日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Intercultural Communication
Course Code DM117
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.1
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Credits 2
Course Number ICC1623
Language Others
Class Registration Method See "Notes"
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 1年次:自動登録
2年次以上:科目コード登録

【Course Objectives】

This introductory class aims to develop a foundational proficiency in Chinese language usage for beginners. It focuses on fostering an understanding of the language’s characteristics and aims to enable students to use the four essential skills – reading, writing, listening and speaking – at a basic level.

【Course Contents】

This course is a 14-session introductory class designed for beginners in Chinese language learning. From the first to the fourth session, students will make various practices to solidify the fundamentals of Chinese pronunciation. Starting from the fifth session to the thirteenth, a comprehensive approach focusing on grammar will be taken to improve the four skills: reading, writing, listening and speaking. In the middle of the grammar learning process, every student will prepare a composition in advance based on topics specified by the instructor and deliver a presentation in class. Throughout the course, students are required to participate in activities such as pair work, group work and quizzes.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 授業用語、表記の法則、声調、母音
2 挨拶①、子音、鼻母音
3 挨拶②、声調変化、r化音、数字の言い方
4 発音の復習
5 人称代名詞、姓・名の尋ね方・言い方、“是”構文
6 動詞述語文、副詞“也”と“都”、 語気助詞“吧”
7 形容詞述語文、指示代名詞、反復疑問文、“呢”疑問文
8 曜日・年月日の言い方、年齢の尋ね方、疑問詞を使った疑問文
9 作文・個人発表
10 連動文、助動詞“想”、前置詞“”、量詞
11 方位詞、存在を表す“在”と“有”
12 時刻の言い方、前置詞“在”“从”“到”“离”
13 総復習
14 最終テスト

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
ペアワークやグループワークを実施する。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業時に指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業への参加度(10%)
小テスト・各種提出物(30%)
作文・個人発表(20%)
最終テスト(Final Test)(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 金縄初美 ・単艾婷 ・王宇南 ・新谷秀明 ・韓景旭 ・梅村卓 『4技能をのばそう うきうき中国語』 朝日出版社 2024 9784255453989

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業時に適宜紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

授業終了時にHSK3級、中検定4級、CEFR B2レベルに達する力を身につけることを目指す。

【注意事項 / Notice】