日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Intercultural Communication
Course Code DM111
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number ICC1623
Language Others
Class Registration Method See "Notes"
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 1年次(言語Bが日本語の学生を除く):自動登録
言語Bが日本語の学生、または2年次以上:科目コード登録

【Course Objectives】

An introductory course to acquire the basics of comprehensive German language skills. It aims to enable beginning learners of the German language to understand its characteristics and to use the four skills (reading, writing, listening, and speaking) at a basic level.
The aims of this course are based on the description of A1 of CEFR (Common European Framework of Reference for Languages) and determined as follows:
1. Can understand and use familiar everyday expressions and very basic phrases aimed at the satisfaction of needs of a concrete type.
2. Can introduce him/herself and others and can ask and answer questions about personal details such as where he/she lives, people he/she knows and things he/she has.
3. Can interact in a simple way provided the other person talks slowly and clearly and is prepared to help.

【Course Contents】

In this course students will learn comprehensively not only the basic grammatical knowledge of German but also linguistic performance (skills like speaking, listening, reading and writing), by cooperative learning with their classmates in pair work and group work. Moreover, to develop pluricultural and plurilinguistic skills, they will gain more insight of social and cultural knowledge by contrasting with their native lands.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 導入:ドイツ語の音、あいさつを学ぶ
2 L1 A: Wie heißt du?(挨拶表現を使う,自身と他者を紹介する)
3 L1 A: Wie heißt du?(挨拶表現を使う,自身と他者を紹介する)
4 L1 A: Wie heißt du? まとめ・プロジェクト
5 L1 B: Wie heißt das?(日常でよく使うものの名前を尋ねる,アルファベットでスペルをいう)
6 L1 B: Wie heißt das?(日常でよく使うものの名前を尋ねる,アルファベットでスペルをいう)
7 L1 B: Wie heißt das? まとめ・プロジェクト
8 L2 A: Freizeit(余暇の活動について話す,旅行の目的地を述べる)
9 L2 A: Freizeit(余暇の活動について話す,旅行の目的地を述べる)
10 L2 A: Freizeit まとめ・プロジェクト
11 L2 B: Souveniers(おみやげについて話す,値段を聞く/答える)
12 L2 B: Souveniers(おみやげについて話す,値段を聞く/答える)
13 L2 B: Souveniers まとめ・プロジェクト
14 全体のまとめ・プロジェクト

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

毎回の授業の復習(約2時間)、課題・プロジェクト準備(毎回約2時間)の学習を行うこと。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 毎回の授業への参加度や提出物など(50%)
随時実施する小テストおよび最終テストなど(50%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 Sabine Jentges, Elke Körner et al. DaF leicht A1.1 Ernst Klett Sprachen 2014 9783126762502

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業中に説明する。独和辞書を持参すること。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

授業計画はクラスの状況等によって変更する場合もある。

【注意事項 / Notice】

本科目を自動登録で履修する学生は、原則として、言語Bの必修科目(週2回)と合わせて、週に3回ドイツ語の授業を履修します。科目コード登録で履修する学生は、この点をふまえた上で登録すること。