日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DK225/DK225DK225 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
都市の現在 ~変化と維持~ |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOX2540 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:20人/ Capacity:20) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2016年度以降入学者適用 |
・The class will explore changes in neighborhoods, centering on interview surveys on the themes of change and maintenance in large cities.
・In particular, the course aims for three-dimensional understanding, based on historical background and urban structure, of the sort of expectations under which government, regional organizations, and residents undertake regional development, maintenance, and revitalization.
・The students will be divided into survey groups, and the surveys will target a number of locations in the 23 wards of Tokyo.
・While the focus will be on interviews with government, private sector developers, and local residents, most of these will be conducted by the students themselves.
・Accordingly, the course aims to instill practical survey skills such as securing appointments with survey subjects, creation of questionnaires, and sending of letters of thanks, as well as report preparation.
1 | イントロダクション・調査地の検討 |
2 | 調査地の検討・グループの編成 |
3 | 街歩き体験による調査地と大まかなテーマの確定 |
4 | 調査地の現況データ・歴史的経緯の把握 |
5 | 調査地の現況データ・歴史的経緯の把握 |
6 | 文献・資料収集の検討 |
7 | 調査および進捗状況の報告 |
8 | 調査および進捗状況の報告 |
9 | 調査および進捗状況の報告 |
10 | 調査および進捗状況の報告 |
11 | 調査および進捗状況の報告 |
12 | 報告書の検討 |
13 | 報告書の検討 |
14 | 報告書の検討 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・授業初回から希望する調査地の検討に入るので、それまでにいくつかの街歩きや情報収集をしておくこと。
・また、受講生の希望により調査地をいくつか設定するが必ずしも希望する調査地となるとは限らない。調査地や調査テーマに関して複数の希望を用意しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
作業への積極的参加・報告書作成(100%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特になし。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜指示する。 |
調査地には何回も通うことになります。
商店街や駅前の繁華街の成り立ちや変化に興味のある受講生の参加を期待します。
・大都市の変化や維持をテーマとして聞き取り調査を中心に街の変化を探求する。
・特に行政や地域組織、そして住民がどのような思惑で地域の開発や維持・再生に取り組んでいるかを、歴史的経緯や都市構造から立体的に把握することを目的とする。
・The class will explore changes in neighborhoods, centering on interview surveys on the themes of change and maintenance in large cities.
・In particular, the course aims for three-dimensional understanding, based on historical background and urban structure, of the sort of expectations under which government, regional organizations, and residents undertake regional development, maintenance, and revitalization.
・何組かの調査グループに分かれて東京23区内のいくつかの地点をターゲットにして調査を行う。
・行政、民間ディベロッパー、地域住民などへの聞き取りが中心となるが、そのほとんどを受講生自らが実施する。
・したがって報告書作成はもちろんのこと、対象者とのアポイントメントの取り付けや調査票作成、礼状の発送など実践的な調査技術の習得を目指す。
・The students will be divided into survey groups, and the surveys will target a number of locations in the 23 wards of Tokyo.
・While the focus will be on interviews with government, private sector developers, and local residents, most of these will be conducted by the students themselves.
・Accordingly, the course aims to instill practical survey skills such as securing appointments with survey subjects, creation of questionnaires, and sending of letters of thanks, as well as report preparation.
1 | イントロダクション・調査地の検討 |
2 | 調査地の検討・グループの編成 |
3 | 街歩き体験による調査地と大まかなテーマの確定 |
4 | 調査地の現況データ・歴史的経緯の把握 |
5 | 調査地の現況データ・歴史的経緯の把握 |
6 | 文献・資料収集の検討 |
7 | 調査および進捗状況の報告 |
8 | 調査および進捗状況の報告 |
9 | 調査および進捗状況の報告 |
10 | 調査および進捗状況の報告 |
11 | 調査および進捗状況の報告 |
12 | 報告書の検討 |
13 | 報告書の検討 |
14 | 報告書の検討 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・授業初回から希望する調査地の検討に入るので、それまでにいくつかの街歩きや情報収集をしておくこと。
・また、受講生の希望により調査地をいくつか設定するが必ずしも希望する調査地となるとは限らない。調査地や調査テーマに関して複数の希望を用意しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
作業への積極的参加・報告書作成(100%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特になし。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜指示する。 |
調査地には何回も通うことになります。
商店街や駅前の繁華街の成り立ちや変化に興味のある受講生の参加を期待します。