s during the Cold War era to the post-Cold War era and the war in Iraq, 2003, Russia's era of war began immediately thereafter. Authoritarian states such as Russia and China actually have power, and countries in the so-called Global South do not necessarily adhere to the principles and ideals that have been created mainly by the West. This class examines the past and present surrounding the international community, conflicts, and wars from history, principles, ideas, and actual examples, and considers the future of the world.
1 | ウクライナとガザ 21世紀の戦争と20世紀から続く戦争 ねじれた世界 |
2 | 主権国家システムと国民国家 ウェストファリア条約とフランス革命 外交・紛争・戦争 |
3 | 第一次世界大戦 初の総力戦 塹壕戦~航空戦力 第二次世界大戦 |
4 | アメリカの戦争① 冷戦期の限定戦争 フォークランド~グレナダ~パナマ ヴェトナムのレッスン |
5 | アメリカの戦争② (パナマ)~湾岸戦争 火薬庫・中東 サウジ、イラン、イラク |
6 | アメリカの戦争③ ソマリア~ボスニア~コソボ 人道的介入 |
7 | アメリカの戦争④ 9.11~アフガニスタン~イラク イスラム原理主義 テロとのたたかい |
8 | ロシアの戦争① エストニア、ジョージア 前哨戦 |
9 | ロシアの戦争② ウクライナ |
10 | ガザ イスラエルとパレスチナ オスマン帝国 4度の中東戦争 アメリカ |
11 | 国連と平和維持活動(6章半の活動) |
12 | 軍事革命(RMA) 非対称戦争 サイバー戦争 |
13 | 国際関係・外交とメディア CNN効果~ソーシャルメディア |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
現実にいま、私たちの目の前で進行している戦争を追い続ける作業。具体的には、新聞やネットのニュースサイト(まとめサイト不可)
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
リアクションペーパー(30%) 小テスト(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ジョセフ・S.ナイ ジュニア (著), デイヴィッド・A. ウェルチ | 『国際紛争 理論と歴史』 | 有斐閣 | 2017 | 4641149178 |
2 | 橋本晃 | 『国際紛争のメディア学』 | 青弓社 | 2006 | 4787232576 |
21世紀の今もなお、世界は紛争・戦争に満ちている。いうまでもなく、これは主権国家システムとしての国際社会のありようからそのまま来るものであり、倫理的側面からのみ問題を語っても意味をなさない。本授業は、そうした紛争・戦争を絶えず生み出す国際社会について、近代初頭以来積み上げてきた国家のありようと考え方、同時代の紛争・戦争の現実から読み解く力を身につけることを目標とする。
Even now in the 21st century, the world is still full of conflicts and wars. Needless to say, this comes directly from the state of the international community as the system of sovereign states, and there is no point in discussing the issue only from an ethical perspective. This class is to acquire the ability to interpret the international society that constantly produces such conflicts and wars from the ideas of the state, the nation that have been accumulated since the early modern era, and the reality of contemporary conflicts and wars.
冷戦時代の1980年代からポスト冷戦期、今世紀初頭のイラク戦争までのアメリカの戦争の時代に対して、ロシアの戦争の時代はその直後からはじまっていた。ロシアや中国のような権威主義的国家が現実に力を持ち、また、いわゆるグローバルサウスの国々も必ずしも欧米中心につくり上げてきた諸原則・理念に則るとは限らない。本授業は、こうした国際社会と紛争・戦争をめぐる過去・現在を、歴史・諸原則や理念および現実の事例から考察し、世界の行方を考える。
In contrast to America's era of war, which spanned from the 1980s during the Cold War era to the post-Cold War era and the war in Iraq, 2003, Russia's era of war began immediately thereafter. Authoritarian states such as Russia and China actually have power, and countries in the so-called Global South do not necessarily adhere to the principles and ideals that have been created mainly by the West. This class examines the past and present surrounding the international community, conflicts, and wars from history, principles, ideas, and actual examples, and considers the future of the world.
1 | ウクライナとガザ 21世紀の戦争と20世紀から続く戦争 ねじれた世界 |
2 | 主権国家システムと国民国家 ウェストファリア条約とフランス革命 外交・紛争・戦争 |
3 | 第一次世界大戦 初の総力戦 塹壕戦~航空戦力 第二次世界大戦 |
4 | アメリカの戦争① 冷戦期の限定戦争 フォークランド~グレナダ~パナマ ヴェトナムのレッスン |
5 | アメリカの戦争② (パナマ)~湾岸戦争 火薬庫・中東 サウジ、イラン、イラク |
6 | アメリカの戦争③ ソマリア~ボスニア~コソボ 人道的介入 |
7 | アメリカの戦争④ 9.11~アフガニスタン~イラク イスラム原理主義 テロとのたたかい |
8 | ロシアの戦争① エストニア、ジョージア 前哨戦 |
9 | ロシアの戦争② ウクライナ |
10 | ガザ イスラエルとパレスチナ オスマン帝国 4度の中東戦争 アメリカ |
11 | 国連と平和維持活動(6章半の活動) |
12 | 軍事革命(RMA) 非対称戦争 サイバー戦争 |
13 | 国際関係・外交とメディア CNN効果~ソーシャルメディア |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
現実にいま、私たちの目の前で進行している戦争を追い続ける作業。具体的には、新聞やネットのニュースサイト(まとめサイト不可)
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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レポート試験 (Report Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
リアクションペーパー(30%) 小テスト(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | ジョセフ・S.ナイ ジュニア (著), デイヴィッド・A. ウェルチ | 『国際紛争 理論と歴史』 | 有斐閣 | 2017 | 4641149178 |
2 | 橋本晃 | 『国際紛争のメディア学』 | 青弓社 | 2006 | 4787232576 |