日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DK247/DK247DK247 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOX3510 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course aims to study and deepen understanding of the fundamental concepts and research/analysis methods associated with qualitative research.
Specifically, this course will cover a wide range of research examples in fields such as healthcare, welfare, and labor within sociology, analytically examining the characteristics of these studies and the methodologies they employ. Through these activities, students will not only learn about the diverse qualitative research methods but also aim to critically analyze qualitative research itself.
1 | イントロダクション |
2 | なぜ質的研究を行うのか? |
3 | 論文の構成 |
4 | 調査者の主観 |
5 | 調査の倫理 |
6 | インタビュー調査1 |
7 | インタビュー調査2 |
8 | 参与観察1 |
9 | 参与観察2 |
10 | ドキュメント分析1 |
11 | ドキュメント分析2 |
12 | 研究方法を選ぶ |
13 | 研究計画書 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前に配布資料等の指定された箇所を熟読してくること。
その他の授業時間外の学習に関する指示は必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
リアクションペーパーなど(30%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席をしていない場合は 単位修得不可。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜、資料を配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 前田拓也・秋谷直矩・朴沙羅・木下衆 編 | 『最強の社会調査入門:これから質的調査をはじめる人のために』 | ナカニシヤ出版 | 2016 | 9784779510793 |
2 | 工藤保則・寺岡伸悟・宮垣元編 | 『質的調査の方法〔第3版〕』 | 法律文化社 | 2022 | 9784589041906 |
3 | 太田裕子 | 『はじめて「質的研究」を「書く」あなたへ』 | 東京図書 | 2019 | 9784489023200 |
パソコンを持参すること
本授業は、質的研究が備える基礎的な考え方や調査/分析手法について学び、理解を深めることを目的とする。
This course aims to study and deepen understanding of the fundamental concepts and research/analysis methods associated with qualitative research.
具体的には、医療、福祉、労働など社会学の諸領域における研究事例を広くとりあげ、それら研究の特徴や、利用されている方法論を分析的に検討していく。こうした作業を通じて、質的調査法の多種多様な調査法を学ぶだけでなく、質的研究それ自体について分析的に考えることを目指す。
Specifically, this course will cover a wide range of research examples in fields such as healthcare, welfare, and labor within sociology, analytically examining the characteristics of these studies and the methodologies they employ. Through these activities, students will not only learn about the diverse qualitative research methods but also aim to critically analyze qualitative research itself.
1 | イントロダクション |
2 | なぜ質的研究を行うのか? |
3 | 論文の構成 |
4 | 調査者の主観 |
5 | 調査の倫理 |
6 | インタビュー調査1 |
7 | インタビュー調査2 |
8 | 参与観察1 |
9 | 参与観察2 |
10 | ドキュメント分析1 |
11 | ドキュメント分析2 |
12 | 研究方法を選ぶ |
13 | 研究計画書 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前に配布資料等の指定された箇所を熟読してくること。
その他の授業時間外の学習に関する指示は必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
リアクションペーパーなど(30%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席をしていない場合は 単位修得不可。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜、資料を配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 前田拓也・秋谷直矩・朴沙羅・木下衆 編 | 『最強の社会調査入門:これから質的調査をはじめる人のために』 | ナカニシヤ出版 | 2016 | 9784779510793 |
2 | 工藤保則・寺岡伸悟・宮垣元編 | 『質的調査の方法〔第3版〕』 | 法律文化社 | 2022 | 9784589041906 |
3 | 太田裕子 | 『はじめて「質的研究」を「書く」あなたへ』 | 東京図書 | 2019 | 9784489023200 |
パソコンを持参すること