日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Sociology
Course Code DK247
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Fri.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number SOX3510
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

This course aims to study and deepen understanding of the fundamental concepts and research/analysis methods associated with qualitative research.

【Course Contents】

Specifically, this course will cover a wide range of research examples in fields such as healthcare, welfare, and labor within sociology, analytically examining the characteristics of these studies and the methodologies they employ. Through these activities, students will not only learn about the diverse qualitative research methods but also aim to critically analyze qualitative research itself.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 なぜ質的研究を行うのか?
3 論文の構成
4 調査者の主観
5 調査の倫理
6 インタビュー調査1
7 インタビュー調査2
8 参与観察1
9 参与観察2
10 ドキュメント分析1
11 ドキュメント分析2
12 研究方法を選ぶ
13 研究計画書
14 総括

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

事前に配布資料等の指定された箇所を熟読してくること。
その他の授業時間外の学習に関する指示は必要に応じて別途指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 70
平常点 (In-class Points)30 リアクションペーパーなど(30%)
備考 (Notes)
2/3以上の出席をしていない場合は 単位修得不可。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
適宜、資料を配布する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 前田拓也・秋谷直矩・朴沙羅・木下衆 編 『最強の社会調査入門:これから質的調査をはじめる人のために』 ナカニシヤ出版 2016 9784779510793
2 工藤保則・寺岡伸悟・宮垣元編 『質的調査の方法〔第3版〕』 法律文化社 2022 9784589041906
3 太田裕子 『はじめて「質的研究」を「書く」あなたへ』 東京図書 2019 9784489023200

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

パソコンを持参すること

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】