日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DK231/DK231DK231 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
都市空間における多文化な街・外国性を持つ街を歩く |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOX2540 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:20人/ Capacity:20) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2016年度以降入学者適用 |
This course aims to let students experience and enjoy field research while learning the know-how to research. It will explore the reality of multiculturalization in global cities such as the metropolitan area and the diversity of everyday life in those cities. Students will learn basic field research skills: gathering information for fieldwork, observing the streets, and making notes based on the information gathered. They will also learn research skills that use library information systems, other online resources, and public statistics.
To understand the reality of multiculturalization in global cities and the daily diversity of cities and towns, we will conduct field research using various online research tools and public statistics. Students will work either individually or as small groups of 2-3 people, then select survey fields among the global metropolitan cities and perform the following: preliminary literature survey, selection of target area and theme, research design, and fieldwork. Then they will present the research results in the form of presentations and reports.
1 | ガイダンス |
2 | フィールド調査の基礎1 |
3 | フィールド調査の基礎2 |
4 | フィールド調査を行った事例研究の紹介、分析1 |
5 | フィールド調査を行った事例研究の紹介、分析2 |
6 | 関心地域の共有、グループ分け(必要な場合のみ) |
7 | 統計データの活用 |
8 | 調査計画の発表 |
9 | フィールド調査実習1 |
10 | フィールド調査実習2 |
11 | フィールド調査実習3 |
12 | プレゼンテーション1 |
13 | プレゼンテーション2 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
関心をもっている地域について基礎的な知識を備えておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) プレゼンテーションの内容(30%) 授業への積極的な参加態度(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Zukin, Sharon | Global Cities, Local Streets | Routledge | 2015 | 1138023930 |
2 | 平田由紀江, 山中千恵 | 『ソウルを歩く: 韓国文化研究はじめの一歩』 | 関西学院大学出版会 | 2019 | 4862832857 |
その他 (Others) | |||||
授業の中で適宜紹介する。 |
都市空間における多文化化の現実やその街における日常の多様性を探究する。
フィールド調査の基礎技術として、フィールドワークのための情報収集、街の観察、収集した情報に基づくノート作成のスキルなどを学ぶ。
図書館情報システムやその他のオンライン上のリソースを駆使するリサーチスキルを獲得する。
This course aims to let students experience and enjoy field research while learning the know-how to research. It will explore the reality of multiculturalization in global cities such as the metropolitan area and the diversity of everyday life in those cities. Students will learn basic field research skills: gathering information for fieldwork, observing the streets, and making notes based on the information gathered. They will also learn research skills that use library information systems, other online resources, and public statistics.
都市空間における多文化化の現実及びその都市の街における日常の多様性を理解するために、文献調査をはじめ、統計データ、さまざまなオンライン上のツールを駆使し、事前リサーチを行った上で、フィールドワーク調査に取り組む。小グループまたは個人で、多文化な街や外国性を持つ街を選んで、事前の文献リサーチ、調査設計、フィールドワークなどの作業を行い、研究成果をプレゼンテーションとレポートの形で発表する。
To understand the reality of multiculturalization in global cities and the daily diversity of cities and towns, we will conduct field research using various online research tools and public statistics. Students will work either individually or as small groups of 2-3 people, then select survey fields among the global metropolitan cities and perform the following: preliminary literature survey, selection of target area and theme, research design, and fieldwork. Then they will present the research results in the form of presentations and reports.
1 | ガイダンス |
2 | フィールド調査の基礎1 |
3 | フィールド調査の基礎2 |
4 | フィールド調査を行った事例研究の紹介、分析1 |
5 | フィールド調査を行った事例研究の紹介、分析2 |
6 | 関心地域の共有、グループ分け(必要な場合のみ) |
7 | 統計データの活用 |
8 | 調査計画の発表 |
9 | フィールド調査実習1 |
10 | フィールド調査実習2 |
11 | フィールド調査実習3 |
12 | プレゼンテーション1 |
13 | プレゼンテーション2 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
関心をもっている地域について基礎的な知識を備えておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) プレゼンテーションの内容(30%) 授業への積極的な参加態度(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Zukin, Sharon | Global Cities, Local Streets | Routledge | 2015 | 1138023930 |
2 | 平田由紀江, 山中千恵 | 『ソウルを歩く: 韓国文化研究はじめの一歩』 | 関西学院大学出版会 | 2019 | 4862832857 |
その他 (Others) | |||||
授業の中で適宜紹介する。 |