日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Sociology
Course Code DK223
Theme・Subtitle 「虐待」をめぐるフィールドワーク
Class Format Face-to-face (partially online)
Class Format (Supplementary Items) 前半の授業回をオンライン、後半を対面もしくはインタビュー調査を予定。
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.2
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Credits 2
Course Number SOX2540
Language Japanese
Class Registration Method Lottery Registration(定員:20人/ Capacity:20)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2016年度以降入学者適用

【Course Objectives】

This class aims to provide experience in interview surveys (i.e., qualitative surveys), an important survey method in sociology.This Theme of survey is "abuse".

(1) Carry out basic training for field work
(2) Perform qualitative survey of subjects chosen by students (interview surveys)

With these two activities in mind, the course will place the emphasis on students taking the lead in planning and conducting interview surveys, to gain real experience in sociological interview surveys and to learn what abuse and what field work really is.

【Course Contents】

After students form groups of 3-4 persons, each group will select survey topics in the Tokyo area and will perform the following:

1. Preliminary literature survey
2. Lectures on qualitative survey (methods of approach by telephone, writing, etc.; how to create questionnaires; how to write thank-you letters; etc.)
3. Approaches to facilities
4. Actual surveys
5. Reporting and presentation of surveys

The possibility to conduct interview surveys in places that are normally difficult to visit is another feature of the class.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション-「虐待」の定義と種類
2 教員による講義-「虐待」に関する支援と課題
3 「虐待」に関する調査の目的および調査対象を教員・学生間でディスカッション
4 調査対象に関する事前調査①-図書館・PCルーム等での作業
5 調査対象に関する事前調査②-図書館・PCルーム等での作業
6 電話アポ、依頼状郵送のための準備
7 ゼミ内ロールプレイング-インタビューや発話の仕方、言葉遣いについてトレーニング
8 調査対象および調査目的をゼミ内で発表
9 実際に現地を訪問しインタビュー調査を実施①
10 実際に現地を訪問しインタビュー調査を実施②
11 調査終了後における御礼状発送、インタビュー文字起こし、調査報告発表会の準備
12 調査報告発表会の準備
13 調査報告発表会①
14 調査報告発表会②

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

自分が関心をもつ対象や出来事について事前に考えておいてください(漠然としていてもOK)。
授業外の学習および課題に関する指示は、必要に応じて別途指示します。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(40%)
授業への参加姿勢(30%)
提示課題への取り組み(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
特になし。必要な文献資料等は授業中に配布する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 杉山春 『児童虐待から考える』 講談社 2017 4022737433
2 篠原拓也  『児童虐待の社会福祉学』 大学教育出版 2019 4866920483

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

一言に「虐待」といっても、家庭内虐待(児童、親、夫婦、高齢者)や職場・学校、部活動など様々な場面での虐待が想定されますので、どのような場面での虐待に関心を持っているか、少しでもよいので事前に調べておいていただくと、授業に参加しやすくなります。

【注意事項 / Notice】