日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM026/DM026DM026 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC1510 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
学びの技法 |
Students will further build on the skills they learned in Academic Skills A, refining their information literacy, logical thinking skills, and the ability to find and solve problems and mastering appropriate methods of originating discussion and producing presentations and reports.
Students continue to study logical thinking and methods of discussion, oral presentation and report writing under the same cooperative learning format as the spring semester. Fall semester classes will focus in particular on the following three points:
(1) Preparation with assigned texts (properly understanding and forming a personal view of the content of the
texts)
(2) Discussion (furthering discussion by listening to other people’s views and logically communicating personal views)
(3) Investigating, considering, giving oral presentations and writing reports on topics related to assignment themes.
Students will discuss, create and complete oral presentations in groups. Students will write mini-reports on themes of their choice and evaluate and critique each other’s reports to learn how to write reports and logical prose.
1 | ガイダンス 夏休み課題に関するディスカッション |
2 | 協同学習①-1 |
3 | 協同学習①-2(グループ発表) |
4 | レポートの書き方① |
5 | 協同学習②-1 |
6 | 協同学習②-2(グループ発表) |
7 | レポートの書き方② |
8 | 協同学習③-1 |
9 | 協同学習③-2 |
10 | 最終発表準備① |
11 | 最終発表準備② |
12 | 最終発表会 |
13 | レポートの書き方③ |
14 | 授業のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
クラスによって活用される授業方法が異なる場合がある。詳細については、各クラスの担当教員の指示に従うこと。 |
毎回の授業で指示する。
また、初回ガイダンス時に、詳細な授業進行表を配布するので、常時参照すること。
自宅学習ノートを用意し、十分活用すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(20%) 授業参加度(40%) 小レポート(10%) 課題図書レポート(10%) 協同学習(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 大島弥生他 | 『ピアで学ぶ大学生の日本語表現[第2版]』 | ひつじ書房 | 2014 | 9784894767096 |
その他 (Others) | |||||
補助資料 ・Master of Writing(立教大学大学教育開発・支援センター発行のレポートの手引き)http://www.rikkyo.ac.jp/aboutus/philosophy/activism/CDSHE/journal/leaflet/ ・ Master of Presentation(同センター発行の授業内プレゼンテーションの手引き) https://www.rikkyo.ac.jp/about/activities/fd/cdshe/mknpps000001ri7e-att/MasterofPresentation.pdf ・The Rikkyo Style(異文化コミュニケーション研究科作成のスタイルマニュアル) https://rguide.rikkyo.ac.jp/2023/files/cic/TheRikkyoStyle.pdf |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 佐渡島紗織・吉野亜矢子 | 『これから研究を書くひとのためのガイドブック』 | ひつじ書房 | 2008 | |
2 | 松本茂・河野哲也 | 『大学生のための「読む・書く・プレゼン・ディベート」の方法』(第2版) | 玉川大学出版部 | 2015 | |
その他 (Others) | |||||
その他の参考文献については、授業中に適宜紹介する。 |
クラスによって授業の順番が入れ替わることがある。授業内容および計画の詳細については、初回の授業時に配布されるシラバスを参照すること。
「基礎演習A」で身につけた力をさらに伸ばし,情報リテラシー,論理的思考力,問題発見・解決能力を磨き,さらに,議論, 発表,レポートなど,それぞれに適切な形で発信する方法を身につける。
Students will further build on the skills they learned in Academic Skills A, refining their information literacy, logical thinking skills, and the ability to find and solve problems and mastering appropriate methods of originating discussion and producing presentations and reports.
春学期の「協同学習」形式を継続し,論理的思考, 議論の方法,口頭発表およびレポート執筆の方法を引き続き学んでいく。秋学期は、とくに次の3点に重点をおいて授業をすすめていく。
1)課題テクストの予習(テクスト内容の正確な理解とそれに対する自分の意見の構築)
2)ディスカッション(他者の意見を聞き,自分の意見を論理的に述べ,議論を深める)
3)課題のテーマに関連するトピックについて調査,考察し,口頭発表,およびレポートをまとめる。
口頭発表は,グループで議論し協同で完成させる。各自が自分のテーマについて書くレポートは,互いに評価・批評することで,レポートを書く方法,論理的な文の書き方について学んでいく。
Students continue to study logical thinking and methods of discussion, oral presentation and report writing under the same cooperative learning format as the spring semester. Fall semester classes will focus in particular on the following three points:
(1) Preparation with assigned texts (properly understanding and forming a personal view of the content of the
texts)
(2) Discussion (furthering discussion by listening to other people’s views and logically communicating personal views)
(3) Investigating, considering, giving oral presentations and writing reports on topics related to assignment themes.
Students will discuss, create and complete oral presentations in groups. Students will write mini-reports on themes of their choice and evaluate and critique each other’s reports to learn how to write reports and logical prose.
1 | ガイダンス 夏休み課題に関するディスカッション |
2 | 協同学習①-1 |
3 | 協同学習①-2(グループ発表) |
4 | レポートの書き方① |
5 | 協同学習②-1 |
6 | 協同学習②-2(グループ発表) |
7 | レポートの書き方② |
8 | 協同学習③-1 |
9 | 協同学習③-2 |
10 | 最終発表準備① |
11 | 最終発表準備② |
12 | 最終発表会 |
13 | レポートの書き方③ |
14 | 授業のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
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クラスによって活用される授業方法が異なる場合がある。詳細については、各クラスの担当教員の指示に従うこと。 |
毎回の授業で指示する。
また、初回ガイダンス時に、詳細な授業進行表を配布するので、常時参照すること。
自宅学習ノートを用意し、十分活用すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(20%) 授業参加度(40%) 小レポート(10%) 課題図書レポート(10%) 協同学習(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 大島弥生他 | 『ピアで学ぶ大学生の日本語表現[第2版]』 | ひつじ書房 | 2014 | 9784894767096 |
その他 (Others) | |||||
補助資料 ・Master of Writing(立教大学大学教育開発・支援センター発行のレポートの手引き)http://www.rikkyo.ac.jp/aboutus/philosophy/activism/CDSHE/journal/leaflet/ ・ Master of Presentation(同センター発行の授業内プレゼンテーションの手引き) https://www.rikkyo.ac.jp/about/activities/fd/cdshe/mknpps000001ri7e-att/MasterofPresentation.pdf ・The Rikkyo Style(異文化コミュニケーション研究科作成のスタイルマニュアル) https://rguide.rikkyo.ac.jp/2023/files/cic/TheRikkyoStyle.pdf |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 佐渡島紗織・吉野亜矢子 | 『これから研究を書くひとのためのガイドブック』 | ひつじ書房 | 2008 | |
2 | 松本茂・河野哲也 | 『大学生のための「読む・書く・プレゼン・ディベート」の方法』(第2版) | 玉川大学出版部 | 2015 | |
その他 (Others) | |||||
その他の参考文献については、授業中に適宜紹介する。 |
クラスによって授業の順番が入れ替わることがある。授業内容および計画の詳細については、初回の授業時に配布されるシラバスを参照すること。