日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Sociology
Course Code DK235
Theme・Subtitle 多様なフィールドワークの理論・方法を学ぶ
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.5
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number SOX2540
Language Japanese
Class Registration Method Lottery Registration(定員:20人/ Capacity:20)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2016年度以降入学者適用

【Course Objectives】

This Course has three objectives as below
1. Students will learn the basic concepts and a variety of theories and methods related to fieldwork.
2. Students will gain hands-on experience with the actual procedures and specific practices involved in fieldwork.
3. Through these activities, students will strengthen their knowledge and skills in the fieldwork process.

【Course Contents】

In this course, students will first explore various developments in fieldwork methods and theories through lectures and literature readings, with a particular focus on the concept of the researcher’s “positionality.” Following this, students will have the opportunity to practice a specific fieldwork method. Through discussions of their results, students will gain an understanding of the actual procedures involved in fieldwork. A guest speaker will share her firsthand experiences in the field, providing valuable insights. By the end of the course, students will present what they have learned, aiming to consolidate their knowledge and skills related to fieldwork.
Participation in fieldwork is a prerequisite for this course.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション【講義】
コース全体説明、本授業の特色、授業の目的と進め方について。
2 フィールドワークについて①【講義】
データの収集方法と調査技法について
3 フィールドワークについて②【講義】
調査の設計方法と分析方法。
4 文献講読①【演習】
5 文献講読②【演習】
6 フィールドワークの方法と手順【講義】
フィールドに入る前の準備。インタビューと記録の方法。
7 フィールドワーク:校外学習 【演習:実践編】
フィールドへ出て、実際に調査をしてみる。
8 フィールドワークの結果と分析の共有【グループワーク】
9 フィールドワークの結果と分析の共有【グループワーク】
10 ゲストスピーカーの話を聞く
11 ディスカッション:ゲストスピーカーの話について
12 発表①:プレゼンテーション&ディスカッション
13 発表②:プレゼンテーション&ディスカッション
14 授業全体のまとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

予習:指示されたテキストの購読、報告準備など
復習:指示された課題への取り組みや、授業で学んだ内容の復習。
準備学習も含め,授業に関連する情報を掲示することがあるので,よく注意すること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 プレゼンテーション:課せられた内容に対して、授業内容を踏まえてフィールドワークを行い、自分なりの視点、議論を活かして発表する。(30%)
毎回の課題や予習(30%)
フィールドワークへの参加・貢献度(20%)
講義授業への参加・貢献度(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
テキストは使用せず、適宜資料を配布する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 藤田結子・北村文編 『現代エスノグラフィー――新しいフィールドワークの理論と実践』 新曜社 2013 9784788513280
2 岸政彦・石岡丈昇・丸山里美 『質的社会調査の方法――他者の合理性の理解社会学』 有斐閣 2017 9784641150379
3 太田裕子 『はじめて「質的研究」を「書く」あなたへ――研究計画から論文作成まで』 東京図書 2019 9784489023200

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【重要事項】
<校外学習/フィールドワークについて> 本科目では校外学習においてフィールドワークを行う。よって、フィールドワークの日時については受講生と相談の上、決定する。
<単位取得条件>
本科目では、フィールドワークに出席することが単位取得の必須条件である。フィールドワークのやむを得ない欠席に関しては、事前に教員と相談すること。

【注意事項 / Notice】