日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Sociology
Course Code DK231
Theme・Subtitle 都市空間における多文化な街・外国性を持つ街を歩く
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number SOX2540
Language Japanese
Class Registration Method Lottery Registration(定員:20人/ Capacity:20)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2016年度以降入学者適用

【Course Objectives】

This course aims to let students experience and enjoy field research while learning the know-how to research. It will explore the reality of multiculturalization in global cities such as the metropolitan area and the diversity of everyday life in those cities. Students will learn basic field research skills: gathering information for fieldwork, observing the streets, and making notes based on the information gathered. They will also learn research skills that use library information systems, other online resources, and public statistics.

【Course Contents】

To understand the reality of multiculturalization in global cities and the daily diversity of cities and towns, we will conduct field research using various online research tools and public statistics. Students will work either individually or as small groups of 2-3 people, then select survey fields among the global metropolitan cities and perform the following: preliminary literature survey, selection of target area and theme, research design, and fieldwork. Then they will present the research results in the form of presentations and reports.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス
2 フィールド調査の基礎1 
3 フィールド調査の基礎2
4 フィールド調査を行った事例研究の紹介、分析1
5 フィールド調査を行った事例研究の紹介、分析2
6 関心地域の共有、グループ分け(必要な場合のみ)
7 統計データの活用
8 調査計画の発表
9 フィールド調査実習1
10 フィールド調査実習2
11 フィールド調査実習3
12 プレゼンテーション1
13 プレゼンテーション2
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

関心をもっている地域について基礎的な知識を備えておくこと。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(40%)
プレゼンテーションの内容(30%)
授業への積極的な参加態度(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 Zukin, Sharon Global Cities, Local Streets Routledge 2015 1138023930
2 平田由紀江, 山中千恵 『ソウルを歩く: 韓国文化研究はじめの一歩』 関西学院大学出版会 2019 4862832857
その他 (Others)
授業の中で適宜紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】