日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Sociology
Course Code DK214
Theme・Subtitle メディアを通して社会を理解するということ
自ら責任ある表現者になり、社会に参加するということ
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Wed.5
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Credits 2
Course Number SOX2710
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Our social lives are enriched by the development of media technology and the advance of communications, and connections among people seem to have become both wider and closer through use of the Internet and smartphones. But is this truly the case? In addition, why do people feel that information in the media is “biased and unbelievable”?
We use various media as clues for learning about society, but the social phenomena occurring in the media are not all new. New media are also emerging day by day as tools. Tracing their principles, however, one finds things that are already talked-out, and one arrives seemingly-outdated mass media theory / mass communication theory.
When we obtain information, we may come up against it without an understanding of the characteristics of the media, and gain false perceptions of society. By understanding those characteristics and acquiring the capability to make use of them, the course aims to have students themselves become “persons who express,” and build up the ability to participate in society through active dissemination of information.

【Course Contents】

Overall, the course will have students understand the characteristics of media as tools for learning about society. While its main purpose will be getting students to take an interest in society, the first half in particular will have students learn about the difficulties in transmitting information and communicating. Based on these, in the second half of the course, students will understand the need for care in obtaining information for learning about society, etc., and will find their own clues for disseminating information themselves. As classes will focus on raising issues, the course will ask students to advance their developmental learning after class through their own curiosity and awareness of issues.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
講義概要、評価方法の説明
2 道具としてのメディア特性をしる
3 コミュニケーションの困難さと情報のバイアス①
4 コミュニケーションの困難さと情報のバイアス②
5 コミュニケーションの困難さと情報のバイアス③
6 コミュニケーションの困難さと情報のバイアス④
7 コミュニケーションの困難さと情報のバイアス⑤
8 うわさ、流言、デマとメディア
9 思想・表現の自由とその責任・倫理①
10 思想・表現の自由とその責任・倫理②
11 思想・表現の自由とその責任・倫理③
12 思想・表現の自由とその責任・倫理④
13 伝えるための努力とその制約
14 まとめ:メディアを通して社会を理解するということ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
講義途中のフォームによる意見書込と匿名による発表

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

インターネット・スマホだけに頼らず、社会状況を広く把握してください。事前の準備はほとんど必要ありませんが、講義内容をさらに深く理解するために、授業内で提示された書籍や雑誌、番組、映画、施設等で興味を持ったものについて、積極的にアクセスするようにしてください。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 受講内容を反映した毎回の小レポート(100%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
テキストは指定しません

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 長谷正人 『映像文化の社会学』 有斐閣 2016 9784641174245
2 キャス・サンスティーン 『インターネットは民主主義の敵か』 毎日新聞社 2003 4620316601
3 スタンリー・J・バランほか 『マス・コミュニケーション理論 : メディア・文化・社会 (上)』 新陽社 2007 9784788510500
4 スタンリー・J・バランほか 『マス・コミュニケーション理論 : メディア・文化・社会 (下)』 新陽社 2007 9784788510517
5 クリス・アンダーソン 『ロングテール(アップデート版) : 「売れない商品」を宝の山に変える新戦略』 早川書房 2009 9784153200043
6 G.W.オルポート、L.ポストマン 『デマの心理学』 岩波書店 1952/2008 9784000271578
7 鈴木秀美編 『よくわかるメディア法』 ミネルヴァ書房 2011 9784623058501
その他 (Others)
これ以外にも、適宜、参考文献、資料を講義内で提示します。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

問題提起にたいして、主体的に考え、Google Formsで発言すること(後半の2〜3回程度の講義で実施、匿名で発表します)

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

スマホ、PC等

【その他 / Others】

講義で使用するドキュメンタリーは、テーマに即して、戦争や紛争、貧困等の状況が描かれており、残酷なシーンもいくつか登場することを理解してください。また、学習効果の上で必要な範囲で、受講生自身が接してこなかったような立場の意見や資料などを提示することがありますので、受講登録にあたってはその点を了承しておいてください。

【注意事項 / Notice】