日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Sociology
Course Code DK225
Theme・Subtitle 都市の現在 ~変化と維持~
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.4
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Credits 2
Course Number SOX2540
Language Japanese
Class Registration Method Lottery Registration(定員:20人/ Capacity:20)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2016年度以降入学者適用

【Course Objectives】

・The class will explore changes in neighborhoods, centering on interview surveys on the themes of change and maintenance in large cities.
・In particular, the course aims for three-dimensional understanding, based on historical background and urban structure, of the sort of expectations under which government, regional organizations, and residents undertake regional development, maintenance, and revitalization.

【Course Contents】

・The students will be divided into survey groups, and the surveys will target a number of locations in the 23 wards of Tokyo.
・While the focus will be on interviews with government, private sector developers, and local residents, most of these will be conducted by the students themselves.
・Accordingly, the course aims to instill practical survey skills such as securing appointments with survey subjects, creation of questionnaires, and sending of letters of thanks, as well as report preparation.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション・調査地の検討
2 調査地の検討・グループの編成
3 街歩き体験による調査地と大まかなテーマの確定
4 調査地の現況データ・歴史的経緯の把握
5 調査地の現況データ・歴史的経緯の把握
6 文献・資料収集の検討
7 調査および進捗状況の報告
8 調査および進捗状況の報告
9 調査および進捗状況の報告
10 調査および進捗状況の報告
11 調査および進捗状況の報告
12 報告書の検討
13 報告書の検討
14 報告書の検討

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

・授業初回から希望する調査地の検討に入るので、それまでにいくつかの街歩きや情報収集をしておくこと。
・また、受講生の希望により調査地をいくつか設定するが必ずしも希望する調査地となるとは限らない。調査地や調査テーマに関して複数の希望を用意しておくこと。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 作業への積極的参加・報告書作成(100%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
特になし。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
適宜指示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

調査地には何回も通うことになります。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

商店街や駅前の繁華街の成り立ちや変化に興味のある受講生の参加を期待します。

【注意事項 / Notice】