日本語

Course Code etc
Academic Year 2023
College College of Sociology
Course Code lottery registration
Theme・Subtitle 「医療」をめぐるフィールドワーク
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Fri.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number SOX2540
Language Japanese
Class Registration Method Lottery Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes 人数制限科目(20名)
2016年度以降入学者適用

【Course Objectives】

1. Learn basic knowledge of fieldwork as one of the methods of social research.
2. Discover and consider questions and findings in the field. Report findings.
3. Learn about both the fun and difficulties of fieldwork.

【Course Contents】

In this class, after learning the basics of fieldwork and researching the literature on the theme, students will visit a field related to ""medical care"" and conduct a survey.

Students make their own observations and reports based on the realizations and questions they have obtained through fieldwork.

The views and experiences differ depending on the position of the medical professional, patient, family member, or support person. Students are expected to imagine what is behind the experience.

For reference information, in FY2022, we visited the Rikkyo University Health Center, the Rikkyo University Student Counseling Center, and a beauty salon that provides "Appearance Support," and conducted a tour of the facilities and an interview survey.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション:授業全体の説明、フィールドワークとは?、相互インタビューをしてみよう
2 フィールドワーク1:池袋の街に出て、身近な医療を見つけよう
3 調査の基礎を学ぶ:調査の計画、調査倫理、依頼の仕方、調査時のマナー、調査後の対応
4 フィールドワーク2:池袋キャンパスの中にある身近な医療について知ろう
5 「医療」に関するフィールドワークの先行研究を知る
6 ゲスト講師による講義:「医療」をめぐるフィールドワーク、おもしろさと難しさ
7 フィールドワーク準備
8 フィールドワーク3
9 フィールドワーク3の振り返り
10 フィールドワーク4
11 フィールドワーク4の振り返り
12 最終報告のテーマ発表
13 最終報告準備
14 最終報告会

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

・配布する文献や資料、関連する文献ををよく読んで下さい。
・課題や最終報告会のプレゼンテーション準備のために授業時間以外の時間を使い、積極的に取り組んで下さい。 

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポートおよびプレゼンテーション(50%)
出席、授業中の課題、発言や議論への貢献(50%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 岸政彦、石岡丈昇、丸山里美 『質的社会調査の方法 ーー他者の合理性の理解社会学』 有斐閣 2016年 9784641150379

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

※フィールドワークで校外へ外出する日は、授業時間が延長になる可能性があります。予定を空けておいてください。
※調査先の都合や履修人数によって授業計画は変更になる可能性があります。

【注意事項 / Notice】